• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

Navnenyt03. 09. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Halvårsregnskab: Arla opjusterer forventningerne

Arla forventer, at de volatile markedsforhold drevet af geopolitiske spændinger og usikkerhed vil fortsætte, samtidig med at selskabet forventer en fortsat stigning i efterspørgslen efter mejeriprodukter.

Arbejdet med klimareduktioner på gårdene fremhæves – og en række af bæredygtighedsaktiviteter samlet under overskriften FarmAhead Technology.

Arla-koncernen omsatte i første halvår 2024 for 6,6 mia. euro på basis af 7,0 mia. kg mælk. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse om mejeriselskabets halvårsresultat 2024
-Arla præsenterer et solidt halvårsresultat med en konkurrencedygtig mælkepris, der baner vejen for forbedrede bæredygtighedsindsatser i fremtiden, fortæller Peder Tuborgh, administrerende direktør, Arla Foods.
Den stigende mælkepris og de halvårlige tillægsbetalinger drives primært af stigende råvarepriser, Arlas transformation- og effektivitetsprogram Fund Our Future og en tilbagevenden vækst i strategiske mærkevarer.
Arlas strategiske mærker havde en volumendrevet omsætningsvækst på 4,1 pct. i første halvdel af 2024 sammenlignet med en nedgang på 6,0 pct. i første halvdel af 2023. Væksten er drevet af mærkerne Lurpak, Puck og Arla, som hver især øgede volumen med henholdsvis 7,9 pct., 4,4 pct. og 3,8 pct. i første halvdel af 2024.
En volatil markedssituation med faldende råvare- og kommercielle priser i løbet af 2023, hvor mejerimarkedet normaliserede sig efter historisk høje prisniveauer i 2022, resulterer dog i en lidt lavere Arla-indtjening og en lavere omsætning sammenlignet med halvårsrapporten for 2023.
Performanceprisen for de første seks måneder af 2024 var 47,5 eurocent/kg, og den samlede omsætning for koncernen var 6,6 milliarder euro.

Forventninger
Arla forventer, at de volatile markedsforhold, drevet af geopolitiske spændinger og usikkerhed, vil fortsætte i andet halvår 2024, men vurderer, at ”den positive tendens i forbrugernes købekraft for første halvdel af 2024 vil forsætte ind i anden halvdel, især i Europa, da inflationspresset forsætter med at aftage og lønningerne stiger”.
Det forventes at resultere i en fortsat stigning i efterspørgslen efter mejeriprodukter, selvom det er usikkert, hvordan forbrugerne vil reagere på de forventede højere detailpris niveauer som følge af stigninger i råvarepriserne. Usikkerheden understreges også af et mindre volumen af tilgængelig mælk på globalt plan.
Arla opjusterer samtidig sine forventninger til årets omsætning fra 13,2-13,7 milliarder euro til 13,4-13,9 milliarder euro. Arla har også justeret sine forventninger til omsætningsvækst baseret på strategiske mærkevarer, drevet af volumen fra 1,0-3,0 pct. til 3,0-4,0 pct.

Klima-resultater kommercialiseres
I pressemeddelelsen fremhæves arbejdet med klimareduktioner på gårdene – en række af bæredygtighedsaktiviteter samlet under overskriften FarmAhead Technology.
Det er Arlas ambition – og forventning – at reducere udledningen på gårdene med 30 pct. i 2030 med 63 pct. i scope1 og 2 og 30 pct. i scope 3 pr. kg mælk og valle.
Ved at knytte Arlas andelshaveres tiltag sammen med kundernes krav om mejeriprodukter med lavere CO2-aftryk, har Arla fortsat udviklingen af den kommercielle del af FarmAhead. Gennem FarmAhead Kundepartnerskab kan kunder investere i bæredygtighedstiltag på Arla-gårde ved at betale en højere pris for mejeriprodukter med dokumenterbare CO2e-reduktioner. Som en del af dette partnerskab får kunder adgang til årlige data om CO2e-udledning, som kan bruges i deres eget arbejde og rapportering. Sidste år blev flere britiske kunder en del af FarmAhead Kundepartnerskab, og i juni 2024 tilsluttede alle Arlas danske detail- og foodservicekunder sig.

Kilde: mejeri.dk.

Seneste nyt fra redaktionen

Danmark i front inden for investeringer og forskning i alternative proteiner

BranchenytForskningFremtidens fødevareproduktionTop24. 06. 2025

En analyse viser, at danske investeringer i alternative proteiner voksede med over 900 procent alene i 2024, og at Danmark samtidig er førende i Europa, når det gælder forskning på området. Men skal førerpositionen fastholdes, kræver det, at finansieringen målrettes bedre – og at samarbejdet mellem [...]

Ny metode til yoghurtproduktion

AktueltForskning24. 06. 2025

Ny forskning fra DTU Fødevareinstituttet kan ændre den måde, fødevareindustrien producerer mælkebaseret yoghurt på - så yoghurten både bliver billigere og mere bæredygtig. Forskere har udviklet en enkel, men effektiv metode, der potentielt kan reducere brugen af dyre bakteriekulturer med 80 pct. [...]

Rigtig god sommer

AktueltBranchenyt24. 06. 2025

Det er tid til sommerferie – og det gælder også FoodprocesFokus.dk, der holder pause i juli måned. Dette er således det sidste nyhedsbrev på denne side af ferien. Vi udkommer igen onsdag den 6. august. Holdet bag FoodprocesFokus ønsker alle en god sommerferie… [...]

Øl brygget på juicerester og øko-boller

Madspildsløsninger24. 06. 2025

Sammen med Frankly Juice, Jalm&B lancerer Husbryggeriet Jacobsen en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild og reducere klimaaftryk. Specialøllen får premiere på Roskilde Festival. Bag den bæredygtige øl står tre [...]

Arla og DMK siger ja til fusion

Navnenyt24. 06. 2025

I april 2025 annoncerede Arla Foods og DMK Group ønske om fusion, og onsdag den 18. juni har begge selskabers repræsentantskaber stemt ja. Nu venter godkendelse fra konkurrencemyndighederne, hvilket ventes afsluttet Q1 2026. Repræsentantskaberne i Arla Foods og DMK Group stemmer ja til at [...]

Ny madspildsløsning forlænger holdbarheden på frugt og grønt

Madspildsløsninger24. 06. 2025

Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og [...]

Roadmap for fremtidens fødevarer

AktueltBranchenytFremtidens fødevareproduktionKonferencer og messer18. 06. 2025

150 forskere og eksperter fra hele fødevare-, landbrugs- og bioressourcesektoren samles i København den 23. juni for at give input til et roadmap, som fremover skal sætte retningen for grøn omstilling og øget innovation i hele værdikæden. Det er den fusionerede organisation Food & Bio Cluster [...]

Nyt center for udvikling af fødevareteknologi åbner i Sverige

InnovationNavnenytProcesudstyrProduktionsudstyrTop17. 06. 2025

Tetra Pak har åbnet deres nye Center for Udvikling af Fødevareteknologi i Karlshamn. Her skal pilotanlæg gøre det hurtigere at komme på markedet for producenter med fermenteringsbaserede produkter af høj kvalitet. Tetra Pak Center for Udvikling af Fødevareteknologi er åbnet i Karlshamn, [...]

Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

AktueltAutomation og robotterFremtidens fødevareproduktion17. 06. 2025

Insektproduktionssektoren er en hastigt voksende industri, men produktionseffektiviteten og skalerbarheden er udfordret. Et nyt forskningsprojekt vil udvikle smarte overvågnings- og realtidsanalysesystemer til produktion af sort soldaterfluelarver med hjælp fra computervision og AI-teknologier. [...]

Dansk kafferisteri får topkarakter i bæredygtighed

Klima og miljøNavnenyt17. 06. 2025

Med en ny B Corp score på 154,6 point bliver CleverCoffee den højst scorende kaffevirksomhed i hele EU. I en tid hvor virksomheder falder over hinanden, for at fortælle om deres tiltag med bæredygtighed, har en dansk virksomhed formået at skille sig ud, og høster nu international anerkendelse [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Danmark i front inden for investeringer og forskning i alternative proteiner

    24.06.2025

  • Ny metode til yoghurtproduktion

    24.06.2025

  • Rigtig god sommer

    24.06.2025

  • Øl brygget på juicerester og øko-boller

    24.06.2025

  • Arla og DMK siger ja til fusion

    24.06.2025

  • Ny madspildsløsning forlænger holdbarheden på frugt og grønt

    24.06.2025

  • Roadmap for fremtidens fødevarer

    18.06.2025

  • Nyt center for udvikling af fødevareteknologi åbner i Sverige

    17.06.2025

  • Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

    17.06.2025

  • Dansk kafferisteri får topkarakter i bæredygtighed

    17.06.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik