• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltNavnenyt04. 11. 2025 | Helle Friemann Nielsen

Fødevaregiganten gearer op i Danmark

Den svenske fødevarevirksomhed Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 pct. sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske partnerskaber inden for restaurant- og engrossegmentet.

Björn Johansson, CEO for Food Solutions hos Greenfood.

Greenfood er en af Europas største koncerner inden for sund mad. I 2023 blev det topmoderne produktions- og fødevareanlæg Greenhouse i Helsingborg indviet – og mulighederne for at samarbejde med aktører på det danske marked blev uddybet.
På det danske marked kan man tydeligt mærke en stigende efterspørgsel på ultrafriske måltidsløsninger, hvor grøntsager og frugt skæres, forarbejdes og leveres samme dag. Her er forbrugerne kendte for deres bevidsthed, og efterspørgslen efter bæredygtige og plantebaserede alternativer er stor.
Björn Johansson er en pioner inden for forarbejdning af frugt og grøntsager på dette marked, men har over 30 års erfaring i branchen. Han ser et dansk marked, der fortsat er stærkt. Det danske fødevaremarked er præget af hård konkurrence og høje krav til kvalitet og bæredygtighed – noget, der er en fordel for aktører med høj effektivitet kombineret med fokus på friskhed og innovation.
-Det danske marked er modent, men samtidig i konstant forvandling – med nærheden til Europa som en stærk drivkraft, og forbrugere, der ofte er hurtige til at hoppe på nye madtrends. Danmark er et strategisk vigtigt marked for os, og vi ser en klar stigning i volumen i både engros- og fastfoodsegmentet, hvor vores løsninger giver stabilitet og langsigtede partnerskaber, siger Björn Johansson, CEO for Food Solutions hos Greenfood.
Greenfoods salg i Danmark er steget med 25,6 procent i både omsætning og volumen i januar-august 2025 sammenlignet med samme periode i 2024.
Partnerskaberne omfatter i øjeblikket flere førende aktører i både restaurant- og detailsektoren. Disse partnerskaber omfatter alt fra fastfoodkæder til grossister og supermarkeder, hvor efterspørgslen på færdigskårne og emballerede salater fortsætter med at stige.
-Efterspørgslen efter ultrafriske måltidsløsninger stiger kraftigt. Ved at kombinere fresh-cut med smarte koncepter for moderne fødevareproduktion kan vi levere innovative produkter, der er tilpasset til det danske marked, siger Björn Johansson.

Kernen i den danske satsning
Det topmoderne og miljøeffektivt fødevare- og logistikcenter Greenhouse er i dag kernen i Greenfoods danske satsning. Herfra håndteres og udvikles stigende mængder til distribution til restauranter, grossister og detailhandlere.
-Med Greenhouse kan vi kombinere effektiv logistik med markedsnær produktudvikling. Vi har alt under ét tag. Det indebærer, at vi har fundet en unik model, som giver os mulighed for at levere med en unik friskhed. Det, der i branchen kaldes ultrafresh, er en selvfølge for os, og det fungerer godt på det danske marked, siger Björn Johansson.
Satsningen er et led i koncernens internationale satsning. Greenfood har allerede opnået stor succes med etableringen af den svenske food tech-virksomhed Picadeli, som nu findes i såvel USA som på flere europæiske markeder.

Seneste nyt fra redaktionen

Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

NavnenytTop04. 11. 2025

FrontMedia ApS har overtaget TechMedia A/S – forlaget bag blandt andet FoodprocesFokus.dk og Plus Proces - og styrker hermed positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende form. FrontMedia ApS er et [...]

Fødevaregiganten gearer op i Danmark

AktueltNavnenyt04. 11. 2025

Den svenske fødevarevirksomhed Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 pct. sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske [...]

EU truer kvaliteten af vores mad

AktueltBranchenytKlima og miljø04. 11. 2025

Et nyt lovforslag fra EU kan resultere i færre sorter af korn, grøntsager og frugt, og på længere sigt kan fald i den dyrkede biodiversitet blive et problem for fødevaresikkerheden. Mens Danmark har EU-formandskabet i sidste halvdel af 2025, forhandles den nye lovgivning om salg og bytte af [...]

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

Navnenyt04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 [...]

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

BranchenytNavnenyt04. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser – herunder prisen på oksekød – er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan [...]

Millioninvestering i dansk produktion af plantebøffer

Fremtidens fødevareproduktionNavnenytTop28. 10. 2025

Med investeringer fra EIFO og Novo Holdings samt et matchende lån fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB) rejser den danske virksomhed MATR Foods den største samlede finansieringsrunde af sin slags for et foodtech-selskab i Danmark i år. Midlerne skal bruges til at udvide produktionen på ny fabrik [...]

Konservesprodukter udfordres af nye nitritkrav

AktueltBranchenytHygiejne og fødevaresikkerhed28. 10. 2025

En ny EU-forordning sænker grænsen for tilladte mængder nitrit i animalske fødevarer. For danske køleprodukter får det ingen betydning, men for konserves opbevaret ved stuetemperatur kan de nye regler have betydning for fødevaresikkerhed og holdbarhed. Sådan lyder det fra Teknologisk [...]

Konference om fremtidens bæredygtige proteiner

AktueltFremtidens fødevareproduktionKonferencer og messer28. 10. 2025

Hvordan kan alternative proteiner bidrage til en mere bæredygtig og robust fremtid for fødevaresystemet? Det er temaet for konferencen AltProteinX 2025, som holdes den 4. november 2025 på DTU og samler forskere, virksomheder og beslutningstagere til en dag med ny viden, diskussioner og netværk. [...]

Ny spiller på markedet for avancerede pakkeløsninger til agro-food industrien

NavnenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage28. 10. 2025

Manter Nordic er et nyt dansk-hollandsk joint venture med dét klare formål at styrke salg, installation og service af avancerede maskinløsninger til agro-food industrien i Danmark, Norge, Sverige og Island. Manter Nordic henvender sig primært til kartoffel- og løgproducenter. Bag initiativet [...]

Procudan A/S overtager aktiviteterne i Presmann ApS

Navnenyt28. 10. 2025

Fra 1. januar 2026 overtager Procudan A/S aktiviteterne i Presmann ApS, hvilket betyder, at Procudan udvider sortimentet af frugtprodukter til kunder i hele Norden. Efter snart 25 år i markedet overdrager Presmann alle forretningsaktiviteter og kunderelationer i Norden til Procudan.Overtagelsen [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

    04.11.2025

  • Fødevaregiganten gearer op i Danmark

    04.11.2025

  • EU truer kvaliteten af vores mad

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    04.11.2025

  • Millioninvestering i dansk produktion af plantebøffer

    28.10.2025

  • Konservesprodukter udfordres af nye nitritkrav

    28.10.2025

  • Konference om fremtidens bæredygtige proteiner

    28.10.2025

  • Ny spiller på markedet for avancerede pakkeløsninger til agro-food industrien

    28.10.2025

  • Procudan A/S overtager aktiviteterne i Presmann ApS

    28.10.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik