Energireduktioner, nye løsninger og grønne tiltag i hele værdikæden har medført en markant reduktion i Carlsberg Danmarks samlede CO2e-udledning. Flere initiativer er også kommet bryggeriets kunder til gode.
Energireduktioner på bryggeriet, energieffektive køleskabe hos kunderne, emballage med mere genanvendt indhold og et reduceret energiforbrug hos leverandørerne. Det er nogle af de vigtigste drivkræfter, der har gjort det muligt for Carlsberg Danmark at reducere sin samlede CO2e-udledning fra cirka 280.000 tons CO2e i 2015 til 200.000 tons CO2e i 2022 svarende til en reduktion på hele 28 procent.
-Jeg er meget stolt over, at Carlsberg Danmark har leveret en markant CO2e-reduktion. Vi udleder ikke alene mindre CO2e per produceret enhed; vi har også formået at reducere vores absolutte udledning markant. Bæredygtighed spiller en central rolle i vores forretning, og vi har lanceret flere tiltag, der har sænket vores CO2e-aftryk, så dette flotte resultat viser, at vi er på rette vej, siger Peter Haahr Nielsen, administrerende direktør i Carlsberg Danmark.
De 80.000 tons CO2e, som Carlsberg Danmark har reduceret, svarer til omtrent 10.000 danskeres årlige CO2e-udledning. Carlsberg Danmark udleder også mindre CO2e per produceret enhed og har således reduceret sin relative CO2e-udledning med 25 procent i hele værdikæden per liter brygget øl.
Det betyder, at bryggeriet nu har et CO2e-aftryk på 0,33 kilo CO2e per liter brygget øl, fra kornet på marken høstes, øllen brygges, emballeres og transporteres ud til kunden, og ender i hånden hos forbrugeren.
-Vores mål for 2022 var minimum 15 procent reduktion per liter produceret i værdikæden, og det har vi langt overgået. Vores arbejde er at sikre, at vi kan blive ved med at sælge vores produkter og gerne flere, men de må ikke have en øget påvirkning på klimaet. Og det kan vi med stolthed fremvise nu takket være en solid indsats fra vores leverandører og vores egne tiltag, siger Peter Haahr Nielsen videre og fortsætter:
-Ambitionen om at blive CO2e-neutral i værdikæden i 2040 kræver, at vi finder nye veje, så et tæt samarbejde med vores partnere og leverandører er afgørende. Ingen kan løse de klimaudfordringer, vi står overfor alene, så det er nødvendigt, at vores leverandører og samarbejdspartnere også er i færd med en grøn omstilling. Vi går forrest med vores eget bryggeri, som skal være CO2e neutralt inden 2030.
Energieffektivitet på bryggeriet
Energireduktioner på bryggeriet i Fredericia og nye løsninger ude hos kunderne har også været en væsentlig årsag til CO2e-reduktionen.
På bryggeriet har man reduceret sin CO2e-intensitet med 20 procent.
-Hos Carlsberg arbejder vi videnskabeligt med den klimabelastning, som produktionen af øl har, og vores klimamål er godkendt af Science Based Targets initiative. Vi har lanceret flere tiltag, der har sænket vores CO2e-udledning på bryggeriet markant. Vi har blandt andet udfaset brugen af olie på bryggeriet, optimeret vores kedler og generelt haft fokus på energiledelse. Vores vandgenindvindingsanlæg har sænket bryggeriets energiforbrug med 10 procent gennem egenproduktion af biogas og recirkulering af varmt vand, fortæller Tenna Skov Thorsted, senior sustainability manager i Carlsberg Danmark.
Investeringer i energieffektive køleskabe og dekarbonisering af elnettet i Danmark har reduceret det relative CO2e-aftryk med 58 procent i afkølingen af Carlsberg Danmarks produkter hos bryggeriets kunder.
Inden for landbrug og forarbejdning har man opnået en relativ CO2e-reduktion på 40 procent, hvor forbrugertrends og et reduceret energiforbrug blandt bryggeriets leverandører af maltbyg og sukker også har spillet en central rolle.
Flere klimaskridt forude
Hos Carlsberg Danmark vil man bruge denne milepæl til at opnå yderligere CO2e-reduktioner i værdikæden, blandt andet inden for landbrug.
-Vi har leveret en CO2e-reduktion over forventning, så vi har vist, at vi kan sætte handling bag vores ambitiøse mål og vokse vores forretning, samtidig med at vi reducerer vores udledning, og det skal vi fortsætte med. Hvis vi skal reducere det samlede aftryk fra vores produkter yderligere, især i landbruget, skal vi i endnu højere grad indgå i forskellige partnerskaber og løfte i samlet flok, siger Tenna Skov Thorsted afslutningsvis.
Artiklen har været bragt i Plus Proces.