Med en ny B Corp score på 154,6 point bliver CleverCoffee den højst scorende kaffevirksomhed i hele EU.

I en tid hvor virksomheder falder over hinanden, for at fortælle om deres tiltag med bæredygtighed, har en dansk virksomhed formået at skille sig ud, og høster nu international anerkendelse for deres unikke tilgang.
CleverCoffee har netop gennemført sin første B Corp-recertificering og opnået en bemærkelsesværdig score på 154,6 point. Det er næsten en fordobling af virksomhedens tidligere score fra 2021, som lød på 88,2 point. Resultatet placerer det danske kafferisteri som den højest scorende B Corp-kaffevirksomhed i EU og den næsthøjeste blandt alle certificerede virksomheder i hele Norden.
-Jeg har aldrig set noget lignende. Jeg har ærlig talt ikke set en sådan pointstigning i alle de år, jeg har arbejdet med B Corp. Heller ikke internationalt, fortæller Steffen Kallehauge, der er B Corp ekspert og partner i Märk CpH.
B Corp-certificeringen vurderer virksomheders samlede sociale og miljømæssige ansvar. Der gives point for blandt andet arbejderforhold, klimaaftryk, transparens og virksomhedens styringsstruktur. Certificeringen er internationalt anerkendt som en af de mest omfattende standarder for ansvarlighed.
Et gennembrud for dansk kaffe
Ifølge CleverCoffee selv er den høje score resultatet af en mangeårig indsats for at skabe en forretningsmodel, hvor ansvarlighed ikke er et tillæg, men en integreret del af hele virksomhedens struktur.
-Vi er enormt stolte af resultatet og glade for den anerkendelse, det er. Det her er ikke noget, man kan opnå med én god indsats. Det kræver dokumentation, systematik og en grundlæggende vilje til at gøre tingene anderledes. Det er et gennembrud for os og for den måde, vi gerne vil riste, handle og drikke kaffe på, siger Lars Frello, medstifter og direktør i CleverCoffee.
En branche i forandring
CleverCoffee blev B Corp-certificeret i 2021 som én af de første danske kaffevirksomheder. Siden da har virksomheden satset stort på CO2-reduktioner, afhjulpet fattigdom ved at betale deres leverandører ekstra, og lanceret klimaprojekter på kaffefarme i tæt samarbejde med deres partnere i oprindelseslandene.
Tidligere på året kunne virksomheden offentliggøre, at de havde opnået at reducere CO2-udledningen i deres egen produktion med 65,8 procent.
Senest har CleverCoffee finansieret plantningen af 6.500 skyggetræer på kaffefarme i Honduras for at understøtte mere klimaresilient kaffeproduktion og binde CO2 i jord og biomasse. I 2024 opnåede virksomheden at absorbere mere CO2, end de udledte, på tværs af hele deres værdikæde.
-Vi ønsker ikke bare at reducere vores aftryk, men at skabe reel positiv forandring i værdikæden. Det er en tilgang, vi mener, skal være fremtiden for kaffeindustrien, siger Lindy Brogaard, Head of Coffee i CleverCoffee.