Med initiativet ”Styrk Rødderne” tager Dagrofa kampen op for at sikre flere danske varer på frugt- og grønthylderne. Det er en udløber af Dagrofas strategi ”Gro’27 – vækst på vores måde”, at initiativet nu lanceres.

Ifølge Madkulturen er omkring 75 pct. af de grøntsager og 90 pct. af den frugt, vi køber i Danmark, importeret; og det på trods af, at hele 78 pct. af danskerne foretrækker at købe dansk.
Men de danske producenter er pressede. Inden for frugt og grønt generelt – er 60 pct. af producenterne forsvundet de seneste 15 år.
Det vil Dagrofa ændre på. Målet er at øge andelen af dansk frugt og grønt med mindst 10 pct. inden 2030.
-Vi vil og skal vende udviklingen for produktionen og forbruget af dansk frugt og grønt i Danmark – ellers forsvinder det. Så i Dagrofa gør vi nu en ekstra indsats for, at flere kan og vil vælge den danske frugt og grønt. Det handler både om kvalitet, forsyningssikkerhed og om at støtte op om den danske fødevareproduktion. Med Styrk Rødderne tager vi et klart standpunkt for lokale varer og stærkere samarbejder med danske producenter, fortæller siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.
Fire fokusområder skal drive udviklingen
Initiativet rulles ud på tværs af Dagrofas fire detailkæder, Dagrofa Foodservice og til eksterne kunder gennem fire centrale indsatsområder:
• Dansk dyrket: Kampagner, tydelig mærkning og nye koncepter skal gøre det nemmere for kunderne at vælge danske varer.
• Fælles front: Stærkere partnerskaber med udvalgte danske producenter gennem bedre vilkår, langsigtede aftaler og mere fleksible rammer.
• Væksthuset: Innovation og produktudvikling i samarbejde med producenter, bl.a. nye convenience-produkter og klimarobuste sorter.
• Stærke rammer: En aktiv indsats for bedre konkurrencevilkår i branchen, fair regulering fx moms på frugt og grønt og politisk fokus på lokalt producerede råvarer.
Bygger videre på et stærkt fundament
Styrk Rødderne tager afsæt i Dagrofas fokus på at fremme danske råvarer og vil nu styrke blandt andet koncepter som ”Danske Madskatte” i MENY, ”Danske varer til lave priser” i SPAR og ”Danmark Dejligst” i Dagrofa Foodservice. Hertil drager det på synergier og vækst ambitioner i Dagrofas nuværende strategi; ”Gro’27 – vækst på vores måde”.
-Vi tror på, at vi sammen med vores leverandører og selvstændige købmænd kan skabe en positiv forandring, både i butikkerne og i den danske fødevarebranche som helhed. Når vi vælger dansk, styrker vi både avlerne med bedre vilkår, den lokale økonomi og den korte vej fra jord til bord, siger Tomas Pietrangeli videre.
Styrk Rødderne lanceres i forbindelse med Den Nationale Grøntuge, hvor aktører på tværs af frugt- og grøntbranchen samarbejder om at øge danskernes forbrug af grøntsager og afholdelsen af det økologiske EU-topmøde Organic Summit i København (der afslutter i dag).