• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

BranchenytNye føde- og drikkevarer11. 02. 2025 | Helle Friemann Nielsen

Ny rapport: Hybridprodukter skal skubbe gang i motivationen for at spise mindre kød

En ny rapport fra Aarhus Universitet har undersøgt danskernes villighed til at erstatte kød med såkaldte hybridprodukter, der er en blanding af kød og planter. Næsten halvdelen af danske forbrugere har prøvet produkterne, og denne gruppe er positivt stemt, viser undersøgelsen.

Lasagne er en af mange retter, hvor danske forbrugere selv blander kød og grøntsager til et hybridmåltid. Canva.com.

Danskerne har generelt et ønske om at ændre deres kostvaner, men få af os gør noget ved det. Hvis ikke kødet skal tages helt ud af ligningen, kan hybridprodukter være en af vejene til at få danskerne til at spise mere klimavenligt.
Den type ”genvej” har nemlig potentiale, fordi de ikke kræver en kostomlæging, fortæller forskere i en ny rapport fra Aarhus Universitet, hvor danskernes motivation, barrierer og holdninger, når det kommer til hybridprodukter er blevet undersøgt.
I rapporten har forskerne defineret hybridprodukter som kød tilsat planteprotein og/eller grøntsager eller andre planter. I køledisken vil forbrugere typisk møde dette som hakket kød tilsat grøntsager, ærteprotein eller lignende. Hybridprodukter dækker i denne kontekst altså ikke over nyere tiltag, hvor producenter blander forskellige typer kød – for eksempel oksekød og kylling – for at tilbyde forbrugeren et produkt med et mindre klimaaftryk.

Flertallet er tilbageholdende
Rapporten viser, at de forbrugere, der allerede har prøvet produkterne, er overvejende positivt stemt, mens dem, der endnu ikke har prøvet produkterne, er anderledes skeptiske.
Generelt ser forbrugerne hybridprodukter som et mere bæredygtigt alternativ, og det afspejles også i den gruppe forbrugere, der har prøvet produkterne.
-De danskere, der har prøvet hybridprodukter, er generelt mere bekymrede for klimaet og har mere fokus på at spise sundt, forklarer Esben Durhuus Lejsgaard, videnskabelig assistent ved MAPP Centeret ved Aarhus Universitet. Centeret forsker i værdiskabelse i fødevaresektoren for forbrugere, industri og samfund.
Undersøgelsen peger på, at motivationen for at spise mindre kød er lav. Ni ud af ti danskere spiser kød hver dag eller regelmæssigt hver uge, og forskerne ser ikke en stor villighed til at ændre på dette.
-Størstedelen af forskningen viser, at det kniber med motivationen, når vi taler kostomlægning, siger Esben Durhuus Lejsgaard.
En af de ting, der afgør, hvor villig en forbruger er til at skifte kød ud med planter, er et begreb, der kaldes kødtilknytning. Det dækker bredt set over, hvilke positive følelser og holdninger forbrugeren har i forhold til kød. Generelt har danskerne en høj kødtilknytning, og jo højere kødtilknytning, jo lavere villighed er der til at prøve hybridprodukter med kød og planter, fortæller forskeren.
-Det er en interessant tendens, fordi det handler jo ikke nødvendigvis om, at forbrugeren ikke vil have blandet kød og grøntsager. Folk tilbereder jo allerede hybridmåltider, de tilsætter bare selv grøntsagerne, siger han.

Grænse omkring 20 procent
Hybridprodukter er en relativt ny tendens, der har bredt sig over landet det seneste årti. Forholdet mellem kød og planter har været varierende, og i nogle tilfælde var andelen af grøntsager helt oppe på 50 procent.
Forskernes undersøgelse peger på, at der er en øvre grænse for, hvor stor en andel grøntsager eller bælgfrugter, forbrugerne er villige til at acceptere.
Undersøgelsen indikerer, at den øvre grænse ligger på omkring 20 procent planteindhold, hvis produkterne skal have succes i en bredere del af befolkningen.
-På nuværende tidspunkt ser vi et maksimalt accepteret planteindhold på omkring 20 procent, men det kan ændre sig, som forbrugeraccepten af disse produkter stiger, siger Esben Durhuus Lejsgaard.
Undersøgelsen peger på, at forbrugerne generelt opfatter hybridprodukter som mere bæredygtige end rene kødprodukter. På nuværende tidspunkt har næsten halvdelen prøvet et hybridprodukt, og dem, der har, er positivt stemt, når det kommer til både smag og prissætning. Derfor tror forskerne også på, at produkterne kan udbredes til en bredere del af befolkningen.
-Vi ser i vores undersøgelse, at hybridprodukterne ikke afskrækker forbrugerne – faktisk tværtimod – dem der har prøvet dem, vurderer dem relativt højt, siger han, og konstaterer:
-Alt i alt tyder undersøgelsen på, at hybridprodukter kan være et første skridt på vejen mod en kost, der i højere grad er plantebaseret.

Undersøgelsen er en del af det årligt tilbagevendende Kvalitetsindeks. Her stilles omkring 1000 danskere hvert år en række allerede fastlagte spørgsmål samt en række spørgsmål, der relaterer sig til årets tema.

Seneste nyt fra redaktionen

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

ForskningProcesudstyrProduktionsudstyrTop10. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan [...]

Ny løsning baner vej for brug af AI i fødevareindustrien

AktueltAutomation og robotter10. 11. 2025

Tetra Pak Factory OS giver fødevare- og drikkevareproducenter et samlet driftsoverblik i realtid og omsætter data til handlingsrettede indsigter for at øge effektiviteten, reducere spild og udnytte potentialet i AI. Tetra Pak præsenterer Tetra Pak Factory OS, der er virksomhedens nye løsning [...]

Første fødevarevirksomhed i frivilligt bredskabsnetværk

AktueltBranchenytNavnenyt10. 11. 2025

Arla har en vigtig rolle i at sikre tilstrækkeligt med fødevarer for den danske befolkning. Derfor er Arla gået med i et samarbejde med en række andre danske virksomheder, der skal sikre Danmark i tilfælde af en krise. Som den første fødevarevirksomhed har Arla Foods tilsluttet sig [...]

Rawbite udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Navnenyt10. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer – Rawbite - har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske [...]

Aftale skal sikre produktion af dansk frugt og grønt i fremtiden

BranchenytPrimær produktion10. 11. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har sammen med partierne bag ”Aftale om Grøn skattereform for industri mv.” indgået en aftale, som skal sikre stabile rammevilkår for danske gartnerier. Den skal være med til at sikre, at forbrugerne også fremover kan finde danske kvalitetsprodukter i [...]

Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

NavnenytTop04. 11. 2025

FrontMedia ApS har overtaget TechMedia A/S – forlaget bag blandt andet FoodprocesFokus.dk og Plus Proces - og styrker hermed positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende form. FrontMedia ApS er et [...]

Fødevaregiganten gearer op i Danmark

AktueltNavnenyt04. 11. 2025

Den svenske fødevarevirksomhed Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 pct. sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske [...]

EU truer kvaliteten af vores mad

AktueltBranchenytKlima og miljø04. 11. 2025

Et nyt lovforslag fra EU kan resultere i færre sorter af korn, grøntsager og frugt, og på længere sigt kan fald i den dyrkede biodiversitet blive et problem for fødevaresikkerheden. Mens Danmark har EU-formandskabet i sidste halvdel af 2025, forhandles den nye lovgivning om salg og bytte af [...]

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

Navnenyt04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 [...]

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

BranchenytNavnenyt04. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser – herunder prisen på oksekød – er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    10.11.2025

  • Ny løsning baner vej for brug af AI i fødevareindustrien

    10.11.2025

  • Første fødevarevirksomhed i frivilligt bredskabsnetværk

    10.11.2025

  • Rawbite udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    10.11.2025

  • Aftale skal sikre produktion af dansk frugt og grønt i fremtiden

    10.11.2025

  • Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

    04.11.2025

  • Fødevaregiganten gearer op i Danmark

    04.11.2025

  • EU truer kvaliteten af vores mad

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    04.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik