• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltBranchenyt05. 11. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Dansk fødevareeksport – et dyrt sted at spare

Der ses stadigt stærkere protektionistiske strømninger i verden og det er bekymrende, at international handel i stigende grad problematiseres og negligeres. I den situation er det en rigtig dårlig ide at spare på det stærke offentligt-private samarbejde, der er bygget op for at få danske fødevarer ud på køkken- og middagsborde i hele verden. Sådan siger Esben Egede Rasmussen, erhvervspolitisk direktør, Mejeriforeningen Bruxelles i dette debatindlæg.

-Et åbent verdensmarked og et velfungerende indre marked i EU er helt afgørende for vores nationaløkonomi og for den danske velfærdsstat. Det er den danske mejeribranche et godt eksempel på, pointerer erhvervspolitisk direktør Esben Egede Rasmussen. I 2023 eksporterede Danmark mejeriprodukter for ca. 27 mia. kr., hvoraf omkring 45 pct. eksporteres til lande uden for EU. Foto: mejeriforeningen/mejeri.dk.

Danmark er en lille åben økonomi og en handelsnation. Et åbent verdensmarked og et velfungerende indre marked i EU er helt afgørende for vores nationaløkonomi og for den danske velfærdsstat. Det er den danske mejeribranche et godt eksempel på.
I 2023 eksporterede Danmark mejeriprodukter for ca. 27 milliarder kroner, hvoraf omkring 45 pct. eksporteres til lande uden for EU.
Forbrugere i hele verden nyder godt af Danmarks sikre, nærende kvalitetsprodukter, som produceres på alt fra mindre mejerier til højteknologiske fabriksanlæg. 80 pct. af al den mælk, der produceres i Danmark, bliver i en eller anden forædlet form til et eksportprodukt. Nogle af vores mindre og mellemstore mejerier eksporterer op mod 95 pct. af deres produktion. Eksport er afgørende for deres forretning og afgørende for beskæftigelsen og livet i mejeriets lokalområde.
EU Kommissionen forventer væsentlige økonomiske gevinster ved at indgå de handelsaftaler, som endnu ikke er trådt i kraft. Disse aftaler inkluderer EU’s aftaler med Australien, Chile, Indien, Indonesien, Malaysia, MERCOSUR (Argentina, Brasilien, Paraguay og Uruguay), Mexico, New Zealand, Filippinerne og Thailand. Eksporten af EU’s landbrugsprodukter forventes at stige med 27- 38 pct., mens importen stiger med 11-14,5 pct. Mejerisektoren er blandt de sektorer, der drager fordel af øget handel, med forventede eksportstigninger på mellem 40-51 pct. Det viser en betydelig konkurrenceevne for europæiske, herunder danske, mejeriprodukter på verdensmarkedet.

En handelsaftale er kun begyndelsen
Eksporten rummer mange forskellige mejeriprodukter; smør, ost, mælkekonserves, yoghurt og mælkepulver mv. Der er noget for enhver smag og til alle markeder verden over.
Men det er ikke nok at have et fremragende produkt og en handelsaftale for at komme på verdensmarkedet. Udenfor EU kræves der en stærk myndighedsindsats med at forhandle vilkårene om bl.a. fødevaresikkerhed og dyresundhed, stille garantier for kontrolniveauer og udstede certifikater, underskrevet af den nationale kompetente myndighed.
I en tid med geopolitisk uro og en truende handelskrig er der endnu mere brug for folk, der kan det politiske og administrative håndværk, som er afgørende i international handel.
I den nuværende geopolitiske situation har regeringen givet udtryk for, at Danmark skal være mindre afhængig og mindre sårbar i forhold til eksisterende vigtige markeder og i stedet have en stærkere kommerciel tilstedeværelse i fx Afrika.
Det er altid godt at sprede sin risiko, men det er vigtigt at være realistisk i forhold til, hvor meget arbejde og tid det tager at åbne og modne nye markeder. Det kræver stærke handelspolitiske kompetencer og et langt sejt træk af sagsbehandling hos de danske myndigheder, som en helt nødvendig forudsætning for at få danske fødevarer ud på verdensmarkedet. Set over dette års finanslov og forslaget til Finanslov for 2025 skal Fødevareministeriets spare ca. 15 mio. kr. på den eksportindsats, som der i den grad brug for at prioritere, ikke at sætte den i dvale.

Debatindlæg, der er skrevet af Af Esben Egede Rasmussen, erhvervspolitisk direktør, Mejeriforeningen Bruxelles, er bragt i Altinget, den 28. oktober 2024.

Kilde: mejeriforeningen/mejeri.dk.

Seneste nyt fra redaktionen

Ny teknologi – kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

BranchenytFremtidens fødevareproduktionInnovationNavnenytTop02. 12. 2025

På AU Viborg er forskere klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO2 og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. I november 2025 åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på [...]

Dansk teknologi får tildelt amerikansk patent

AktueltNavnenytProduktionsudstyr02. 12. 2025

Dana Technology ApS får tildelt det amerikanske patent 12419325 B2 for sin Rotary Disc Texturizer (RDT), hvilket markerer en vigtig milepæl for virksomhedens innovative tilgang til forarbejdning af fødevarer. Patentet beskytter virksomhedens unikke metode til at omdanne protein- og kulhydrat [...]

Ny AI-modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer

AktueltAutomation og robotterBranchenyt02. 12. 2025

Coop er først i Danmark til at gøre brug af en helt ny modningsteknologi, der sammen med kunstig intelligens sikrer, at forbrugeren altid finder spisemodne avocadoer i butikkerne. De nye, spisemodne avocadoer kommer som Irma-produkt fra uge 49. De fleste kender det: Man skal bruge en avocado, [...]

Det Etiske Råd sætter fokus på patenter – for hvem skal eje fremtidens bioteknologi?

Branchenyt02. 12. 2025

Nye bioteknologier har potentiale til at revolutionere fx fødevareproduktion, medicin, behandling og miljøbeskyttelse. Patenter på bioteknologi har både vidtrækkende konsekvenser for, hvilke bioteknologier, der bliver udviklet såvel som, hvem der kan få adgang til de udviklede teknologier. Nu sætter [...]

Tetra Pak baner vej for ny anvendelse af solsikkeprotein i fødevare- og drikkevareindustrien

Fremtidens fødevareproduktionNye føde- og drikkevarer02. 12. 2025

Tetra Pak lancerer solsikkeprotein, der er en plantebaseret ingrediens udviklet til at hjælpe føde- og drikkevareproducenter med at imødekomme efterspørgslen på plantebaserede produkter. Solsikkeproteinet åbner op for ny produktinnovation inden for plantebaserede og funktionelle føde- og [...]

Millioninvestering til lancering af ny naturlig rød farve til fødevarer

InnovationNavnenytProcesudstyrTop25. 11. 2025

Den danske biotekvirksomhed Chromologics fremstiller effektive, naturlige og bæredygtige farver til fødevarer ved hjælp af fermenteringsteknologi. Sammen med bl.a. Novo Holdings investerer EIFO i virksomheden. Med den nye finansiering kan Chromologics tage de sidste skridt mod lancering af deres [...]

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

AktueltNavnenytProduktionsudstyr25. 11. 2025

I sidste uge modtog Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, [...]

Nye termoformere er en gamechanger inden for pakkemaskiner

AktueltPakke- og fyldemaskiner samt emballage25. 11. 2025

Nemco Machinery A/S lancerer en ny serie af "selvtænkende" termoformere, der kontinuerligt analyserer egne processer. Serien repræsenterer ikke alene et stort skridt i den teknologiske udvikling; den understøtter også den grønne omstilling – og spås at blive en gamechanger for [...]

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Fremtidens fødevareproduktionMadspildsløsningerNavnenyt25. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden og med Teknologisk Institut i front, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship [...]

Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast

Pakke- og fyldemaskiner samt emballage25. 11. 2025

I sidste uge tog Coop endnu et skridt mod mindre plastaffald i hverdagen. Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie, ”Coop”, produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle plastlåg. Det drejer sig om 4,7 millioner bægre og giver en årlig reduktion på 15 ton [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Ny teknologi – kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    02.12.2025

  • Dansk teknologi får tildelt amerikansk patent

    02.12.2025

  • Ny AI-modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer

    02.12.2025

  • Det Etiske Råd sætter fokus på patenter – for hvem skal eje fremtidens bioteknologi?

    02.12.2025

  • Tetra Pak baner vej for ny anvendelse af solsikkeprotein i fødevare- og drikkevareindustrien

    02.12.2025

  • Millioninvestering til lancering af ny naturlig rød farve til fødevarer

    25.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    25.11.2025

  • Nye termoformere er en gamechanger inden for pakkemaskiner

    25.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    25.11.2025

  • Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast

    25.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Plus Process gratis online:

Annoncering i Plus Process:

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik