• OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer & messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltBranchenyt14. 11. 2023 | Helle Friemann Nielsen

Eksportfremstød i Japan for danske fødevareproducenter

Landbrug & Fødevarer har netop afsluttet et erhvervsfremstød i Japan, hvor en lang række danske fødevareproducenter deltog; heriblandt ostemejerier, en producent af frys-selv-is samt kirsebærvins- og ølbryggerier. Fremstødet er lavet i samarbejde med den danske ambassade. Japan er verdens tredjestørste økonomi og dermed et centralt eksportmarked.

Forbrugerfestivallen Sarugaki Matsuri i Tokyo. Foto: Landbrug & Fødevarer.

I fremtiden kan Danmark efter alt at dømme eksportere flere kvalitetsfødevarer til Japan. Det er konklusionen efter et veloverstået eksportfremstød, som netop er afsluttet.
-Fremstødet i Japan har været en stor succes og resultaterne af mere end et års vedholdende indsats. På trods af, at den japanske økonomi er presset på grund af udfordringer med yen-kursen, er det alligevel lykkes for de fleste virksomheder at får ordrer med hjem, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

Vesterhavsosten er på vej til Japan
Blandt de deltagende virksomheder var mejeriet Thise. Mejeriet har særligt øjnene rette mod det voksende økologiske marked, som eksisterer i Japan. Historien om et 100 pct. økologisk landmandsejet mejeri, har nemlig vakt interesse hos de japanske distributører.
-Det japanske marked er interessant for et mejeri som Thise. Vesterhavsosten er på vej til Japan netop nu. Vi kan mærke en stigende interesse for økologiske fødevarer og dermed også vores specialiteter. De japanske forbrugere overtager i stigende grad vestlige forbrugsmønstre og præferencer for bl.a. økologiske specialoste, siger Petter Aagesen, eksportchef i Thise Mejeri.
Landbrug & Fødevarer har lavet det japanske eksportfremstød i samarbejde med den danske ambassade i landet. Anledningen er, at forbrugerfestivalen ”Sarugaki Matsuri” afholdes i Daikanayma-området, som er et af de mest eksklusive boligområder i Tokyo.
-Vi har arbejdet med det japanske marked i mange år. Vi ved, at godkendelser af nye produkter og eksportører er tidskrævende, men når først fødevareprodukterne er godkendte er der også potentiale for vækst, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.
En af de nyere danske spillere på det japanske marked er virksomheden Popseco, der producerer økologiske frys-selv is. Virksomheden har prioritet det japanske marked, netop fordi mange forbrugere lægger vægt på økologi.
-Vi har deltaget på fremstød i år og sidste år. Det har betydet, at vi har fået åbnet op for eksport til Japan. Særligt godkendelser har været en tidskrævende og lang proces, men vi har fået uvurderlig støtte undervejs af ambassaden, Landbrug & Fødevarer og vores lokale distributør, siger Sanne Nørgaard, der er ejer og CEO i Popseco.

Turismen åbner igen
Normalt besøges Japan af 40 millioner turister om året, men det satte Corona en brat stopper for. Det har haft økonomiske konsekvenser for landet, og den japanske yen er devalueret 30 procent i forhold til dollaren, hvilket gør Japan afhængig af fødevareimport. Fødevarepriserne er nemlig steget og har påvirket den japanske økonomi. Men der er efterhånden lys for enden af tunellen, hvilket altså åbner muligheder for danske virksomheder.
-Turismens tilbagevenden har styrket den japanske økonomi. Japanske forbrugere er blandt de mest kræsne i verden, og derfor er de stadig villige til at betale en ekstra pris for kvalitet, siger Jesper Vibe, statskonsulent for fødevarer ved ambassaden i Tokyo.
Markedet for øl og spiritus er også veludviklet i Japan, og derfor var to kendte producenter også repræsenteret på festivalen. Der er tale om Frederiksdal Kirsebærvin, som gennem flere år har eksporteret til Japan, og bryggeriet Mikeller, der har etableret tre faste barer i Toyko.
-Det japanske marked kræver vedholdenhed, fokus og kravene til godkendelser og deklarationer er store. Men når først godkendelserne er i hus, oplever vi stor interesse for vores kirsebærbaserede drikkevarer. Kirsebær har helt enkelt en særlig status i Japan, siger Harald Krabbe der er medgrundlægger af Frederiksdal Kirsebærvin.
-Det japanske marked er stort, og der en udpræget ølkultur med en voksende præference for udenlandske specialøl. Vores erfaring er, at branding spiller en meget stor rolle for et ølproduktion succes i Japan. Og så kan vi med alkoholfrie øl, økologi og specialsmage er med til at dække nicher i et veludviklet ølmarked

Seneste nyt fra redaktionen

Ville du spise en laboratoriedyrket bøf? Mad dyrket på celleniveau møder flere dilemmaer

ForskningFremtidens fødevareproduktionTop28. 11. 2023

Den dag, vi kan dyrke et stykke kød i en petriskål, som er helt identisk og umulig at skelne fra et stykke lårmuskel fra en ægte levende ko, vil alting være forandret. Og den dag kan komme, før vi aner det, takket være bl.a. forskere fra CellFood Hub og Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet. [...]

I fremtiden kan fødevareemballagen spises

AktueltForskningPakke- og fyldemaskiner samt emballage28. 11. 2023

Et nyt forsknings- og innovationsprojekt skal skabe en fødevarefilm, der ligner plast, beskytter det hakkede oksekød, men ryger med i gryden. Den spiselige film bliver en del af kødsovsen - og der er ingen affald. Innovationsfonden har investeret 10,1 mio. kr. i projektet EAT-pack, som DTU [...]

Vand bliver til videnskab: Forskere har opfundet specielt vand til kaffebrygning

AktueltInnovation28. 11. 2023

Forskere fra Københavns Universitet og en række fagfolk står bag en helt ny vandbehandling, som er specielt designet til kaffebrygning. Opfindelsen blev præsenteres på Københavns Universitet sidste uge. Det er nærmest en videnskab at riste, male og dosere de helt rigtige kaffebønner. For slet [...]

Ny klimarapport: Københavns Kommunes klimaaftryk på fødevareområdet falder

Klima og miljøMadspildsløsningerNavnenyt27. 11. 2023

Klimaaftrykket fra Københavns Kommunes fødevareindkøb skal reduceres med 25 procent inden 2025. Sådan lyder målet i kommunens mad- og måltidsstrategi. Ny klimarapport giver status på CO2e-udledningerne. Hver dag serverer Københavns Kommunes offentlige køkkener 70.000 måltider for byens børn, [...]

Hydract A/S skal gennemføre pilotprojekt hos tysk mejerigigant

NavnenytProcesudstyrVand- og energibesparende teknologier27. 11. 2023

I oktober fik den danske virksomhed Hydract A/S to ordrer på sine vandstyrede ventiler til mejeriselskabet Arla. Og medio november, underskrev virksomheden en aftale med Sachenmilch i Leppersdorf, Tyskland, om gennemførslen af et pilotprojekt vedrørende reduktion af deres energiforbrug. Denne [...]

Plantebaseret pulled pork vinder Tech Innovation Programme ved Danish Entrepreneurship Festival

InnovationUddannelse27. 11. 2023

Plantefars med smagen af pulled pork var så god en idé, at to elever fra NEXT Vibenshus Gymnasium i København snuppede førstepladsen i iværksætterkonkurrencen Tech Innovation Programme ved Danish Entrepreneurship Festival. Hundredvis af fremtidens potentielle iværksættere og innovative [...]

Nye miljøkrav til pakning af pålæg og ost udfordrer fødevareindustrien

BranchenytPakke- og fyldemaskiner samt emballageTopVand- og energibesparende teknologier21. 11. 2023

Danske fødevareproducenter skal til at forberede sig på nye miljøkrav til emballage. Et af de områder, der bliver berørt af de nye regler, er emballage til skiveskåret pålæg og ost. Her skal pakningerne ned i gramvægt og samtidig skal der i højere grad bruges emballage af materialer, der kan [...]

Fleksible ostekedler til mozzarella

AktueltProduktionsudstyr21. 11. 2023

Øllingegaard Mejeri føjede for nylig produktionen af mozzarellaost til sortimentet mejeriprodukter. Det skete på opfordring fra en større pizzakæde, der ønskede lokalt produceret mozzarellaost til deres pizzaer. Anskaffelsen af to alt-i-en ostekedler har gjort opstarten overkommelig og giver plads [...]

Fermentering skal gøre planteost lækker

AktueltForskningFremtidens fødevareproduktion21. 11. 2023

Videnskaben kigger mod den tusinder år gamle teknik, fermentering, for at lave planteoste, der både føles og smager som rigtig ost. I et nyt forskningsresultat fra Københavns Universitet viser forskere, at teknikken rummer gode muligheder for at lave klimavenlige oste, som folk gider at [...]

Aftale i Kina giver større bredde i eksport af oksekød

Navnenyt20. 11. 2023

En ny handelsaftale mellem Danmark og Kina åbner nye muligheder og giver en større bredde i eksporten ud af Europa for Danish Crown Beef. Dansk oksekød kan snart være på vej til det kinesiske marked. Det er blevet en realitet, efter at der nu er underskrevet en handelsaftale mellem de to lande. [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Ville du spise en laboratoriedyrket bøf? Mad dyrket på celleniveau møder flere dilemmaer

    28.11.2023

  • I fremtiden kan fødevareemballagen spises

    28.11.2023

  • Vand bliver til videnskab: Forskere har opfundet specielt vand til kaffebrygning

    28.11.2023

  • Ny klimarapport: Københavns Kommunes klimaaftryk på fødevareområdet falder

    27.11.2023

  • Hydract A/S skal gennemføre pilotprojekt hos tysk mejerigigant

    27.11.2023

  • Plantebaseret pulled pork vinder Tech Innovation Programme ved Danish Entrepreneurship Festival

    27.11.2023

  • Nye miljøkrav til pakning af pålæg og ost udfordrer fødevareindustrien

    21.11.2023

  • Fleksible ostekedler til mozzarella

    21.11.2023

  • Fermentering skal gøre planteost lækker

    21.11.2023

  • Aftale i Kina giver større bredde i eksport af oksekød

    20.11.2023

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik