• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltKonferencer og messer24. 09. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Øl, ost og teknologi – nyt koncept

World of Beer er navnet på FoodTechs nye øl-koncept, der både beskæftiger sig med nye teknologiske løsninger og koblingen mellem øl og ost. World of Beer har premiere på FoodTech 2024.

Nye teknologiske løsninger med relevans for ølbranchen er et centralt element i FoodTechs nye koncept World of Beer. Foto: MCH/Lars Møller.

FoodTech 2024 zoomer ind på alle aspekter af øl og ølbrygning, når messen lancerer World of Beer og i den forbindelse byder på både en Masterclass og to Specialist Tours om emnet. Førstnævnte fokuserer på den perspektivrige kombination af øl og ost, mens sidstnævnte omhandler de seneste teknologiske fremskridt med relevans for ølbranchen.
I Dansk Brygmesterforening er begejstringen stor over det nye koncept, der ifølge foreningen lukker et væsentligt hul i det danske øl-landskab.
-At samle bryggerier og leverandører af tekniske løsninger på ét sted er nyt i Danmark, men det giver rigtig god mening, for vi er gode til øl her i landet – både historisk og aktuelt. Danmark hører til verdens mest spændende øldestinationer, og vi er stærke både smags- og udstyrsmæssigt, så det er helt oplagt, at FoodTech med World of Beer forener de to verdener med et fremsynet og samlende mødested, konstaterer Michael Knoth, formand for Dansk Brygmesterforening, der vurderer, at det for bryggerierne og brygmestrene har stor vigtighed, at FoodTech med det nye tiltag sætter fokus på øl:
-Bryggerierne er afhængige af både råvarer, materialer og ikke mindst viden fra support-industrien, så de kan virkelig bruge det her til noget. Et centralt ben i Dansk Brygmesterforening omhandler netop uddannelse, efteruddannelse og vidensdeling, og derfor støtter vi engageret op om World of Beer.
Dansk Brygmesterforening har undervejs bidraget med sparring og idéudvikling, ligesom man har stillet sit netværk til rådighed – og forventningerne til den første omgang World of Beer er store, siger han videre.
-Jeg håber, at mange af vores medlemmer vil deltage i World of Beer, at de vil blive inspirerede, og at de vil fortsætte det gode arbejde og dygtiggøre sig yderligere derhjemme efterfølgende. World of Beer er en tiltrængt dansk pendant til de store tyske messer, og der er store perspektiver i projektet – også i forhold til at inkludere de øvrige nordiske lande på sigt, vurderer Michael Knoth.

Specialist Tours: Skræddersyet oplevelse til bryggerier
World of Beer tæller to Specialist Tours, der beskæftiger sig med henholdsvis procesoptimering og kvalitetskontrol. På rundvisningerne kan brygmestre, teknikere, ingeniører, vedligeholdelsesfolk og kvalitetschefer få en bryggeri-skræddersyet oplevelse, der giver deltagerne indsigt og inspiration til egen drift. Samtidig er turene en oplagt anledning til at netværke med udstillerne, eksperter, forskere og andre branchefolk.
Turene forestås af Axel G. Kristiansen, uafhængig bryggerikonsulent i Kristiansen Brewing Consult, og han finder det særdeles meningsfuldt med FoodTechs fokus på ølbrygning.
-Den danske øl-industri har fået flere nye aktører inden for eksempelvis måleudstyr og ERP, og World of Beer er med til at skabe et overblik over alle disse. Deltagerne på rundvisningerne kan se frem til at møde en række udvalgte udstillere, der er forberedt på at møde repræsentanter fra bryggerierne, og som derfor kan levere konkret rådgivning, forklarer Axel G. Kristiansen og sætter nogle flere ord på, hvad der er i vente på FoodTechs Specialist Tours:
-Vi dykker ned i temaer, der relaterer sig til procesoptimering og kvalitetskontrol, og generelt går det stærkt med nye, teknologiske fremskridt i øjeblikket – eksempelvis er der sket drastiske gennembrud inden for forbrug af varme, kulde og vand, ligesom SDG-agendaen og nyt, avanceret måleudstyr giver bryggerierne muligheder for råvare- og procesoptimering.

Masterclass: En hyldest til håndværket bag øl og ost
Foruden de to Specialist Tours byder World of Beer også på en Masterclass, der dykker ned i koblingen mellem øl og ost. Chefbryggere fra Ebeltoft Gårdbryggeri, Fanø Bryghus og Carlsberg/Jacobsen samt kok Nikolaj Kissmeyer, der er souschef på Restaurant Palægade, præsenterer en stribe produkter og viser, hvordan øl og ost klæder hinanden. Masterclassen, der er at betragte som en hyldest til håndværket, henvender sig til brygmestre og produktionschefer samt folk inden for salg, forskning og udvikling.
Masterclassen er skabt i samarbejde med Mejeriforeningen, der blandt andet i kraft af IFC International Food Contest i forvejen er rigt repræsenteret på FoodTech – og ifølge Rasmus Holmgård, der er gastronomifaglig konsulent i netop Mejeriforeningen og også deltager i Masterclassen, er der store perspektiver i kombinationen mellem øl og ost.
-Øl og ost er et fantastisk match og af mange årsager en klassisk kombination i den danske madkultur. De danske mejerier er kommet rigtig langt, når det handler om at skabe innovative og ekstremt velsmagende højkvalitetsprodukter. Med den revolution som vores ostekultur har gennemgået de seneste 20 år, er det jo et helt nyt univers af spændende smagskombinationer, som har åbnet sig, fortæller Rasmus Holmgård og fortsætter:
-Noget af det, vi gerne vil vise med Masterclassen, er, at det ikke behøver at være svært at finde en øl, der passer perfekt til osten, og at der er lige så stor kompleksitet og gastronomisk kvalitet i parringen af øl og ost som øl og vin. Det er på tide at gøre op med forestillingen om, at det er finere eller mere korrekt at servere vin til ost – der er et kæmpe uudnyttet oplevelsespotentiale i at matche osten fra det lokale mejeri med øllet fra den lokale brygger.
Han påpeger desuden, at det har stor værdi for de danske mejerier, hvis man i samarbejde med bryggerierne kan etablere i forbrugernes bevidsthed, at ost er oplagt at servere til øl.
Brygger og iværksætter Anders Kissmeyer har også haft en afgørende rolle i udformningen af Masterclassen, idet han har fungeret som facilitator og tæt sparringspartner lige fra den indledende kontakt til bryggerierne blev taget til udvælgelsen af øl og oste og selve programlægningen. På dagen er Anders Kissmeyer moderator og tovholder og holder blandt andet et indlæg med generelle betragtninger om matchning af øl og mad.

Seneste nyt fra redaktionen

Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

NavnenytTop04. 11. 2025

FrontMedia ApS har overtaget TechMedia A/S – forlaget bag blandt andet FoodprocesFokus.dk og Plus Proces - og styrker hermed positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende form. FrontMedia ApS er et [...]

Fødevaregiganten gearer op i Danmark

AktueltNavnenyt04. 11. 2025

Den svenske fødevarevirksomhed Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 pct. sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske [...]

EU truer kvaliteten af vores mad

AktueltBranchenytKlima og miljø04. 11. 2025

Et nyt lovforslag fra EU kan resultere i færre sorter af korn, grøntsager og frugt, og på længere sigt kan fald i den dyrkede biodiversitet blive et problem for fødevaresikkerheden. Mens Danmark har EU-formandskabet i sidste halvdel af 2025, forhandles den nye lovgivning om salg og bytte af [...]

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

Navnenyt04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 [...]

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

BranchenytNavnenyt04. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser – herunder prisen på oksekød – er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan [...]

Millioninvestering i dansk produktion af plantebøffer

Fremtidens fødevareproduktionNavnenytTop28. 10. 2025

Med investeringer fra EIFO og Novo Holdings samt et matchende lån fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB) rejser den danske virksomhed MATR Foods den største samlede finansieringsrunde af sin slags for et foodtech-selskab i Danmark i år. Midlerne skal bruges til at udvide produktionen på ny fabrik [...]

Konservesprodukter udfordres af nye nitritkrav

AktueltBranchenytHygiejne og fødevaresikkerhed28. 10. 2025

En ny EU-forordning sænker grænsen for tilladte mængder nitrit i animalske fødevarer. For danske køleprodukter får det ingen betydning, men for konserves opbevaret ved stuetemperatur kan de nye regler have betydning for fødevaresikkerhed og holdbarhed. Sådan lyder det fra Teknologisk [...]

Konference om fremtidens bæredygtige proteiner

AktueltFremtidens fødevareproduktionKonferencer og messer28. 10. 2025

Hvordan kan alternative proteiner bidrage til en mere bæredygtig og robust fremtid for fødevaresystemet? Det er temaet for konferencen AltProteinX 2025, som holdes den 4. november 2025 på DTU og samler forskere, virksomheder og beslutningstagere til en dag med ny viden, diskussioner og netværk. [...]

Ny spiller på markedet for avancerede pakkeløsninger til agro-food industrien

NavnenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage28. 10. 2025

Manter Nordic er et nyt dansk-hollandsk joint venture med dét klare formål at styrke salg, installation og service af avancerede maskinløsninger til agro-food industrien i Danmark, Norge, Sverige og Island. Manter Nordic henvender sig primært til kartoffel- og løgproducenter. Bag initiativet [...]

Procudan A/S overtager aktiviteterne i Presmann ApS

Navnenyt28. 10. 2025

Fra 1. januar 2026 overtager Procudan A/S aktiviteterne i Presmann ApS, hvilket betyder, at Procudan udvider sortimentet af frugtprodukter til kunder i hele Norden. Efter snart 25 år i markedet overdrager Presmann alle forretningsaktiviteter og kunderelationer i Norden til Procudan.Overtagelsen [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

    04.11.2025

  • Fødevaregiganten gearer op i Danmark

    04.11.2025

  • EU truer kvaliteten af vores mad

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    04.11.2025

  • Millioninvestering i dansk produktion af plantebøffer

    28.10.2025

  • Konservesprodukter udfordres af nye nitritkrav

    28.10.2025

  • Konference om fremtidens bæredygtige proteiner

    28.10.2025

  • Ny spiller på markedet for avancerede pakkeløsninger til agro-food industrien

    28.10.2025

  • Procudan A/S overtager aktiviteterne i Presmann ApS

    28.10.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik