• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

Navnenyt14. 01. 2025 | Helle Friemann Nielsen

Stryhns Gruppen ser frem mod 2025 med fokus på vækst og udvikling

Efter et år med vækst i et udfordret marked ser Stryhns Gruppen frem mod 2025 med en vis optimisme og klare strategiske prioriteringer. Trods et marked præget af prisfølsomme forbrugere og svingende omkostninger på energi, råvarer og bæredygtighed har fødevarevirksomheden formået at styrke sin position som markedsleder inden for kernekategorierne postej, pålægssalater, kølesaucer og dressinger. Stryhns Gruppen står bag mærkerne Stryhn’s Leverpostej, K-Salat, Graasten Salater og Jensens Køkken Saucer.

Adm. dir. i Stryhns Gruppen, Kristian Kornerup Jensen.

-De seneste år har været præget af betydelige udfordringer, og vi har alligevel vundet markedsandele inden for vores kernekategorier. Vi glæder os selvfølgelig over, at danskerne fortsat gerne vil have deres kendte mærkevarer, hvilket skaber optimisme for 2025, selvom fødevarebranchen stadig ser ind i mange nye strømninger, udtaler adm. direktør Kristian Kornerup Jensen.
Konkret er markedet for postej, pålægssalater og kølesaucer samlet steget med 3,3 pct. i volumen år til dato, hvoraf Stryhns Gruppens mærkevarer inden for kategorierne står for 88 pct. af stigningen de sidste 12 måneder. Stigningen er især drevet af postej og pålægssalater. Stigningen skyldes bl.a. Stryhns Gruppens strategisk arbejde med at tilbyde konkurrencedygtige hylde- og kampagnepriser.
-Det er nødvendigt at tilpasse organisatoriske indsatser løbende og implementere optimeringsmuligheder for at absorbere en del af prisstigningerne ud mod forbrugerne og tilbyde vores mærkevarer til konkurrencedygtige priser. Det kræver et tæt samarbejde med vores kunder i detailhandlen og en agil organisation, der løfter i fællesskab, uddyber Kristian Kornerup Jensen.

Strategiske prioriteter for 2025
Ved årsskiftet tog Stryhns Gruppen hul på andet år af den tre-årige forretningsstrategi Fuld Fart Frem, som fortsat har fokus på at styrke kerneforretningen.
Stryhns Gruppen har en klar ambition om at videreudvikle sin position som markedsleder i kernekategorierne, hvilket bl.a. skal opnås gennem fortsat fokus på konkurrencedygtige kampagne- og hyldepriser, understøttet af øget markedsføring og produktudvikling. Bl.a. arbejder fødevarevirksomheden på at udvikle et nyt kommunikationsunivers for K-Salat, hvor børn og sundhed er i fokus. Udrulningen af Stryhn’s vikingen Rune Sten, som både er frontfigur for produkterne og ambassadør for samarbejdet med Børnetelefonen, fortsætter også. Rune Sten, som er blevet taget rigtig godt imod af danskerne, er senest kommet på Instagram, hvor han gør en solid indsats for at sprede glæde, smil og samtidig udbrede viden om Børnetelefonen.
På produktionsområdet fortsætter Stryhns Gruppen med at optimere, blandt andet ved at færdiggøre Go Green-projektet på Gråsten-fabrikken, som forventes at reducere produktspild med 155 tons årligt. Denne indsats er en del af fødevarevirksomhedens bæredygtighedsstrategi, som sigter mod at opnå CO2-neutralitet i egen produktion inden 2030.

Stryhns Gruppens hovedkvarter ligger i Roskilde, hvor der også er leverpostejproduktion.

Herudover arbejder Stryhns Gruppen på at leve op til de nye rammebetingelser inden for bæredygtighed, som eksempelvis udvidet producentansvar, bæredygtighedsrapportering og CO2-afgifter. Stryhns Gruppen har fortsat ambitiøse vækstmål for det seneste opkøb, foodserviceforretningen Delitaste, og arbejder på at vækste hurtigere end foodservicemarkedet generelt.

Fremtiden byder på både muligheder og udfordringer
Stryhns Gruppen forventer en gradvis normalisering af markedet, men ser også ind i et marked med dårlig sigtbarhed og nye omkostninger. Samtidig stiger forbrugernes fokus på sundhed, bæredygtighed og lækker mad, der er klar på kort tid – trends, som fødevarevirksomheden er klar til at imødekomme.
-Vi er klar til at gribe de muligheder, der opstår, men vi forbliver realistiske omkring de udfordringer, vi står over for i 2025. Vi har fortsat ambitioner om at være danskernes foretrukne valg inden for vores kategorier. Det arbejder vi for gennem kombinationen af vores stærke mærker, samarbejde i organisationen og med vores kunder, samtidig med at vi arbejder for at bidrage positivt til samfund og miljø, siger Kristian Kornerup Jensen afslutningsvis.

Seneste nyt fra redaktionen

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

ForskningFremtidens fødevareproduktionInnovationTop09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og restaurantens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere [...]

Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltNavnenyt09. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri – Bad Seed Brewing – løb med prisen for Årets Danske Bryggeri 2025. Bryggeriet hædres for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene Bad Seed Brewing løb med hver [...]

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

AktueltBranchenytKonferencer og messer09. 12. 2025

I starten af december samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, [...]

Tetra Pak køber Bioreactors.net for at accelerere løsninger inden for nye fødevarer

NavnenytProcesudstyr09. 12. 2025

Tetra Pak Processing Equipment SIA har købt Bioreactors.net - en lettisk virksomhed med næsten tre årtiers erfaring inden for design og fremstilling af bioreaktorløsninger til blandt andet produktion af en række proteiner. Bioreactors.net, der blev grundlagt i 1996, er et specialiseret [...]

Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

Produktionsudstyr09. 12. 2025

Nemco Machinery A/S lancerer en skæremaskine til plantebaserede fødevarer på det danske marked. Der er tale om Maxx 200 HMT-maskinen fra den anerkendte tyske producent holac Maschinenbau. Maxx 200 HMT indgår i en serie af innovative skæremaskiner, som er specialdesignet til produktion af [...]

Ny teknologi – kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

BranchenytFremtidens fødevareproduktionInnovationNavnenytTop02. 12. 2025

På AU Viborg er forskere klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO2 og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. I november 2025 åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på [...]

Dansk teknologi får tildelt amerikansk patent

AktueltNavnenytProduktionsudstyr02. 12. 2025

Dana Technology ApS får tildelt det amerikanske patent 12419325 B2 for sin Rotary Disc Texturizer (RDT), hvilket markerer en vigtig milepæl for virksomhedens innovative tilgang til forarbejdning af fødevarer. Patentet beskytter virksomhedens unikke metode til at omdanne protein- og kulhydrat [...]

Ny AI-modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer

AktueltAutomation og robotterBranchenyt02. 12. 2025

Coop er først i Danmark til at gøre brug af en helt ny modningsteknologi, der sammen med kunstig intelligens sikrer, at forbrugeren altid finder spisemodne avocadoer i butikkerne. De nye, spisemodne avocadoer kommer som Irma-produkt fra uge 49. De fleste kender det: Man skal bruge en avocado, [...]

Det Etiske Råd sætter fokus på patenter – for hvem skal eje fremtidens bioteknologi?

Branchenyt02. 12. 2025

Nye bioteknologier har potentiale til at revolutionere fx fødevareproduktion, medicin, behandling og miljøbeskyttelse. Patenter på bioteknologi har både vidtrækkende konsekvenser for, hvilke bioteknologier, der bliver udviklet såvel som, hvem der kan få adgang til de udviklede teknologier. Nu sætter [...]

Tetra Pak baner vej for ny anvendelse af solsikkeprotein i fødevare- og drikkevareindustrien

Fremtidens fødevareproduktionNye føde- og drikkevarer02. 12. 2025

Tetra Pak lancerer solsikkeprotein, der er en plantebaseret ingrediens udviklet til at hjælpe føde- og drikkevareproducenter med at imødekomme efterspørgslen på plantebaserede produkter. Solsikkeproteinet åbner op for ny produktinnovation inden for plantebaserede og funktionelle føde- og [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Årets Danske Bryggeri 2025

    09.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    09.12.2025

  • Tetra Pak køber Bioreactors.net for at accelerere løsninger inden for nye fødevarer

    09.12.2025

  • Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

    09.12.2025

  • Ny teknologi – kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    02.12.2025

  • Dansk teknologi får tildelt amerikansk patent

    02.12.2025

  • Ny AI-modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer

    02.12.2025

  • Det Etiske Råd sætter fokus på patenter – for hvem skal eje fremtidens bioteknologi?

    02.12.2025

  • Tetra Pak baner vej for ny anvendelse af solsikkeprotein i fødevare- og drikkevareindustrien

    02.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Plus Process gratis online:

Annoncering i Plus Process:

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik