• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

BranchenytNye føde- og drikkevarer11. 02. 2025 | Helle Friemann Nielsen

Ny rapport: Hybridprodukter skal skubbe gang i motivationen for at spise mindre kød

En ny rapport fra Aarhus Universitet har undersøgt danskernes villighed til at erstatte kød med såkaldte hybridprodukter, der er en blanding af kød og planter. Næsten halvdelen af danske forbrugere har prøvet produkterne, og denne gruppe er positivt stemt, viser undersøgelsen.

Lasagne er en af mange retter, hvor danske forbrugere selv blander kød og grøntsager til et hybridmåltid. Canva.com.

Danskerne har generelt et ønske om at ændre deres kostvaner, men få af os gør noget ved det. Hvis ikke kødet skal tages helt ud af ligningen, kan hybridprodukter være en af vejene til at få danskerne til at spise mere klimavenligt.
Den type ”genvej” har nemlig potentiale, fordi de ikke kræver en kostomlæging, fortæller forskere i en ny rapport fra Aarhus Universitet, hvor danskernes motivation, barrierer og holdninger, når det kommer til hybridprodukter er blevet undersøgt.
I rapporten har forskerne defineret hybridprodukter som kød tilsat planteprotein og/eller grøntsager eller andre planter. I køledisken vil forbrugere typisk møde dette som hakket kød tilsat grøntsager, ærteprotein eller lignende. Hybridprodukter dækker i denne kontekst altså ikke over nyere tiltag, hvor producenter blander forskellige typer kød – for eksempel oksekød og kylling – for at tilbyde forbrugeren et produkt med et mindre klimaaftryk.

Flertallet er tilbageholdende
Rapporten viser, at de forbrugere, der allerede har prøvet produkterne, er overvejende positivt stemt, mens dem, der endnu ikke har prøvet produkterne, er anderledes skeptiske.
Generelt ser forbrugerne hybridprodukter som et mere bæredygtigt alternativ, og det afspejles også i den gruppe forbrugere, der har prøvet produkterne.
-De danskere, der har prøvet hybridprodukter, er generelt mere bekymrede for klimaet og har mere fokus på at spise sundt, forklarer Esben Durhuus Lejsgaard, videnskabelig assistent ved MAPP Centeret ved Aarhus Universitet. Centeret forsker i værdiskabelse i fødevaresektoren for forbrugere, industri og samfund.
Undersøgelsen peger på, at motivationen for at spise mindre kød er lav. Ni ud af ti danskere spiser kød hver dag eller regelmæssigt hver uge, og forskerne ser ikke en stor villighed til at ændre på dette.
-Størstedelen af forskningen viser, at det kniber med motivationen, når vi taler kostomlægning, siger Esben Durhuus Lejsgaard.
En af de ting, der afgør, hvor villig en forbruger er til at skifte kød ud med planter, er et begreb, der kaldes kødtilknytning. Det dækker bredt set over, hvilke positive følelser og holdninger forbrugeren har i forhold til kød. Generelt har danskerne en høj kødtilknytning, og jo højere kødtilknytning, jo lavere villighed er der til at prøve hybridprodukter med kød og planter, fortæller forskeren.
-Det er en interessant tendens, fordi det handler jo ikke nødvendigvis om, at forbrugeren ikke vil have blandet kød og grøntsager. Folk tilbereder jo allerede hybridmåltider, de tilsætter bare selv grøntsagerne, siger han.

Grænse omkring 20 procent
Hybridprodukter er en relativt ny tendens, der har bredt sig over landet det seneste årti. Forholdet mellem kød og planter har været varierende, og i nogle tilfælde var andelen af grøntsager helt oppe på 50 procent.
Forskernes undersøgelse peger på, at der er en øvre grænse for, hvor stor en andel grøntsager eller bælgfrugter, forbrugerne er villige til at acceptere.
Undersøgelsen indikerer, at den øvre grænse ligger på omkring 20 procent planteindhold, hvis produkterne skal have succes i en bredere del af befolkningen.
-På nuværende tidspunkt ser vi et maksimalt accepteret planteindhold på omkring 20 procent, men det kan ændre sig, som forbrugeraccepten af disse produkter stiger, siger Esben Durhuus Lejsgaard.
Undersøgelsen peger på, at forbrugerne generelt opfatter hybridprodukter som mere bæredygtige end rene kødprodukter. På nuværende tidspunkt har næsten halvdelen prøvet et hybridprodukt, og dem, der har, er positivt stemt, når det kommer til både smag og prissætning. Derfor tror forskerne også på, at produkterne kan udbredes til en bredere del af befolkningen.
-Vi ser i vores undersøgelse, at hybridprodukterne ikke afskrækker forbrugerne – faktisk tværtimod – dem der har prøvet dem, vurderer dem relativt højt, siger han, og konstaterer:
-Alt i alt tyder undersøgelsen på, at hybridprodukter kan være et første skridt på vejen mod en kost, der i højere grad er plantebaseret.

Undersøgelsen er en del af det årligt tilbagevendende Kvalitetsindeks. Her stilles omkring 1000 danskere hvert år en række allerede fastlagte spørgsmål samt en række spørgsmål, der relaterer sig til årets tema.

Seneste nyt fra redaktionen

Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

NavnenytTop04. 11. 2025

FrontMedia ApS har overtaget TechMedia A/S – forlaget bag blandt andet FoodprocesFokus.dk og Plus Proces - og styrker hermed positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende form. FrontMedia ApS er et [...]

Fødevaregiganten gearer op i Danmark

AktueltNavnenyt04. 11. 2025

Den svenske fødevarevirksomhed Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 pct. sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske [...]

EU truer kvaliteten af vores mad

AktueltBranchenytKlima og miljø04. 11. 2025

Et nyt lovforslag fra EU kan resultere i færre sorter af korn, grøntsager og frugt, og på længere sigt kan fald i den dyrkede biodiversitet blive et problem for fødevaresikkerheden. Mens Danmark har EU-formandskabet i sidste halvdel af 2025, forhandles den nye lovgivning om salg og bytte af [...]

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

Navnenyt04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 [...]

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

BranchenytNavnenyt04. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser – herunder prisen på oksekød – er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan [...]

Millioninvestering i dansk produktion af plantebøffer

Fremtidens fødevareproduktionNavnenytTop28. 10. 2025

Med investeringer fra EIFO og Novo Holdings samt et matchende lån fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB) rejser den danske virksomhed MATR Foods den største samlede finansieringsrunde af sin slags for et foodtech-selskab i Danmark i år. Midlerne skal bruges til at udvide produktionen på ny fabrik [...]

Konservesprodukter udfordres af nye nitritkrav

AktueltBranchenytHygiejne og fødevaresikkerhed28. 10. 2025

En ny EU-forordning sænker grænsen for tilladte mængder nitrit i animalske fødevarer. For danske køleprodukter får det ingen betydning, men for konserves opbevaret ved stuetemperatur kan de nye regler have betydning for fødevaresikkerhed og holdbarhed. Sådan lyder det fra Teknologisk [...]

Konference om fremtidens bæredygtige proteiner

AktueltFremtidens fødevareproduktionKonferencer og messer28. 10. 2025

Hvordan kan alternative proteiner bidrage til en mere bæredygtig og robust fremtid for fødevaresystemet? Det er temaet for konferencen AltProteinX 2025, som holdes den 4. november 2025 på DTU og samler forskere, virksomheder og beslutningstagere til en dag med ny viden, diskussioner og netværk. [...]

Ny spiller på markedet for avancerede pakkeløsninger til agro-food industrien

NavnenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage28. 10. 2025

Manter Nordic er et nyt dansk-hollandsk joint venture med dét klare formål at styrke salg, installation og service af avancerede maskinløsninger til agro-food industrien i Danmark, Norge, Sverige og Island. Manter Nordic henvender sig primært til kartoffel- og løgproducenter. Bag initiativet [...]

Procudan A/S overtager aktiviteterne i Presmann ApS

Navnenyt28. 10. 2025

Fra 1. januar 2026 overtager Procudan A/S aktiviteterne i Presmann ApS, hvilket betyder, at Procudan udvider sortimentet af frugtprodukter til kunder i hele Norden. Efter snart 25 år i markedet overdrager Presmann alle forretningsaktiviteter og kunderelationer i Norden til Procudan.Overtagelsen [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

    04.11.2025

  • Fødevaregiganten gearer op i Danmark

    04.11.2025

  • EU truer kvaliteten af vores mad

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    04.11.2025

  • Millioninvestering i dansk produktion af plantebøffer

    28.10.2025

  • Konservesprodukter udfordres af nye nitritkrav

    28.10.2025

  • Konference om fremtidens bæredygtige proteiner

    28.10.2025

  • Ny spiller på markedet for avancerede pakkeløsninger til agro-food industrien

    28.10.2025

  • Procudan A/S overtager aktiviteterne i Presmann ApS

    28.10.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik