• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltMadspildsløsningerNavnenyt20. 08. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Dansk startup: Øl brygget af overskudbrød

Tilbage i december lancerede dagligvarekæden Lidl i samarbejde med Food & Bio Cluster “Lidl Innovate”. Formålet er at støtte danske iværksættere og små virksomheder med innovative fødevareprodukter og give dem hyldeplads. I løbet af sommeren kom de første produkter fra forløbet på hylderne. Det er produkterne fra det danske startup BRØL, som brygger øl af overskudsbrød

Det danske startup BRØL, som brygger øl af overskudsbrød, blev i sommer udvalgt i Lidl Innovate-forløbet på grund af deres innovative tilgang til at genanvende fødevarer uden at gå på kompromis med hverken smag eller kvalitet. Nu er to af deres øl på hylderne i alle Lidls butikker. Foto af: Natalia Skovsø.

Innovations- og udviklingskonceptet har til formål at støtte danske iværksættere og mindre virksomheder i at få deres produkter ud på hylderne og samtidig finde nyskabende danske produkter til Lidls butikker – både i Danmark og på sigt potentielt internationalt.
Blandt 39 ansøgende startups blev ni udvalgt til at pitche deres produkter for Lidls indkøbere på Lilds hovedkontor tilbage i maj. Her gik fem videre efter pitch-runden, heriblandt bryggeriet BRØL, som brygger øl af overskudsbrød, der ellers ville blive kasseret. Nu er BRØL de første fra Lidl Innovate-programmet, der har fået to økologiske øl på Lidls hylder i alle 160 danske butikker.
Anders Hermann Jensen fra BRØL deltog i Lidl Innovate-forløbet, og for ham og resten af BRØL har oplevelsen overgået deres forventninger:
-Lidl Innovate har været en virkelig fed indgangsvinkel til en virksomhed som Lidl. Ud over at få chancen for at pitche direkte til indkøberne, har vi også haft stor glæde af at møde de andre iværksættere i forløbet. Vi har haft mange tværfaglige samtaler og kan fortsætte med at sparre med hinanden fremover. Forløbet har været overraskende kort og effektivt, og der er ingen tvivl om at samarbejdet med Lidl giver os en unik mulighed for at nå ud til rigtig mange danskere, siger Anders Hermann Jensen, Account Manager hos BRØL.
At nå ud til mange forbrugere og formidle idéen om en mere cirkulær livsstil er en central del af BRØLs mission. Jo mere øl de kan brygge, desto mere brød kan de redde fra at blive smidt ud. Derfor er det vigtigt for bryggeriet, at deres øl både smagsmæssigt og prismæssigt er tilgængeligt for de fleste og ikke kun for en lille målgruppe. Dette var også en af grundene til, at Lidl valgte netop BRØL.
-BRØL har formået at nytænke ølproduktion og samtidig reducere madspild. Udover at have en mission, der matcher vores værdier, er det afgørende, at smag og kvalitet er i top – og det leverer de med deres øl, udtaler Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl.

Lidl kan hjælpe danske startups med at nå nye markeder i Europa
De seneste tre år har danske Lidl-leverandører hævet eksporten med over 400 mio. kr. I dag har over 60 danske Lidl-leverandører eksport til andre Lidl-lande. Da Lidl er en international dagligvarekæde har fødevareproducenterne, der har været igennem Lidl Innovate-forløbet, mulighed for på sigt at nå ud til andre eksportmarkeder, hvor Lidl er repræsenteret med butikker.
Hos BRØL er der også drømme om et eksporteventyr – og selvom bryggeriet i øjeblikket drives af et mindre, solidt team på fire fastansatte, har de allerede kapacitet til at producere 1 million liter øl om året, så opskalering skræmmer ikke iværksætterne.
-Lidl er en vigtig samarbejdspartner for os, når det handler om at turde drømme stort. Som en international dagligvarekæde giver Lidl os en unik mulighed for på sigt at arbejde mod international distribution gennem deres mange udenlandske butikker. Men lige nu er vores fulde fokus på at få en god start på det danske marked, fortæller Anders Hermann Jensen, Account Manager hos BRØL.

Seneste nyt fra redaktionen

Skånsom frysetørring af babymad bevarer smag og næringsstoffer

InnovationProduktionsudstyrTop10. 06. 2025

Den innovative danske babymadsproducent Ma-Mam ApS peger på nye muligheder ved at anvende frysetørring til babymad. Frysetørring er yderst skånsom, og næringsstofferne, farve og meget af den naturlige smag, som normalt går tabt i traditionelle varmebehandlingsprocesser, bevares. Med hjælp fra den [...]

White-Paper – fødevaresikkerhed og kvalitet er danske konkurrencefordele

AktueltBranchenytHygiejne og fødevaresikkerhedNavnenyt10. 06. 2025

Danmark har et stærkt internationalt ry som en pålidelig leverandør af sikre fødevarer med høj kvalitet. Denne position bygger på årtiers erfaring med at skabe gennemsigtighed, høje standarder og dokumenterede løsninger, som hele den danske fødevareklynge står bag. Nu udkommer nyt White-Paper fra [...]

Investering i det globale fødevaresystem

AktueltFremtidens fødevareproduktionNavnenyt10. 06. 2025

Nordic Foodtech VC har gennemført første closing på sin anden fond, der skal investere i nye teknologier og løsninger med fokus på robusthed og sundhed for mennesker og planeten i hele fødevaresystemet. Porteføljen rummer allerede lovende danske selskaber som Evodia, Chromologics og endless food co [...]

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

Navnenyt10. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det [...]

Landbrug & Fødevarer er tilbage på Folkemødet

Konferencer og messerNavnenyt10. 06. 2025

Landbrug & Fødevarer tager til Folkemødet på Bornholm med én samlet ramme og et fælles formål: At vise, hvordan landbruget og fødevareklyngen tager ansvar – ikke med store ord, men med konkrete løsninger, der virker i praksis. Når Folkemødet på Bornholm fra den 12. til 14. juni atter samler [...]

Rune-Christoffer Dragsdahl skal stå i spidsen for international organisation

Navnenyt10. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale [...]

Ægte foie gras uden tvangsfodring af ænder og gæs

ForskningTop03. 06. 2025

Forskere fra Max Planck Instituttet og Syddansk Universitet har udviklet en effektiv måde at fremstille foie gras af ænder og gæs på, som ikke er blevet tvangsfodrede. Teknologien er patenteret – og håbet for fremtiden er, at den også vil kunne bruges til fx plantebaserede fødevarer. Tænk, hvis [...]

Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

AktueltForskningFremtidens fødevareproduktion03. 06. 2025

Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan nu søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk. Teknologisk Institut åbner nu døren for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der ønsker at styrke deres [...]

Producentansvar – uklare regler skaber frustration

AktueltBranchenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage03. 06. 2025

Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle senest i weekenden sikre, at deres faktiske emballagemængder for 2024 var indberettet. Mange har allerede indberettet [...]

Enorm stor interesse for plantebaserede projekter

Forskning03. 06. 2025

Virksomheder og organisationer vil i dén grad være med til at udvikle den plantebaserede fødevaresektor. Nye tal viser nemlig, at der er søgt om tilskud fra Plantefonden for over 750 mio. kr. Plantefondens tredje ansøgningsrunde er lukket, og der er modtaget 141 ansøgninger for et samlet beløb [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Skånsom frysetørring af babymad bevarer smag og næringsstoffer

    10.06.2025

  • White-Paper – fødevaresikkerhed og kvalitet er danske konkurrencefordele

    10.06.2025

  • Investering i det globale fødevaresystem

    10.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    10.06.2025

  • Landbrug & Fødevarer er tilbage på Folkemødet

    10.06.2025

  • Rune-Christoffer Dragsdahl skal stå i spidsen for international organisation

    10.06.2025

  • Ægte foie gras uden tvangsfodring af ænder og gæs

    03.06.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    03.06.2025

  • Producentansvar – uklare regler skaber frustration

    03.06.2025

  • Enorm stor interesse for plantebaserede projekter

    03.06.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik