• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltMadspildsløsningerNavnenyt20. 08. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Dansk startup: Øl brygget af overskudbrød

Tilbage i december lancerede dagligvarekæden Lidl i samarbejde med Food & Bio Cluster “Lidl Innovate”. Formålet er at støtte danske iværksættere og små virksomheder med innovative fødevareprodukter og give dem hyldeplads. I løbet af sommeren kom de første produkter fra forløbet på hylderne. Det er produkterne fra det danske startup BRØL, som brygger øl af overskudsbrød

Det danske startup BRØL, som brygger øl af overskudsbrød, blev i sommer udvalgt i Lidl Innovate-forløbet på grund af deres innovative tilgang til at genanvende fødevarer uden at gå på kompromis med hverken smag eller kvalitet. Nu er to af deres øl på hylderne i alle Lidls butikker. Foto af: Natalia Skovsø.

Innovations- og udviklingskonceptet har til formål at støtte danske iværksættere og mindre virksomheder i at få deres produkter ud på hylderne og samtidig finde nyskabende danske produkter til Lidls butikker – både i Danmark og på sigt potentielt internationalt.
Blandt 39 ansøgende startups blev ni udvalgt til at pitche deres produkter for Lidls indkøbere på Lilds hovedkontor tilbage i maj. Her gik fem videre efter pitch-runden, heriblandt bryggeriet BRØL, som brygger øl af overskudsbrød, der ellers ville blive kasseret. Nu er BRØL de første fra Lidl Innovate-programmet, der har fået to økologiske øl på Lidls hylder i alle 160 danske butikker.
Anders Hermann Jensen fra BRØL deltog i Lidl Innovate-forløbet, og for ham og resten af BRØL har oplevelsen overgået deres forventninger:
-Lidl Innovate har været en virkelig fed indgangsvinkel til en virksomhed som Lidl. Ud over at få chancen for at pitche direkte til indkøberne, har vi også haft stor glæde af at møde de andre iværksættere i forløbet. Vi har haft mange tværfaglige samtaler og kan fortsætte med at sparre med hinanden fremover. Forløbet har været overraskende kort og effektivt, og der er ingen tvivl om at samarbejdet med Lidl giver os en unik mulighed for at nå ud til rigtig mange danskere, siger Anders Hermann Jensen, Account Manager hos BRØL.
At nå ud til mange forbrugere og formidle idéen om en mere cirkulær livsstil er en central del af BRØLs mission. Jo mere øl de kan brygge, desto mere brød kan de redde fra at blive smidt ud. Derfor er det vigtigt for bryggeriet, at deres øl både smagsmæssigt og prismæssigt er tilgængeligt for de fleste og ikke kun for en lille målgruppe. Dette var også en af grundene til, at Lidl valgte netop BRØL.
-BRØL har formået at nytænke ølproduktion og samtidig reducere madspild. Udover at have en mission, der matcher vores værdier, er det afgørende, at smag og kvalitet er i top – og det leverer de med deres øl, udtaler Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl.

Lidl kan hjælpe danske startups med at nå nye markeder i Europa
De seneste tre år har danske Lidl-leverandører hævet eksporten med over 400 mio. kr. I dag har over 60 danske Lidl-leverandører eksport til andre Lidl-lande. Da Lidl er en international dagligvarekæde har fødevareproducenterne, der har været igennem Lidl Innovate-forløbet, mulighed for på sigt at nå ud til andre eksportmarkeder, hvor Lidl er repræsenteret med butikker.
Hos BRØL er der også drømme om et eksporteventyr – og selvom bryggeriet i øjeblikket drives af et mindre, solidt team på fire fastansatte, har de allerede kapacitet til at producere 1 million liter øl om året, så opskalering skræmmer ikke iværksætterne.
-Lidl er en vigtig samarbejdspartner for os, når det handler om at turde drømme stort. Som en international dagligvarekæde giver Lidl os en unik mulighed for på sigt at arbejde mod international distribution gennem deres mange udenlandske butikker. Men lige nu er vores fulde fokus på at få en god start på det danske marked, fortæller Anders Hermann Jensen, Account Manager hos BRØL.

Seneste nyt fra redaktionen

Danmark i front inden for investeringer og forskning i alternative proteiner

BranchenytForskningFremtidens fødevareproduktionTop24. 06. 2025

En analyse viser, at danske investeringer i alternative proteiner voksede med over 900 procent alene i 2024, og at Danmark samtidig er førende i Europa, når det gælder forskning på området. Men skal førerpositionen fastholdes, kræver det, at finansieringen målrettes bedre – og at samarbejdet mellem [...]

Ny metode til yoghurtproduktion

AktueltForskning24. 06. 2025

Ny forskning fra DTU Fødevareinstituttet kan ændre den måde, fødevareindustrien producerer mælkebaseret yoghurt på - så yoghurten både bliver billigere og mere bæredygtig. Forskere har udviklet en enkel, men effektiv metode, der potentielt kan reducere brugen af dyre bakteriekulturer med 80 pct. [...]

Rigtig god sommer

AktueltBranchenyt24. 06. 2025

Det er tid til sommerferie – og det gælder også FoodprocesFokus.dk, der holder pause i juli måned. Dette er således det sidste nyhedsbrev på denne side af ferien. Vi udkommer igen onsdag den 6. august. Holdet bag FoodprocesFokus ønsker alle en god sommerferie… [...]

Øl brygget på juicerester og øko-boller

Madspildsløsninger24. 06. 2025

Sammen med Frankly Juice, Jalm&B lancerer Husbryggeriet Jacobsen en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild og reducere klimaaftryk. Specialøllen får premiere på Roskilde Festival. Bag den bæredygtige øl står tre [...]

Arla og DMK siger ja til fusion

Navnenyt24. 06. 2025

I april 2025 annoncerede Arla Foods og DMK Group ønske om fusion, og onsdag den 18. juni har begge selskabers repræsentantskaber stemt ja. Nu venter godkendelse fra konkurrencemyndighederne, hvilket ventes afsluttet Q1 2026. Repræsentantskaberne i Arla Foods og DMK Group stemmer ja til at [...]

Ny madspildsløsning forlænger holdbarheden på frugt og grønt

Madspildsløsninger24. 06. 2025

Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og [...]

Roadmap for fremtidens fødevarer

AktueltBranchenytFremtidens fødevareproduktionKonferencer og messer18. 06. 2025

150 forskere og eksperter fra hele fødevare-, landbrugs- og bioressourcesektoren samles i København den 23. juni for at give input til et roadmap, som fremover skal sætte retningen for grøn omstilling og øget innovation i hele værdikæden. Det er den fusionerede organisation Food & Bio Cluster [...]

Nyt center for udvikling af fødevareteknologi åbner i Sverige

InnovationNavnenytProcesudstyrProduktionsudstyrTop17. 06. 2025

Tetra Pak har åbnet deres nye Center for Udvikling af Fødevareteknologi i Karlshamn. Her skal pilotanlæg gøre det hurtigere at komme på markedet for producenter med fermenteringsbaserede produkter af høj kvalitet. Tetra Pak Center for Udvikling af Fødevareteknologi er åbnet i Karlshamn, [...]

Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

AktueltAutomation og robotterFremtidens fødevareproduktion17. 06. 2025

Insektproduktionssektoren er en hastigt voksende industri, men produktionseffektiviteten og skalerbarheden er udfordret. Et nyt forskningsprojekt vil udvikle smarte overvågnings- og realtidsanalysesystemer til produktion af sort soldaterfluelarver med hjælp fra computervision og AI-teknologier. [...]

Dansk kafferisteri får topkarakter i bæredygtighed

Klima og miljøNavnenyt17. 06. 2025

Med en ny B Corp score på 154,6 point bliver CleverCoffee den højst scorende kaffevirksomhed i hele EU. I en tid hvor virksomheder falder over hinanden, for at fortælle om deres tiltag med bæredygtighed, har en dansk virksomhed formået at skille sig ud, og høster nu international anerkendelse [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Danmark i front inden for investeringer og forskning i alternative proteiner

    24.06.2025

  • Ny metode til yoghurtproduktion

    24.06.2025

  • Rigtig god sommer

    24.06.2025

  • Øl brygget på juicerester og øko-boller

    24.06.2025

  • Arla og DMK siger ja til fusion

    24.06.2025

  • Ny madspildsløsning forlænger holdbarheden på frugt og grønt

    24.06.2025

  • Roadmap for fremtidens fødevarer

    18.06.2025

  • Nyt center for udvikling af fødevareteknologi åbner i Sverige

    17.06.2025

  • Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

    17.06.2025

  • Dansk kafferisteri får topkarakter i bæredygtighed

    17.06.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik