• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltBranchenyt29. 10. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Klimahandling kan booste eksporten af danske fødevarer

På tre af Danmarks centrale eksportmarkeder – Japan, Sydkorea og Storbritannien – bliver danske landbrugs- og fødevarevirksomheder fremhævet som leveringsdygtige af produkter og løsninger, der kan bidrage til klimahandling. En ny analyse udført af Epinion for Food Nation viser, at der kan være eksportvækst at hente for virksomheder med produkter og løsninger, der kan bidrage til at accelerere konkret klimahandling på specifikke områder. Samtidig understreger rapporten behovet for målrettet markedsføring, hvis udenlandske indkøbere fortsat skal vælge danske produkter og løsninger.


-Med denne analyse kan vi dokumentere, at klimahandling er en yderst efterspurgt styrkeposition, der med stor fordel kan anvendes aktivt i eksportfremmende aktiviteter. Den danske fødevareklynge har i forvejen længe været anerkendt for et højt niveau, især inden for kvalitet og fødevaresikkerhed. Det er sektorens solide fundament, og det skal vi være stolte af, fastholde og udbygge med klimahandling, fortæller Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Danmark kan med fordel øge international branding
Årets Insight Report dokumenterer et fortsat behov for international markedsføring for at sikre danske fødevarevirksomheder en position som attraktive handelspartnere. Ifølge indkøberne er oprindelseslandet nemlig afgørende, når der skal vælges leverandør. Tre ud af fire af indkøberne fra de undersøgte markeder mener at oprindelseslandet er vigtigt, meget vigtigt eller afgørende.
Ifølge analysen nævner kun to pct. af de adspurgte indkøbere, Danmark som et af de fem mest relevante lande at handle med. Dette dokumenterer et stort behov for markedsføring og positionering internationalt.


Anerkendte styrkepositioner giver stærke salgsargumenter
Den nye Insight Report dokumenterer at kendte, danske styrkepositioner som kvalitet og fødevaresikkerhed fortsat er i høj kurs på de vigtige eksportmarkeder.
Den største konkurrent for danske eksporterende virksomheder er ofte hjemmemarkedet, og derfor er det interessant, at den nye analyse dokumenterer at danske produkter opfattes som bedre end indkøbernes hjemmemarkeder, når det gælder natural, low environmental impact, organic og animal welfare. Disse styrker kan med fordel fremhæves i markedsføringen af danske produkter på de adspurgte markeder, da efterspørgslen kan dokumenteres.

Klimahandling er efterspurgt
71 pct. af de adspurgte indkøbere er enige i at Danmark er ledende inden for landbrugs- og fødevareproduktion, og for Sydkorea er tallet hele 87 pct. I analysen svarer 24 pct. af indkøberne desuden, at de associerer danske fødevarer med en lav klimapåvirkning.
Derudover dokumenterer analysen at både japanske og sydkoreanske indkøbere opfatter danske produkter og løsninger som bedre på klimahandling end deres egne. Dette giver danske virksomheder en konkurrencefordel, som med fordel kan anvendes i markedsføring.


De adspurgte indkøbere identificerer initiativer som reduktion af madspild, genanvendelse og vedvarende energiløsninger, som de mest afgørende klimahandlinger for at reducere drivhusgasemissioner i landbrugs- og fødevaresektoren – endnu en vigtig viden for danske virksomheder, som ønsker at positionere deres produkter på de vigtige markeder.
Rapporten giver konkret input til hvordan danske virksomheder i Japan, Storbritannien og Sydkorea kan etablere en konkurrencefordel gennem fokuseret produktoptimering og markedsføring.

Om Insight Report 2024
Insight Report om Danmark som fødevarenation 2024 er baseret på en kvantitativ undersøgelse udført af Epinion for Food Nation fra marts til maj 2024. Undersøgelsen er gennemført med indkøbere, fx indkøbschefer, virksomhedsledere og andre, der har en beslutningskraft, når det kommer til at købe, sælge og handle med løsninger og produkter inden landbrugs- og fødevaresektoren i Japan, Sydkorea og Storbritannien.
Rapporten fokuserer på Danmarks image som en førende fødevarenation på disse vigtige markeder. I alt deltog 635 indkøbere inden for landbrugs- og fødevaresektoren. Temaet for årets rapport er klima, og hvordan landbrugs- og fødevaresektoren kan være med til at reducere udledningen af drivhusgasser.

Seneste nyt fra redaktionen

Industrimessen Öresund 2025 samler tre messer under ét tag

Automation og robotterKonferencer og messerProcesudstyr14. 05. 2025

Industrimessen Öresund 2025 er et nyt nordisk mødested. Med tre messer over to dage, som skaber et fælles mødested, er Øresunds Industrimesser udstillingsvinduet for fremtidens produktionsindustri. Ambitionen er at skabe en bæredygtig og effektiv produktion i Norden fremadrettet. Messen afholdes på [...]

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

BranchenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage14. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og [...]

”TECH & Trends 2025” – teknologidag og husmesse den 22. maj

Konferencer og messer14. 05. 2025

Teknologivirksomhederne under Techon7Group inviterer til ”TECH & Trends 2025”, der afholdes den 22. maj i Vejle. Dagen giver mulighed for at dykke ned i de nyeste teknologier herunder terminalløsninger til fødevareforarbejdende virksomheder. Techon7Group beskæftiger sig med modulære [...]

Mikrober skal skabe bæredygtige proteiner til fremtidens fødevarer

ForskningFremtidens fødevareproduktionKlima og miljøNavnenytProcesudstyrTop13. 05. 2025

Mikrosvampe skal omdanne biologisk affald til værdifulde fødevareingredienser. Det er målet i et nyt forskningsprojekt, der vil bidrage til reduktion af klimaudledninger fra animalsk fødevareproduktion og til at sikre mad til verdens voksende befolkning. Projektet vil skabe en ny [...]

Stort projekt udnytter sidestrømme og reducerer dermed madspildet

AktueltBranchenytMadspildsløsningerNavnenyt13. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond, [...]

Millionpulje skal fremme planterige kostvaner over landegrænserne

AktueltForskningFremtidens fødevareproduktionInnovationNavnenyt13. 05. 2025

Det danske innovationspartnerskab AgriFoodTure har sammen med en hollandsk partner åbnet for ansøgninger til en ny pulje på godt 41 mio. kroner til forsknings- og innovationsprojekter. Målet er at fremme planterige, sunde kostvaner og styrke samarbejdet over landegrænser. Det danske [...]

EU-godkendelse: Dansk rapskage må nu bruges i fødevarer

BranchenytFremtidens fødevareproduktionNavnenytTop06. 05. 2025

Den danske ingrediensproducent, Ferm Food ApS, har modtaget EU’s autorisation af sin ansøgning, der betyder, at virksomheden nu må afsætte fermenteret, dansk rapskage til fødevarer. De fleste kender de gule, velduftende rapsmarker, som pryder landskabet i foråret, men de færreste ved, at rapsen [...]

Robotbrag 2025

AktueltAutomation og robotterKonferencer og messer06. 05. 2025

Verden er præget af usikkerheder, og det stiller krav til danske virksomheder om at tænke fremad – især når det kommer til investering i teknologi. Med det bagtæppe inviterer Teknologisk Institut og Dansk Robot Netværk til Robotbrag 2025 den 8. og 9. maj i Odense, hvor virksomheder kan opleve, høre [...]

Robotanlæg håndterer millioner af rå æg

AktueltAutomation og robotter06. 05. 2025

Hvordan palleterer man skånsomt millioner af rå æg? Det ved automationsvirksomheden RoboTool A/S, som netop har leveret et nyt, avanceret anlæg til Danæg A/S med en helt speciel griber. Danæg A/S’ nye anlæg til palletering af rå æg sikrer en effektiv og skånsom håndtering af millioner af æg [...]

Fremtidens fiskeri skal være fuldt dokumenteret

BranchenytNavnenyt06. 05. 2025

Rammerne for dansk fiskeri er til forhandling, og politikerne har en enestående mulighed for at styrke både havnaturen og fiskerierhvervet. I et fælles udspil opfordrer Danmarks Naturfredningsforening og WWF Verdensnaturfonden derfor til at indføre fuld dokumentation i hele den danske fiskerflåde [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Industrimessen Öresund 2025 samler tre messer under ét tag

    14.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    14.05.2025

  • ”TECH & Trends 2025” – teknologidag og husmesse den 22. maj

    14.05.2025

  • Mikrober skal skabe bæredygtige proteiner til fremtidens fødevarer

    13.05.2025

  • Stort projekt udnytter sidestrømme og reducerer dermed madspildet

    13.05.2025

  • Millionpulje skal fremme planterige kostvaner over landegrænserne

    13.05.2025

  • EU-godkendelse: Dansk rapskage må nu bruges i fødevarer

    06.05.2025

  • Robotbrag 2025

    06.05.2025

  • Robotanlæg håndterer millioner af rå æg

    06.05.2025

  • Fremtidens fiskeri skal være fuldt dokumenteret

    06.05.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik