Nye, mere bæredygtige og effektive pakningsmetoder er kontinuerligt på dagsordenen hos ScanPackaging A/S. Det kan fx være bionedbrydeligt emballagemateriale, pakning af fars uden bakke og pakning af grønsager i net.

Direktør Per Hougaard kan slet ikke lade være. Udvikling af nye løsninger og bedre måder at pakke fødevarer på end i dag, er en mærkesag for ham. Han er en rigtig opfindertype og udviklede for over 10 år siden ideen med at pakke kyllinger i poser i stedet for plastbakker, som vi ser mange producenter anvende i dag.
Sikkert samspil mellem behov, maskine og emballage
Sammen med kunderne og de øvrige medarbejdere hos ScanPackaging gør Per Hougaard altid meget ud af at se en case på en ny måde, og dermed give plads til nye muligheder, som giver kunderne en endnu bedre løsning. Den må meget gerne også være mere bæredygtig.
-Det er alfa og omega, at de pakke- og emballageløsninger, vi finder frem til, også giver en effektiv pakkeproces på vores pakkemaskiner, siger han.
-Det er samspillet mellem kundens behov, maskine og emballage, der skal gå op i en højere enhed. Vi har fx arbejdet med pakning af både plante- og kødfars i en pose i stedet for med plastbakke, som vi fx ser det med hele kyllinger i dag. Der er rigtig gode muligheder for at gøre det, så produktet fortsat ser meget æstetisk ud. Men det er noget markedet skal modnes til, hvilket vi taler meget med vores kunder om, fortsætter han.
Pakning i bionedbrydelige net
Virksomheden samarbejder desuden med den italienske maskinproducent Ilpra, som i samarbejde med emballageproducenten Kuku har udviklet et 100 pct. naturligt og nedbrydelige net (KukuNaturalSeal).

-Nettene er perfekte til pakning af fx frugt og grønt, som har brug for luft for at øge holdbarheden. Efter brug kan nettene bortskaffes med madaffald, fortæller salgschef Kenneth S. Rasmussen fra Scanpackaging. Vi kan samtidig tilbyde vores kunder den helt rette kombination af den rette maskinløsning til pakning i disse miljøvenlige net.
Krav om mere grønne og bionedbrydelige emballager er stødt stigende, og lovgivningen bliver også strammere og strammere.
-Det er naturligvis noget, vi forbereder vores kunder på og løbende tager dialogen om. Flere af vores kunder er allerede i fuld gang med at se på alternative løsninger – og her er vi med som en værdifuld sparringspartner. Når vi taler om emballage, handler det meget om vaner og hvordan en vare ”plejer” at være pakket ind. Her er der brug for bearbejdning af både vores kunder og deres kunder for at gøre markedet klar til nye løsninger, siger Kenneth S. Rasmussen afslutningsvis.