• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltFremtidens fødevareproduktionKonferencer og messer25. 06. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Fremtidens fødevarelaboratorium

Visioner for fremtidens fødevarelaboratorium kommer i fokus på Future Food Lab – et nyt innovationsområde på FoodTech, hvor de besøgende kan gå på opdagelse og udforske både kendte og ukendte løsninger, der kommer til at definere fremtidens fødevarelaboratorium.

Højteknologiske løsninger på stribe er i vente på FoodTech. Foto: MCH/Lars Møller.

AI- og XR-teknologiernes betydning for funktionerne i fremtidens fødevarelaboratorium og muligheden for, at funktioner fra et helt fødevarelaboratorium kan findes på en sensorspækket mikrochip, er blandt de aspekter, der tages under lup i området Future Food Lab på FoodTech.
Og der er nok at tage fat på, når det her skal udforskes, hvilke udfordringer, fremtidens fødevarelaboratorium skal kunne løse.
-Vi bevæger os i en retning, hvor laboratoriearbejdet bliver såvel mere specialiseret som mere distribueret. Det bliver både mere avanceret og involverer flere og flere bio-løsninger – eksempelvis i forhold til ”dyrkning” af fødevarer, herunder kød. På den anden side bliver udstyr distribueret, så man som forbruger kan lave avancerede ting som oste og øl derhjemme på automatiserede mikroanlæg – og det skal laboratorierne også være indstillet på at udvikle til, mener Mads Thimmer, CEO, Innovation Lab, der påpeger, at vi allerede er nået langt:
-Vi er altid lidt længere, end vi tror – der drøner jo selvkørende biler rundt andre steder i verden, der blandt andet bruges til at bringe fødevarer ud og give mikroproducenter direkte adgang til konsumenter og markeder uden om detailhandlen. Men det går også lidt langsommere, end vi tror, fra de første eksempler til fuld udbredelse.
På FoodTech vil de besøgende kunne opleve netop de første eksempler, så man kan forberede sig på, hvad der er i vente i nær fremtid – og derudover kan man blive klogere på perspektiverne også på den længere bane. Der bliver mulighed for at udforske og afprøve teknologier, prototyper og tidlige produkter i udstillingsområdet, og der vil være rundvisninger og oplæg med kig ind i fødevarefremtiden.

Traditionel tænkning udfordres
Future Food Lab på FoodTech fokuserer på teknologier inden for distribution og automation samt virtuel og kunstig intelligens, og der bliver en lang række scenarier og løsninger for de besøgende at opleve og blive klogere på.
-Vi lægger op til en meget håndgribelig og eksempelbåret føling med fødevarefremtiden – med særlig fokus på den del, der er relevant for laboratoriearbejdet. Vi kigger på hjemmearbejdspladsen for en laborant og eksempelvis lab-on-a-chip-teknologierne, hvor laboratorier kan koges ned til multifunktioner på en chip eller sensor, fortæller Mads Thimmer, der finder det fuldstændig nærliggende, at Future Food Lab er en del af FoodTech.
-Det er både helt oplagt, at der kigges indenfor i laboratorierne, og at laboratorierne kigger ud i verden, som i stigende grad er et fødevarelaboratorium. Udover autobranchen er fødevarebranchen dér, hvor der sker allermest lige nu, og hvor der rykker en masse nye spillere ind, som kommer til at udfordre den traditionelle tænkning på området, siger han videre.

Udstillere: Vigtigt laboratoriefokus
Blandt udstillerne finder man det ikke bare oplagt, men også vigtigt, at FoodTech med Future Food Lab sætter fokus på fremtidens fødevarelaboratorium.
-Fødevaretestning fortsætter med at være et voksende markedssegment, og det er der flere grunde til – forbrugernes forventninger forandrer sig, der opstår interesse for nye kategorier af fødevarer såsom kødalternativer, og så er der en miljøbevidst ny generation af forbrugere, der kræver den højeste fødevarekvalitet, forklarer Therese Larsson, marketingkoordinator i virksomheden Anton Paar, der leverer højteknologisk måleudstyr til fødevarebranchen og på messen tilbyder potentielle kunder at få foretaget livemålinger af medbragte drikkevarer.
Også hos Videometer, der arbejder med spektral billeddannelse og ligeledes blandt andet beskæftiger sig med højteknologisk måling af fødevarer, finder man fokusset på fremtidens fødevarelaboratorium afgørende.
-Der er ikke mindst i Europa et stort fokus på kvalitet, sikkerhed og bæredygtighed, og derfor bliver udvikling af nye laboratorieløsninger vigtigere og vigtigere. Vi glæder os til på messen at præsentere vores teknologi, ligesom vi ser frem til at udvikle os og møde både eksisterende og potentielle samarbejdspartnere, fastslår Alessia Del Genio, marketingspecialist, Videometer.

Seneste nyt fra redaktionen

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

ForskningProcesudstyrProduktionsudstyrTop10. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan [...]

Ny løsning baner vej for brug af AI i fødevareindustrien

AktueltAutomation og robotter10. 11. 2025

Tetra Pak Factory OS giver fødevare- og drikkevareproducenter et samlet driftsoverblik i realtid og omsætter data til handlingsrettede indsigter for at øge effektiviteten, reducere spild og udnytte potentialet i AI. Tetra Pak præsenterer Tetra Pak Factory OS, der er virksomhedens nye løsning [...]

Første fødevarevirksomhed i frivilligt bredskabsnetværk

AktueltBranchenytNavnenyt10. 11. 2025

Arla har en vigtig rolle i at sikre tilstrækkeligt med fødevarer for den danske befolkning. Derfor er Arla gået med i et samarbejde med en række andre danske virksomheder, der skal sikre Danmark i tilfælde af en krise. Som den første fødevarevirksomhed har Arla Foods tilsluttet sig [...]

Rawbite udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Navnenyt10. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer – Rawbite - har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske [...]

Aftale skal sikre produktion af dansk frugt og grønt i fremtiden

BranchenytPrimær produktion10. 11. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har sammen med partierne bag ”Aftale om Grøn skattereform for industri mv.” indgået en aftale, som skal sikre stabile rammevilkår for danske gartnerier. Den skal være med til at sikre, at forbrugerne også fremover kan finde danske kvalitetsprodukter i [...]

Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

NavnenytTop04. 11. 2025

FrontMedia ApS har overtaget TechMedia A/S – forlaget bag blandt andet FoodprocesFokus.dk og Plus Proces - og styrker hermed positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende form. FrontMedia ApS er et [...]

Fødevaregiganten gearer op i Danmark

AktueltNavnenyt04. 11. 2025

Den svenske fødevarevirksomhed Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 pct. sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske [...]

EU truer kvaliteten af vores mad

AktueltBranchenytKlima og miljø04. 11. 2025

Et nyt lovforslag fra EU kan resultere i færre sorter af korn, grøntsager og frugt, og på længere sigt kan fald i den dyrkede biodiversitet blive et problem for fødevaresikkerheden. Mens Danmark har EU-formandskabet i sidste halvdel af 2025, forhandles den nye lovgivning om salg og bytte af [...]

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

Navnenyt04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 [...]

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

BranchenytNavnenyt04. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser – herunder prisen på oksekød – er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    10.11.2025

  • Ny løsning baner vej for brug af AI i fødevareindustrien

    10.11.2025

  • Første fødevarevirksomhed i frivilligt bredskabsnetværk

    10.11.2025

  • Rawbite udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    10.11.2025

  • Aftale skal sikre produktion af dansk frugt og grønt i fremtiden

    10.11.2025

  • Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

    04.11.2025

  • Fødevaregiganten gearer op i Danmark

    04.11.2025

  • EU truer kvaliteten af vores mad

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    04.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik