• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltBranchenyt14. 11. 2023 | Helle Friemann Nielsen

Eksportfremstød i Japan for danske fødevareproducenter

Landbrug & Fødevarer har netop afsluttet et erhvervsfremstød i Japan, hvor en lang række danske fødevareproducenter deltog; heriblandt ostemejerier, en producent af frys-selv-is samt kirsebærvins- og ølbryggerier. Fremstødet er lavet i samarbejde med den danske ambassade. Japan er verdens tredjestørste økonomi og dermed et centralt eksportmarked.

Forbrugerfestivallen Sarugaki Matsuri i Tokyo. Foto: Landbrug & Fødevarer.

I fremtiden kan Danmark efter alt at dømme eksportere flere kvalitetsfødevarer til Japan. Det er konklusionen efter et veloverstået eksportfremstød, som netop er afsluttet.
-Fremstødet i Japan har været en stor succes og resultaterne af mere end et års vedholdende indsats. På trods af, at den japanske økonomi er presset på grund af udfordringer med yen-kursen, er det alligevel lykkes for de fleste virksomheder at får ordrer med hjem, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

Vesterhavsosten er på vej til Japan
Blandt de deltagende virksomheder var mejeriet Thise. Mejeriet har særligt øjnene rette mod det voksende økologiske marked, som eksisterer i Japan. Historien om et 100 pct. økologisk landmandsejet mejeri, har nemlig vakt interesse hos de japanske distributører.
-Det japanske marked er interessant for et mejeri som Thise. Vesterhavsosten er på vej til Japan netop nu. Vi kan mærke en stigende interesse for økologiske fødevarer og dermed også vores specialiteter. De japanske forbrugere overtager i stigende grad vestlige forbrugsmønstre og præferencer for bl.a. økologiske specialoste, siger Petter Aagesen, eksportchef i Thise Mejeri.
Landbrug & Fødevarer har lavet det japanske eksportfremstød i samarbejde med den danske ambassade i landet. Anledningen er, at forbrugerfestivalen ”Sarugaki Matsuri” afholdes i Daikanayma-området, som er et af de mest eksklusive boligområder i Tokyo.
-Vi har arbejdet med det japanske marked i mange år. Vi ved, at godkendelser af nye produkter og eksportører er tidskrævende, men når først fødevareprodukterne er godkendte er der også potentiale for vækst, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.
En af de nyere danske spillere på det japanske marked er virksomheden Popseco, der producerer økologiske frys-selv is. Virksomheden har prioritet det japanske marked, netop fordi mange forbrugere lægger vægt på økologi.
-Vi har deltaget på fremstød i år og sidste år. Det har betydet, at vi har fået åbnet op for eksport til Japan. Særligt godkendelser har været en tidskrævende og lang proces, men vi har fået uvurderlig støtte undervejs af ambassaden, Landbrug & Fødevarer og vores lokale distributør, siger Sanne Nørgaard, der er ejer og CEO i Popseco.

Turismen åbner igen
Normalt besøges Japan af 40 millioner turister om året, men det satte Corona en brat stopper for. Det har haft økonomiske konsekvenser for landet, og den japanske yen er devalueret 30 procent i forhold til dollaren, hvilket gør Japan afhængig af fødevareimport. Fødevarepriserne er nemlig steget og har påvirket den japanske økonomi. Men der er efterhånden lys for enden af tunellen, hvilket altså åbner muligheder for danske virksomheder.
-Turismens tilbagevenden har styrket den japanske økonomi. Japanske forbrugere er blandt de mest kræsne i verden, og derfor er de stadig villige til at betale en ekstra pris for kvalitet, siger Jesper Vibe, statskonsulent for fødevarer ved ambassaden i Tokyo.
Markedet for øl og spiritus er også veludviklet i Japan, og derfor var to kendte producenter også repræsenteret på festivalen. Der er tale om Frederiksdal Kirsebærvin, som gennem flere år har eksporteret til Japan, og bryggeriet Mikeller, der har etableret tre faste barer i Toyko.
-Det japanske marked kræver vedholdenhed, fokus og kravene til godkendelser og deklarationer er store. Men når først godkendelserne er i hus, oplever vi stor interesse for vores kirsebærbaserede drikkevarer. Kirsebær har helt enkelt en særlig status i Japan, siger Harald Krabbe der er medgrundlægger af Frederiksdal Kirsebærvin.
-Det japanske marked er stort, og der en udpræget ølkultur med en voksende præference for udenlandske specialøl. Vores erfaring er, at branding spiller en meget stor rolle for et ølproduktion succes i Japan. Og så kan vi med alkoholfrie øl, økologi og specialsmage er med til at dække nicher i et veludviklet ølmarked

Seneste nyt fra redaktionen

Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

NavnenytTop04. 11. 2025

FrontMedia ApS har overtaget TechMedia A/S – forlaget bag blandt andet FoodprocesFokus.dk og Plus Proces - og styrker hermed positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende form. FrontMedia ApS er et [...]

Fødevaregiganten gearer op i Danmark

AktueltNavnenyt04. 11. 2025

Den svenske fødevarevirksomhed Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 pct. sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske [...]

EU truer kvaliteten af vores mad

AktueltBranchenytKlima og miljø04. 11. 2025

Et nyt lovforslag fra EU kan resultere i færre sorter af korn, grøntsager og frugt, og på længere sigt kan fald i den dyrkede biodiversitet blive et problem for fødevaresikkerheden. Mens Danmark har EU-formandskabet i sidste halvdel af 2025, forhandles den nye lovgivning om salg og bytte af [...]

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

Navnenyt04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 [...]

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

BranchenytNavnenyt04. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser – herunder prisen på oksekød – er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan [...]

Millioninvestering i dansk produktion af plantebøffer

Fremtidens fødevareproduktionNavnenytTop28. 10. 2025

Med investeringer fra EIFO og Novo Holdings samt et matchende lån fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB) rejser den danske virksomhed MATR Foods den største samlede finansieringsrunde af sin slags for et foodtech-selskab i Danmark i år. Midlerne skal bruges til at udvide produktionen på ny fabrik [...]

Konservesprodukter udfordres af nye nitritkrav

AktueltBranchenytHygiejne og fødevaresikkerhed28. 10. 2025

En ny EU-forordning sænker grænsen for tilladte mængder nitrit i animalske fødevarer. For danske køleprodukter får det ingen betydning, men for konserves opbevaret ved stuetemperatur kan de nye regler have betydning for fødevaresikkerhed og holdbarhed. Sådan lyder det fra Teknologisk [...]

Konference om fremtidens bæredygtige proteiner

AktueltFremtidens fødevareproduktionKonferencer og messer28. 10. 2025

Hvordan kan alternative proteiner bidrage til en mere bæredygtig og robust fremtid for fødevaresystemet? Det er temaet for konferencen AltProteinX 2025, som holdes den 4. november 2025 på DTU og samler forskere, virksomheder og beslutningstagere til en dag med ny viden, diskussioner og netværk. [...]

Ny spiller på markedet for avancerede pakkeløsninger til agro-food industrien

NavnenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage28. 10. 2025

Manter Nordic er et nyt dansk-hollandsk joint venture med dét klare formål at styrke salg, installation og service af avancerede maskinløsninger til agro-food industrien i Danmark, Norge, Sverige og Island. Manter Nordic henvender sig primært til kartoffel- og løgproducenter. Bag initiativet [...]

Procudan A/S overtager aktiviteterne i Presmann ApS

Navnenyt28. 10. 2025

Fra 1. januar 2026 overtager Procudan A/S aktiviteterne i Presmann ApS, hvilket betyder, at Procudan udvider sortimentet af frugtprodukter til kunder i hele Norden. Efter snart 25 år i markedet overdrager Presmann alle forretningsaktiviteter og kunderelationer i Norden til Procudan.Overtagelsen [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

    04.11.2025

  • Fødevaregiganten gearer op i Danmark

    04.11.2025

  • EU truer kvaliteten af vores mad

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    04.11.2025

  • Millioninvestering i dansk produktion af plantebøffer

    28.10.2025

  • Konservesprodukter udfordres af nye nitritkrav

    28.10.2025

  • Konference om fremtidens bæredygtige proteiner

    28.10.2025

  • Ny spiller på markedet for avancerede pakkeløsninger til agro-food industrien

    28.10.2025

  • Procudan A/S overtager aktiviteterne i Presmann ApS

    28.10.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik