• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltBranchenyt14. 11. 2023 | Helle Friemann Nielsen

Eksportfremstød i Japan for danske fødevareproducenter

Landbrug & Fødevarer har netop afsluttet et erhvervsfremstød i Japan, hvor en lang række danske fødevareproducenter deltog; heriblandt ostemejerier, en producent af frys-selv-is samt kirsebærvins- og ølbryggerier. Fremstødet er lavet i samarbejde med den danske ambassade. Japan er verdens tredjestørste økonomi og dermed et centralt eksportmarked.

Forbrugerfestivallen Sarugaki Matsuri i Tokyo. Foto: Landbrug & Fødevarer.

I fremtiden kan Danmark efter alt at dømme eksportere flere kvalitetsfødevarer til Japan. Det er konklusionen efter et veloverstået eksportfremstød, som netop er afsluttet.
-Fremstødet i Japan har været en stor succes og resultaterne af mere end et års vedholdende indsats. På trods af, at den japanske økonomi er presset på grund af udfordringer med yen-kursen, er det alligevel lykkes for de fleste virksomheder at får ordrer med hjem, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

Vesterhavsosten er på vej til Japan
Blandt de deltagende virksomheder var mejeriet Thise. Mejeriet har særligt øjnene rette mod det voksende økologiske marked, som eksisterer i Japan. Historien om et 100 pct. økologisk landmandsejet mejeri, har nemlig vakt interesse hos de japanske distributører.
-Det japanske marked er interessant for et mejeri som Thise. Vesterhavsosten er på vej til Japan netop nu. Vi kan mærke en stigende interesse for økologiske fødevarer og dermed også vores specialiteter. De japanske forbrugere overtager i stigende grad vestlige forbrugsmønstre og præferencer for bl.a. økologiske specialoste, siger Petter Aagesen, eksportchef i Thise Mejeri.
Landbrug & Fødevarer har lavet det japanske eksportfremstød i samarbejde med den danske ambassade i landet. Anledningen er, at forbrugerfestivalen ”Sarugaki Matsuri” afholdes i Daikanayma-området, som er et af de mest eksklusive boligområder i Tokyo.
-Vi har arbejdet med det japanske marked i mange år. Vi ved, at godkendelser af nye produkter og eksportører er tidskrævende, men når først fødevareprodukterne er godkendte er der også potentiale for vækst, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.
En af de nyere danske spillere på det japanske marked er virksomheden Popseco, der producerer økologiske frys-selv is. Virksomheden har prioritet det japanske marked, netop fordi mange forbrugere lægger vægt på økologi.
-Vi har deltaget på fremstød i år og sidste år. Det har betydet, at vi har fået åbnet op for eksport til Japan. Særligt godkendelser har været en tidskrævende og lang proces, men vi har fået uvurderlig støtte undervejs af ambassaden, Landbrug & Fødevarer og vores lokale distributør, siger Sanne Nørgaard, der er ejer og CEO i Popseco.

Turismen åbner igen
Normalt besøges Japan af 40 millioner turister om året, men det satte Corona en brat stopper for. Det har haft økonomiske konsekvenser for landet, og den japanske yen er devalueret 30 procent i forhold til dollaren, hvilket gør Japan afhængig af fødevareimport. Fødevarepriserne er nemlig steget og har påvirket den japanske økonomi. Men der er efterhånden lys for enden af tunellen, hvilket altså åbner muligheder for danske virksomheder.
-Turismens tilbagevenden har styrket den japanske økonomi. Japanske forbrugere er blandt de mest kræsne i verden, og derfor er de stadig villige til at betale en ekstra pris for kvalitet, siger Jesper Vibe, statskonsulent for fødevarer ved ambassaden i Tokyo.
Markedet for øl og spiritus er også veludviklet i Japan, og derfor var to kendte producenter også repræsenteret på festivalen. Der er tale om Frederiksdal Kirsebærvin, som gennem flere år har eksporteret til Japan, og bryggeriet Mikeller, der har etableret tre faste barer i Toyko.
-Det japanske marked kræver vedholdenhed, fokus og kravene til godkendelser og deklarationer er store. Men når først godkendelserne er i hus, oplever vi stor interesse for vores kirsebærbaserede drikkevarer. Kirsebær har helt enkelt en særlig status i Japan, siger Harald Krabbe der er medgrundlægger af Frederiksdal Kirsebærvin.
-Det japanske marked er stort, og der en udpræget ølkultur med en voksende præference for udenlandske specialøl. Vores erfaring er, at branding spiller en meget stor rolle for et ølproduktion succes i Japan. Og så kan vi med alkoholfrie øl, økologi og specialsmage er med til at dække nicher i et veludviklet ølmarked

Seneste nyt fra redaktionen

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

ForskningFremtidens fødevareproduktionInnovationTop09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og restaurantens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere [...]

Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltNavnenyt09. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri – Bad Seed Brewing – løb med prisen for Årets Danske Bryggeri 2025. Bryggeriet hædres for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene Bad Seed Brewing løb med hver [...]

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

AktueltBranchenytKonferencer og messer09. 12. 2025

I starten af december samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, [...]

Tetra Pak køber Bioreactors.net for at accelerere løsninger inden for nye fødevarer

NavnenytProcesudstyr09. 12. 2025

Tetra Pak Processing Equipment SIA har købt Bioreactors.net - en lettisk virksomhed med næsten tre årtiers erfaring inden for design og fremstilling af bioreaktorløsninger til blandt andet produktion af en række proteiner. Bioreactors.net, der blev grundlagt i 1996, er et specialiseret [...]

Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

Produktionsudstyr09. 12. 2025

Nemco Machinery A/S lancerer en skæremaskine til plantebaserede fødevarer på det danske marked. Der er tale om Maxx 200 HMT-maskinen fra den anerkendte tyske producent holac Maschinenbau. Maxx 200 HMT indgår i en serie af innovative skæremaskiner, som er specialdesignet til produktion af [...]

Ny teknologi – kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

BranchenytFremtidens fødevareproduktionInnovationNavnenytTop02. 12. 2025

På AU Viborg er forskere klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO2 og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. I november 2025 åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på [...]

Dansk teknologi får tildelt amerikansk patent

AktueltNavnenytProduktionsudstyr02. 12. 2025

Dana Technology ApS får tildelt det amerikanske patent 12419325 B2 for sin Rotary Disc Texturizer (RDT), hvilket markerer en vigtig milepæl for virksomhedens innovative tilgang til forarbejdning af fødevarer. Patentet beskytter virksomhedens unikke metode til at omdanne protein- og kulhydrat [...]

Ny AI-modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer

AktueltAutomation og robotterBranchenyt02. 12. 2025

Coop er først i Danmark til at gøre brug af en helt ny modningsteknologi, der sammen med kunstig intelligens sikrer, at forbrugeren altid finder spisemodne avocadoer i butikkerne. De nye, spisemodne avocadoer kommer som Irma-produkt fra uge 49. De fleste kender det: Man skal bruge en avocado, [...]

Det Etiske Råd sætter fokus på patenter – for hvem skal eje fremtidens bioteknologi?

Branchenyt02. 12. 2025

Nye bioteknologier har potentiale til at revolutionere fx fødevareproduktion, medicin, behandling og miljøbeskyttelse. Patenter på bioteknologi har både vidtrækkende konsekvenser for, hvilke bioteknologier, der bliver udviklet såvel som, hvem der kan få adgang til de udviklede teknologier. Nu sætter [...]

Tetra Pak baner vej for ny anvendelse af solsikkeprotein i fødevare- og drikkevareindustrien

Fremtidens fødevareproduktionNye føde- og drikkevarer02. 12. 2025

Tetra Pak lancerer solsikkeprotein, der er en plantebaseret ingrediens udviklet til at hjælpe føde- og drikkevareproducenter med at imødekomme efterspørgslen på plantebaserede produkter. Solsikkeproteinet åbner op for ny produktinnovation inden for plantebaserede og funktionelle føde- og [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Årets Danske Bryggeri 2025

    09.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    09.12.2025

  • Tetra Pak køber Bioreactors.net for at accelerere løsninger inden for nye fødevarer

    09.12.2025

  • Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

    09.12.2025

  • Ny teknologi – kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    02.12.2025

  • Dansk teknologi får tildelt amerikansk patent

    02.12.2025

  • Ny AI-modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer

    02.12.2025

  • Det Etiske Råd sætter fokus på patenter – for hvem skal eje fremtidens bioteknologi?

    02.12.2025

  • Tetra Pak baner vej for ny anvendelse af solsikkeprotein i fødevare- og drikkevareindustrien

    02.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Plus Process gratis online:

Annoncering i Plus Process:

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik