• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltBranchenyt29. 10. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Klimahandling kan booste eksporten af danske fødevarer

På tre af Danmarks centrale eksportmarkeder – Japan, Sydkorea og Storbritannien – bliver danske landbrugs- og fødevarevirksomheder fremhævet som leveringsdygtige af produkter og løsninger, der kan bidrage til klimahandling. En ny analyse udført af Epinion for Food Nation viser, at der kan være eksportvækst at hente for virksomheder med produkter og løsninger, der kan bidrage til at accelerere konkret klimahandling på specifikke områder. Samtidig understreger rapporten behovet for målrettet markedsføring, hvis udenlandske indkøbere fortsat skal vælge danske produkter og løsninger.


-Med denne analyse kan vi dokumentere, at klimahandling er en yderst efterspurgt styrkeposition, der med stor fordel kan anvendes aktivt i eksportfremmende aktiviteter. Den danske fødevareklynge har i forvejen længe været anerkendt for et højt niveau, især inden for kvalitet og fødevaresikkerhed. Det er sektorens solide fundament, og det skal vi være stolte af, fastholde og udbygge med klimahandling, fortæller Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Danmark kan med fordel øge international branding
Årets Insight Report dokumenterer et fortsat behov for international markedsføring for at sikre danske fødevarevirksomheder en position som attraktive handelspartnere. Ifølge indkøberne er oprindelseslandet nemlig afgørende, når der skal vælges leverandør. Tre ud af fire af indkøberne fra de undersøgte markeder mener at oprindelseslandet er vigtigt, meget vigtigt eller afgørende.
Ifølge analysen nævner kun to pct. af de adspurgte indkøbere, Danmark som et af de fem mest relevante lande at handle med. Dette dokumenterer et stort behov for markedsføring og positionering internationalt.


Anerkendte styrkepositioner giver stærke salgsargumenter
Den nye Insight Report dokumenterer at kendte, danske styrkepositioner som kvalitet og fødevaresikkerhed fortsat er i høj kurs på de vigtige eksportmarkeder.
Den største konkurrent for danske eksporterende virksomheder er ofte hjemmemarkedet, og derfor er det interessant, at den nye analyse dokumenterer at danske produkter opfattes som bedre end indkøbernes hjemmemarkeder, når det gælder natural, low environmental impact, organic og animal welfare. Disse styrker kan med fordel fremhæves i markedsføringen af danske produkter på de adspurgte markeder, da efterspørgslen kan dokumenteres.

Klimahandling er efterspurgt
71 pct. af de adspurgte indkøbere er enige i at Danmark er ledende inden for landbrugs- og fødevareproduktion, og for Sydkorea er tallet hele 87 pct. I analysen svarer 24 pct. af indkøberne desuden, at de associerer danske fødevarer med en lav klimapåvirkning.
Derudover dokumenterer analysen at både japanske og sydkoreanske indkøbere opfatter danske produkter og løsninger som bedre på klimahandling end deres egne. Dette giver danske virksomheder en konkurrencefordel, som med fordel kan anvendes i markedsføring.


De adspurgte indkøbere identificerer initiativer som reduktion af madspild, genanvendelse og vedvarende energiløsninger, som de mest afgørende klimahandlinger for at reducere drivhusgasemissioner i landbrugs- og fødevaresektoren – endnu en vigtig viden for danske virksomheder, som ønsker at positionere deres produkter på de vigtige markeder.
Rapporten giver konkret input til hvordan danske virksomheder i Japan, Storbritannien og Sydkorea kan etablere en konkurrencefordel gennem fokuseret produktoptimering og markedsføring.

Om Insight Report 2024
Insight Report om Danmark som fødevarenation 2024 er baseret på en kvantitativ undersøgelse udført af Epinion for Food Nation fra marts til maj 2024. Undersøgelsen er gennemført med indkøbere, fx indkøbschefer, virksomhedsledere og andre, der har en beslutningskraft, når det kommer til at købe, sælge og handle med løsninger og produkter inden landbrugs- og fødevaresektoren i Japan, Sydkorea og Storbritannien.
Rapporten fokuserer på Danmarks image som en førende fødevarenation på disse vigtige markeder. I alt deltog 635 indkøbere inden for landbrugs- og fødevaresektoren. Temaet for årets rapport er klima, og hvordan landbrugs- og fødevaresektoren kan være med til at reducere udledningen af drivhusgasser.

Seneste nyt fra redaktionen

Danmark i front inden for investeringer og forskning i alternative proteiner

BranchenytForskningFremtidens fødevareproduktionTop24. 06. 2025

En analyse viser, at danske investeringer i alternative proteiner voksede med over 900 procent alene i 2024, og at Danmark samtidig er førende i Europa, når det gælder forskning på området. Men skal førerpositionen fastholdes, kræver det, at finansieringen målrettes bedre – og at samarbejdet mellem [...]

Ny metode til yoghurtproduktion

AktueltForskning24. 06. 2025

Ny forskning fra DTU Fødevareinstituttet kan ændre den måde, fødevareindustrien producerer mælkebaseret yoghurt på - så yoghurten både bliver billigere og mere bæredygtig. Forskere har udviklet en enkel, men effektiv metode, der potentielt kan reducere brugen af dyre bakteriekulturer med 80 pct. [...]

Rigtig god sommer

AktueltBranchenyt24. 06. 2025

Det er tid til sommerferie – og det gælder også FoodprocesFokus.dk, der holder pause i juli måned. Dette er således det sidste nyhedsbrev på denne side af ferien. Vi udkommer igen onsdag den 6. august. Holdet bag FoodprocesFokus ønsker alle en god sommerferie… [...]

Øl brygget på juicerester og øko-boller

Madspildsløsninger24. 06. 2025

Sammen med Frankly Juice, Jalm&B lancerer Husbryggeriet Jacobsen en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild og reducere klimaaftryk. Specialøllen får premiere på Roskilde Festival. Bag den bæredygtige øl står tre [...]

Arla og DMK siger ja til fusion

Navnenyt24. 06. 2025

I april 2025 annoncerede Arla Foods og DMK Group ønske om fusion, og onsdag den 18. juni har begge selskabers repræsentantskaber stemt ja. Nu venter godkendelse fra konkurrencemyndighederne, hvilket ventes afsluttet Q1 2026. Repræsentantskaberne i Arla Foods og DMK Group stemmer ja til at [...]

Ny madspildsløsning forlænger holdbarheden på frugt og grønt

Madspildsløsninger24. 06. 2025

Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og [...]

Roadmap for fremtidens fødevarer

AktueltBranchenytFremtidens fødevareproduktionKonferencer og messer18. 06. 2025

150 forskere og eksperter fra hele fødevare-, landbrugs- og bioressourcesektoren samles i København den 23. juni for at give input til et roadmap, som fremover skal sætte retningen for grøn omstilling og øget innovation i hele værdikæden. Det er den fusionerede organisation Food & Bio Cluster [...]

Nyt center for udvikling af fødevareteknologi åbner i Sverige

InnovationNavnenytProcesudstyrProduktionsudstyrTop17. 06. 2025

Tetra Pak har åbnet deres nye Center for Udvikling af Fødevareteknologi i Karlshamn. Her skal pilotanlæg gøre det hurtigere at komme på markedet for producenter med fermenteringsbaserede produkter af høj kvalitet. Tetra Pak Center for Udvikling af Fødevareteknologi er åbnet i Karlshamn, [...]

Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

AktueltAutomation og robotterFremtidens fødevareproduktion17. 06. 2025

Insektproduktionssektoren er en hastigt voksende industri, men produktionseffektiviteten og skalerbarheden er udfordret. Et nyt forskningsprojekt vil udvikle smarte overvågnings- og realtidsanalysesystemer til produktion af sort soldaterfluelarver med hjælp fra computervision og AI-teknologier. [...]

Dansk kafferisteri får topkarakter i bæredygtighed

Klima og miljøNavnenyt17. 06. 2025

Med en ny B Corp score på 154,6 point bliver CleverCoffee den højst scorende kaffevirksomhed i hele EU. I en tid hvor virksomheder falder over hinanden, for at fortælle om deres tiltag med bæredygtighed, har en dansk virksomhed formået at skille sig ud, og høster nu international anerkendelse [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Danmark i front inden for investeringer og forskning i alternative proteiner

    24.06.2025

  • Ny metode til yoghurtproduktion

    24.06.2025

  • Rigtig god sommer

    24.06.2025

  • Øl brygget på juicerester og øko-boller

    24.06.2025

  • Arla og DMK siger ja til fusion

    24.06.2025

  • Ny madspildsløsning forlænger holdbarheden på frugt og grønt

    24.06.2025

  • Roadmap for fremtidens fødevarer

    18.06.2025

  • Nyt center for udvikling af fødevareteknologi åbner i Sverige

    17.06.2025

  • Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

    17.06.2025

  • Dansk kafferisteri får topkarakter i bæredygtighed

    17.06.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik