• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

Navnenyt14. 01. 2025 | Helle Friemann Nielsen

Stryhns Gruppen ser frem mod 2025 med fokus på vækst og udvikling

Efter et år med vækst i et udfordret marked ser Stryhns Gruppen frem mod 2025 med en vis optimisme og klare strategiske prioriteringer. Trods et marked præget af prisfølsomme forbrugere og svingende omkostninger på energi, råvarer og bæredygtighed har fødevarevirksomheden formået at styrke sin position som markedsleder inden for kernekategorierne postej, pålægssalater, kølesaucer og dressinger. Stryhns Gruppen står bag mærkerne Stryhn’s Leverpostej, K-Salat, Graasten Salater og Jensens Køkken Saucer.

Adm. dir. i Stryhns Gruppen, Kristian Kornerup Jensen.

-De seneste år har været præget af betydelige udfordringer, og vi har alligevel vundet markedsandele inden for vores kernekategorier. Vi glæder os selvfølgelig over, at danskerne fortsat gerne vil have deres kendte mærkevarer, hvilket skaber optimisme for 2025, selvom fødevarebranchen stadig ser ind i mange nye strømninger, udtaler adm. direktør Kristian Kornerup Jensen.
Konkret er markedet for postej, pålægssalater og kølesaucer samlet steget med 3,3 pct. i volumen år til dato, hvoraf Stryhns Gruppens mærkevarer inden for kategorierne står for 88 pct. af stigningen de sidste 12 måneder. Stigningen er især drevet af postej og pålægssalater. Stigningen skyldes bl.a. Stryhns Gruppens strategisk arbejde med at tilbyde konkurrencedygtige hylde- og kampagnepriser.
-Det er nødvendigt at tilpasse organisatoriske indsatser løbende og implementere optimeringsmuligheder for at absorbere en del af prisstigningerne ud mod forbrugerne og tilbyde vores mærkevarer til konkurrencedygtige priser. Det kræver et tæt samarbejde med vores kunder i detailhandlen og en agil organisation, der løfter i fællesskab, uddyber Kristian Kornerup Jensen.

Strategiske prioriteter for 2025
Ved årsskiftet tog Stryhns Gruppen hul på andet år af den tre-årige forretningsstrategi Fuld Fart Frem, som fortsat har fokus på at styrke kerneforretningen.
Stryhns Gruppen har en klar ambition om at videreudvikle sin position som markedsleder i kernekategorierne, hvilket bl.a. skal opnås gennem fortsat fokus på konkurrencedygtige kampagne- og hyldepriser, understøttet af øget markedsføring og produktudvikling. Bl.a. arbejder fødevarevirksomheden på at udvikle et nyt kommunikationsunivers for K-Salat, hvor børn og sundhed er i fokus. Udrulningen af Stryhn’s vikingen Rune Sten, som både er frontfigur for produkterne og ambassadør for samarbejdet med Børnetelefonen, fortsætter også. Rune Sten, som er blevet taget rigtig godt imod af danskerne, er senest kommet på Instagram, hvor han gør en solid indsats for at sprede glæde, smil og samtidig udbrede viden om Børnetelefonen.
På produktionsområdet fortsætter Stryhns Gruppen med at optimere, blandt andet ved at færdiggøre Go Green-projektet på Gråsten-fabrikken, som forventes at reducere produktspild med 155 tons årligt. Denne indsats er en del af fødevarevirksomhedens bæredygtighedsstrategi, som sigter mod at opnå CO2-neutralitet i egen produktion inden 2030.

Stryhns Gruppens hovedkvarter ligger i Roskilde, hvor der også er leverpostejproduktion.

Herudover arbejder Stryhns Gruppen på at leve op til de nye rammebetingelser inden for bæredygtighed, som eksempelvis udvidet producentansvar, bæredygtighedsrapportering og CO2-afgifter. Stryhns Gruppen har fortsat ambitiøse vækstmål for det seneste opkøb, foodserviceforretningen Delitaste, og arbejder på at vækste hurtigere end foodservicemarkedet generelt.

Fremtiden byder på både muligheder og udfordringer
Stryhns Gruppen forventer en gradvis normalisering af markedet, men ser også ind i et marked med dårlig sigtbarhed og nye omkostninger. Samtidig stiger forbrugernes fokus på sundhed, bæredygtighed og lækker mad, der er klar på kort tid – trends, som fødevarevirksomheden er klar til at imødekomme.
-Vi er klar til at gribe de muligheder, der opstår, men vi forbliver realistiske omkring de udfordringer, vi står over for i 2025. Vi har fortsat ambitioner om at være danskernes foretrukne valg inden for vores kategorier. Det arbejder vi for gennem kombinationen af vores stærke mærker, samarbejde i organisationen og med vores kunder, samtidig med at vi arbejder for at bidrage positivt til samfund og miljø, siger Kristian Kornerup Jensen afslutningsvis.

Seneste nyt fra redaktionen

Transatlantisk samarbejde om biosolutions til fødevarer

Fremtidens fødevareproduktionInnovationNavnenytTop21. 10. 2025

Endnu et vigtigt skridt er taget i Alfa Lavals helt store satsning på fødevareinnovation i Danmark med et nyt, transatlantisk samarbejde til udvikling af biosolutions til fødevarer. Alfa Laval i København er industrikoncernens forretningshovedkvarter for løsninger til føde- og drikkevareindustrien, [...]

Kollektive emballageordninger lancerer ny portal

AktueltNavnenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage21. 10. 2025

Siden producentansvaret for emballage trådte i kraft den 1. oktober 2025, skal virksomheder, der selv står tilbage som slutbrugere med emballageaffald, ikke ende med regningen. De kan i stedet søge om økonomisk kompensation. For at gøre den proces så let som muligt, lancerer Emballageretur og ERP [...]

Brancheforening udvider

AktueltNavnenyt21. 10. 2025

Tican Fresh Meat A/S, der med sine godt 1.000 medarbejdere i Thisted og Brørup og godt 80.000 ugentlige slagtninger er landets næststørste slagteri, har besluttet at melde sig ind i brancheorganisationen FødevareDanmark. Indmeldelsen sker for at styrke sammenhængen og forståelsen på tværs af [...]

Tak for dig Marianne – du vil blive savnet

Navnenyt21. 10. 2025

Det er med stor sorg, at vi må fortælle, at vores hjertevarme og altid positive kollega – og ven – Marianne Dieckmann (61) ikke er hos os i denne verden længere. Marianne gik for nyligt bort efter i flere år at have kæmpet mod en kræftsygdom, som hun dog hverken lod forlag eller vores mange [...]

Nye tal fra Eurostat: Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

Madspildsløsninger21. 10. 2025

Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nye tal fra Eurostat. Ifølge opgørelsen har Danmark et samlet madspild på 261 kilo pr. indbygger, hvor det europæiske gennemsnit ligger på 130 kilo pr. indbygger. I det private smider de danske husholdninger markant [...]

Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

ForskningHygiejne og fødevaresikkerhedKlima og miljøTop14. 10. 2025

I et nyt projekt skal forskere fra AU Viborg og DTU Fødevareinstituttet undersøge, hvor meget PFAS som optages og ophobes i forskellige væv i grise, og hvad risikoen er for, at de såkaldte evighedskemikalier i sidste ende ender i kød på danskernes tallerkener. PFAS er en fællesbetegnelse for en [...]

Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

AktueltNavnenyt14. 10. 2025

Hanne Lakkenborg Kristensen er tiltrådt som professor i grøntsagsvidenskab ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet, og 31. oktober giver hun sin tiltrædelsesforelæsning i Agro Food Park for alle interesserede. Professoren er dog langt fra ny på instituttet, hvor hun i mange år har været [...]

Milepæl – varmepumpe til spraytørringsproces

AktueltKlima og miljøProcesudstyrVand- og energibesparende teknologier14. 10. 2025

For første gang har Arla Foods installeret elektrisk varmepumpeteknologi på spraytørringsprocessen på et mælkepulveranlæg – i stedet for at anvende naturgas. I dette tilfælde på AKAFA i Svenstrup. Og det har været en stor udfordring. Selvom Arla allerede bruger varmepumper på flere mejerier, [...]

Udstillere roser Foodexpos nye messekoncept

Konferencer og messer14. 10. 2025

Opbakningen til Foodexpos nye messekoncept er stor blandt udstillerne, der fremhæver de nye, branche-samlende zoner og den deraf optimerede mulighed for at møde alle de mest relevante kunder. Foodexpo 2026 finder sted i MCH Messecenter Herning 22.-24. marts. Når Foodexpo til marts atter fylder [...]

Makrel i frit fald – MSC opfordrer regeringer til at handle nu

Branchenyt14. 10. 2025

Den globale standard for bæredygtigt fiskeri, MSC, opfordrer nordatlantiske nationer til at indgå en retfærdig kvoteaftale for at beskytte fiskerier, marine økosystemer og lokalsamfund. Marine Stewardship Council (MSC) advarer om, at de nordøstatlantiske bestande af makrel, sild og blåhvilling [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Transatlantisk samarbejde om biosolutions til fødevarer

    21.10.2025

  • Kollektive emballageordninger lancerer ny portal

    21.10.2025

  • Brancheforening udvider

    21.10.2025

  • Tak for dig Marianne – du vil blive savnet

    21.10.2025

  • Nye tal fra Eurostat: Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

    21.10.2025

  • Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

    14.10.2025

  • Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

    14.10.2025

  • Milepæl – varmepumpe til spraytørringsproces

    14.10.2025

  • Udstillere roser Foodexpos nye messekoncept

    14.10.2025

  • Makrel i frit fald – MSC opfordrer regeringer til at handle nu

    14.10.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik