• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

Branchenyt19. 08. 2025 | Helle Friemann Nielsen

Nyt initiativ skal løfte andelen af dansk frugt og grønt med 10 pct. inden 2030

Med initiativet ”Styrk Rødderne” tager Dagrofa kampen op for at sikre flere danske varer på frugt- og grønthylderne. Det er en udløber af Dagrofas strategi ”Gro’27 – vækst på vores måde”, at initiativet nu lanceres.

Dagrofa koncernchef Tomas Pietrangeli og Dorrit Andersen fra Rootconsult konsulent hos den økologiske grøntsagsproducent Axel Månsson ved Brande.

Ifølge Madkulturen er omkring 75 pct. af de grøntsager og 90 pct. af den frugt, vi køber i Danmark, importeret; og det på trods af, at hele 78 pct. af danskerne foretrækker at købe dansk.
Men de danske producenter er pressede. Inden for frugt og grønt generelt – er 60 pct. af producenterne forsvundet de seneste 15 år.
Det vil Dagrofa ændre på. Målet er at øge andelen af dansk frugt og grønt med mindst 10 pct. inden 2030.
-Vi vil og skal vende udviklingen for produktionen og forbruget af dansk frugt og grønt i Danmark – ellers forsvinder det. Så i Dagrofa gør vi nu en ekstra indsats for, at flere kan og vil vælge den danske frugt og grønt. Det handler både om kvalitet, forsyningssikkerhed og om at støtte op om den danske fødevareproduktion. Med Styrk Rødderne tager vi et klart standpunkt for lokale varer og stærkere samarbejder med danske producenter, fortæller siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.

Fire fokusområder skal drive udviklingen
Initiativet rulles ud på tværs af Dagrofas fire detailkæder, Dagrofa Foodservice og til eksterne kunder gennem fire centrale indsatsområder:
• Dansk dyrket: Kampagner, tydelig mærkning og nye koncepter skal gøre det nemmere for kunderne at vælge danske varer.
• Fælles front: Stærkere partnerskaber med udvalgte danske producenter gennem bedre vilkår, langsigtede aftaler og mere fleksible rammer.
• Væksthuset: Innovation og produktudvikling i samarbejde med producenter, bl.a. nye convenience-produkter og klimarobuste sorter.
• Stærke rammer: En aktiv indsats for bedre konkurrencevilkår i branchen, fair regulering fx moms på frugt og grønt og politisk fokus på lokalt producerede råvarer.

Bygger videre på et stærkt fundament
Styrk Rødderne tager afsæt i Dagrofas fokus på at fremme danske råvarer og vil nu styrke blandt andet koncepter som ”Danske Madskatte” i MENY, ”Danske varer til lave priser” i SPAR og ”Danmark Dejligst” i Dagrofa Foodservice. Hertil drager det på synergier og vækst ambitioner i Dagrofas nuværende strategi; ”Gro’27 – vækst på vores måde”.
-Vi tror på, at vi sammen med vores leverandører og selvstændige købmænd kan skabe en positiv forandring, både i butikkerne og i den danske fødevarebranche som helhed. Når vi vælger dansk, styrker vi både avlerne med bedre vilkår, den lokale økonomi og den korte vej fra jord til bord, siger Tomas Pietrangeli videre.

Styrk Rødderne lanceres i forbindelse med Den Nationale Grøntuge, hvor aktører på tværs af frugt- og grøntbranchen samarbejder om at øge danskernes forbrug af grøntsager og afholdelsen af det økologiske EU-topmøde Organic Summit i København (der afslutter i dag).

Seneste nyt fra redaktionen

Fødevareplast skal genanvendes på ny

BranchenytKlima og miljøPakke- og fyldemaskiner samt emballageTop19. 08. 2025

Et stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at plast fra brugt fødevareemballage kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny emballage i fødevarekvalitet. Hver EU-borger genererer 36 kg affald fra plastemballage om året – heraf stammer cirka 40 procent fra føde- og drikkevarer. Mens [...]

Fødevareminister åbner dansk fællesstand på Aqua Nor 2025

AktueltKonferencer og messerProduktionsudstyr19. 08. 2025

Danmarks minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen (V), åbnede i morges Pavilion of Denmark i forbindelse med startskuddet til Aqua Nor 2025, der løber fra den 19. til den 21. august i Trondheim. Den nationale fællesstand viser hele spektret af dansk akvakulturteknologi og [...]

Ny teknologi viser vejen mod lavere metanudslip

AktueltAutomation og robotterKlima og miljøProcesudstyr19. 08. 2025

En kombination af aktiv ventilation, teltoverdækning og flydelaget i en gylletank kan blive et nyt værktøj til at reducere metanudslip fra grise og køers gylle – og er samtidig økonomisk interessant for landmænd. Det viser et netop afsluttet projekt støttet af innovationspartnerskabet [...]

Nyt initiativ skal løfte andelen af dansk frugt og grønt med 10 pct. inden 2030

Branchenyt19. 08. 2025

Med initiativet ”Styrk Rødderne” tager Dagrofa kampen op for at sikre flere danske varer på frugt- og grønthylderne. Det er en udløber af Dagrofas strategi ”Gro’27 - vækst på vores måde”, at initiativet nu lanceres. Ifølge Madkulturen er omkring 75 pct. af de grøntsager og 90 pct. af den frugt, [...]

Millionindsprøjtning på vej til dansk mad- og gastronomiturisme

Branchenyt19. 08. 2025

Lokale råvarer, store madoplevelser med stærke fortællinger og gastronomi i verdensklasse tiltrækker hvert år mange danske og udenlandske turister til hele landet. Den styrkeposition vil regeringen nu understøtte med over 40 millioner kroner. De mange kulinariske oplevelser, Danmark i dag kan [...]

Analyse dokumenterer klimaaftrykket for dansk frugt og grønt

BranchenytKlima og miljøTop12. 08. 2025

En analyse fra andelsselskabet Gasa Nord Grønt i samarbejde med innovations- og forskningsvirksomheden SEGES Innovation dokumenterer nu klimaaftrykket for jordbær, gulerødder, løg og salat på producentniveau. Målet er at skabe større gennemsigtighed og at gøre det lettere for forbrugerne at vælge [...]

Nationalt pant- og retursystem for takeaway-emballage

AktueltBranchenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage12. 08. 2025

Takeaway-emballage bliver i høj grad lavet af engangsplast. Det har en kort levetid, kræver mange ressourcer at producere og forbrænde og udgør dermed et problem for både klima og miljø. Derfor skal Danmark have et nationalt pant- og retursystem - og nu etableres et sekretariat, der skal stå i [...]

International forskning om biogødning til fremtidens fødevareproduktion

AktueltFremtidens fødevareproduktionPrimær produktion12. 08. 2025

En voksende verdensbefolkning har behov for en voksende fødevareproduktion - og fremtidens fødevarer er nødt til at blive produceret mere bæredygtigt og skånsomt for miljøet, end det er tilfældet i dag. Et nyt, internationalt forskningsinitiativ skal nu gøre op med vores afhængighed af kunstgødning [...]

Organic Summit 2025 i København præsenterer et stærkt speaker line-up

Fremtidens fødevareproduktionKonferencer og messer12. 08. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 pct. i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige [...]

Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

Navnenyt12. 08. 2025

Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner. En markant vækst inden for flødeost på globalt plan smitter nu positivt af på Arla Foods’ mejeri på Hjermvej i [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Fødevareplast skal genanvendes på ny

    19.08.2025

  • Fødevareminister åbner dansk fællesstand på Aqua Nor 2025

    19.08.2025

  • Ny teknologi viser vejen mod lavere metanudslip

    19.08.2025

  • Nyt initiativ skal løfte andelen af dansk frugt og grønt med 10 pct. inden 2030

    19.08.2025

  • Millionindsprøjtning på vej til dansk mad- og gastronomiturisme

    19.08.2025

  • Analyse dokumenterer klimaaftrykket for dansk frugt og grønt

    12.08.2025

  • Nationalt pant- og retursystem for takeaway-emballage

    12.08.2025

  • International forskning om biogødning til fremtidens fødevareproduktion

    12.08.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer et stærkt speaker line-up

    12.08.2025

  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    12.08.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik