Smag, duft, føl og se og hør om mad, når fødevarekonferencen Food, Trends & Sustainability løber af stablen 2. maj i Agro Food Park i Aarhus. Her kan alle gratis opleve en event spækket med nytænkning inden for bæredygtig landbrugs- og fødevareproduktion i form af topaktuelle debatter og oplæg og møde dedikerede iværksættere og besøge et indbydende madmarked.

Mange danskere vil gerne tage grønnere valg af hensyn til klima, miljø og sundhed. Alligevel kan det ikke aflæses i form af stejle vækstkurver i efterspørgslen på plantebaserede fødevarer. Dette er et af de paradokser, man kan få indsigt i som besøgende på fødevarekonferencen Food, Trends & Sustainability. Den finder sted 2. maj i Agro Food Park i Aarhus, hvor 100 virksomheder inden for fødevarer og landbrug har til huse.
Konferencen arrangeres i et samarbejde mellem SEGES Innovation, Compass Group, Agro Food Park og Food & Bio Cluster Danmark.
Debatter, oplæg og præsentationer
Oplægsholdere og debattører holder taler om alt fra fremtidens spiselig emballage, over bæredygtig produktion af kultiveret kød, anvendelse af fermentering til udvikling af nye klimavenlige fødevarer til et overblik over fødevaretendenser gennem de sidste 10.000 år.
25 innovative fødevareproducenter står klar med nye smagsoplevelser ved et madmarked.
SEGES Innovation er bl.a. vært ved en paneldebat om, hvorfor plantemad fortsat fylder så lidt på danskernes tallerkner:
-Plantebaseret kost har gennem de seneste par år stille og roligt vundet indpas i danskernes hverdag, hvor bl.a. flere fødevarevirksomheder har udvidet deres sortiment. Dog mangler plantemaden fortsat at få det store ”folkelige gennembrud”, siger Eva Bräuner Sørensen, specialkonsulent i planteernæring i SEGES Innovation.

I området Rising Stars kan man møde fremtidens innovative løsninger inden for bæredygtig udvikling i hele værdikæden. Virksomhederne viser deres idéer og produktløsninger frem og vinderen af Rising Star kåres.
Rising Stars er et område af Food, Trends & Sustainability, der er dedikeret til at fejre nye innovative produkter og produktionsmetoder. Området er arrangeret af Food & Bio Cluster Denmark og støttet af EU og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
• Akson Robotics
Akson Robotics er et dansk startup, der står bag den digitale AI platform CropUp. CropUp er et værktøj til landmænd, planteavlskonsulenter og dronepiloter, der automatisk med avanceret AI kan kortlægge ukrudt, afgrøde og jord fra drone-billeder. Kortlægningerne kan bruges til at generere fleksible sprøjtekort, som passer til de forskellige terminaler, og som kan bruges til spot-sprøjtning. På den måde kan landmænd reducere deres kemi-forbrug med op til 90 pct.
• Farm to Plate
Med en dyb forståelse for de udfordringer, som landmænd, fødevareproducenter, distributører og detailhandlere står overfor samt vigtigheden af regeringsstøtte, forbrugernes behov og teknologiens afgørende rolle, er Farm to Plate dedikerede til at fremme positive forandringer i hele fødevare- forsyningskæden. Gennem deres banebrydende løsninger styrker de landmænd og andre interessenter i fødevareforsyningskæden, fremmer bæredygtighed, sikrer fødevare- sikkerhed og forbedrer gennemsigtighed og sporbarhed.
• Lyras A/S
Lyras A/S er en dansk virksomhed, der har udviklet en metode til at behandle flydende produkter og uskadeliggøre skadelig mikrobiologi ved hjælp af UV-lys. Teknologien, kendt som raslysering, kan anvendes som alternativ til både pasteurisering og mikrofiltrering i adskillige processer. I alle disse processer kan den bidrage til at reducere energiforbruget med mellem 60-90 pct. og vandforbruget med 60-80 pct., samtidig med at den ikke påvirker proteiner og næringsstoffer negativt. Deres overordnede mål er at hjælpe fødevareindustrien til at spare mere end en million ton CO2 inden 2030.
• Comferm BioCirculation
Comferm BioCirculation er en kontrolleret proces, der behandler organiske affaldsstrømme ved at nedbryde dem til deres oprindelige substans via kompostering og sofistikerede luft- og væskebehandling uden tab af næringsstoffer eller brug af tilsætningsstoffer.
• Gustolingo
Udfordringen for fødevareproducenter og produktudviklere, som vil afsætte bæredygtige produkter er, at kundernes smag og behag er tilsvarende produkterne under voldsom forandring. I en sådan markedssituation er kvalificeret, lærerig og kundeinvolverende produktudvikling og -test det oplagte valg. Gustolingo tilbyder sig som et brugervenligt, ultrahurtigt, folkeligt og databaseret sensorisk/gastronomisk test- og læringsværktøj, som kan tilpasses ethvert fødevareprodukt, ethvert kundesegment og enhver smagssituation.
Man kan finde hele programmet her for aktiviteterne på Food, Trends & Sustainability 2024. Det er gratis at deltage, men kræver tilmelding.