I begyndelsen af juni mødtes godt 100 deltagere fra 35 lande på Tetra Paks udviklingscenter i Aarhus til Ice Cream Summit med fokus på isproduktion. Her handlede det om nye forbruger-tendenser, teknologisk udvikling og bæredygtighed i forbindelse med produkter og produktion

Is er for mange en enkel og naturlig nydelse i hverdagen, men bagved ligger et ofte stort forarbejde. At udvikle nye varianter kræver både forståelse for opskrifter og adgang til det rette procesudstyr.
I Højbjerg ved Aarhus tilbyder Tetra Paks globale produktudviklingscenter for is et miljø, hvor isproducenter – fra mindre aktører til etablerede brands – kan teste og forfine deres idéer i semi-industriel skala.
-Her er det muligt at simulere reelle produktionsforhold i mindre skala, og det hjælper producenter med at evaluere deres ideer og koncepter, før de tages videre. At mere end halvdelen af verdens is produceres ved hjælp af vores udstyr, giver os et ansvar for at ligge i front – både teknologisk og når det gælder forståelsen af markedet, siger Ida Svensson, Director Portfolio & Capabilities Food Solutions hos Tetra Pak.
Nye forbrugermønstre
Et gennemgående tema i år var nye forbrugsmønstre. Mindre portioner bliver stadig mere almindelige, typisk af hensyn til sundhed eller økonomi. Samtidig stiger efterspørgslen på is med særlige egenskaber. Det kan fx være is med et særligt højt proteinindhold eller tørstslukkende alternativer i takt med, at klimaet bliver varmere. For isproducenter betyder det et behov for større fleksibilitet i både udvikling og produktion.
Sideløbende arbejdes der på at gøre produktionen mere ressourceeffektiv. Energi- og vandforbrug samt mindre spild er områder, mange isfabrikanter prioriterer – både for at reducere omkostninger og klimabelastning.
-Det er tydeligt, at interessen for forbedringer inden for energi- og vandforbrug vokser, uanset marked, siger Ida Svensson.
Deltagerne fik også mulighed for at deltage i seminarer om smagsudvikling, ændrede forbrugerønsker og miljøpåvirkning. Derudover blev mulighederne for opgradering og nye former for digitalisering fremhævet. Topmødet var en anledning til at diskutere, hvordan erfaring og gennemprøvede løsninger kan kombineres med nye digitale værktøjer og indsigtsdrevet udvikling.
Plantebaseret is
Plantebaserede is-alternativer er ved at blive en fast del af sortimentet hos både store og små producenter. Næsten 30 pct. af alle nye islanceringer er i dag plantebaserede med råvarer som kokos, havre, hvide bønner og cashewnødder. Overgangen til plantebaserede alternativer kræver typisk kun beskedne justeringer i produktionslinjen.