• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

Navnenyt14. 01. 2025 | Helle Friemann Nielsen

Stryhns Gruppen ser frem mod 2025 med fokus på vækst og udvikling

Efter et år med vækst i et udfordret marked ser Stryhns Gruppen frem mod 2025 med en vis optimisme og klare strategiske prioriteringer. Trods et marked præget af prisfølsomme forbrugere og svingende omkostninger på energi, råvarer og bæredygtighed har fødevarevirksomheden formået at styrke sin position som markedsleder inden for kernekategorierne postej, pålægssalater, kølesaucer og dressinger. Stryhns Gruppen står bag mærkerne Stryhn’s Leverpostej, K-Salat, Graasten Salater og Jensens Køkken Saucer.

Adm. dir. i Stryhns Gruppen, Kristian Kornerup Jensen.

-De seneste år har været præget af betydelige udfordringer, og vi har alligevel vundet markedsandele inden for vores kernekategorier. Vi glæder os selvfølgelig over, at danskerne fortsat gerne vil have deres kendte mærkevarer, hvilket skaber optimisme for 2025, selvom fødevarebranchen stadig ser ind i mange nye strømninger, udtaler adm. direktør Kristian Kornerup Jensen.
Konkret er markedet for postej, pålægssalater og kølesaucer samlet steget med 3,3 pct. i volumen år til dato, hvoraf Stryhns Gruppens mærkevarer inden for kategorierne står for 88 pct. af stigningen de sidste 12 måneder. Stigningen er især drevet af postej og pålægssalater. Stigningen skyldes bl.a. Stryhns Gruppens strategisk arbejde med at tilbyde konkurrencedygtige hylde- og kampagnepriser.
-Det er nødvendigt at tilpasse organisatoriske indsatser løbende og implementere optimeringsmuligheder for at absorbere en del af prisstigningerne ud mod forbrugerne og tilbyde vores mærkevarer til konkurrencedygtige priser. Det kræver et tæt samarbejde med vores kunder i detailhandlen og en agil organisation, der løfter i fællesskab, uddyber Kristian Kornerup Jensen.

Strategiske prioriteter for 2025
Ved årsskiftet tog Stryhns Gruppen hul på andet år af den tre-årige forretningsstrategi Fuld Fart Frem, som fortsat har fokus på at styrke kerneforretningen.
Stryhns Gruppen har en klar ambition om at videreudvikle sin position som markedsleder i kernekategorierne, hvilket bl.a. skal opnås gennem fortsat fokus på konkurrencedygtige kampagne- og hyldepriser, understøttet af øget markedsføring og produktudvikling. Bl.a. arbejder fødevarevirksomheden på at udvikle et nyt kommunikationsunivers for K-Salat, hvor børn og sundhed er i fokus. Udrulningen af Stryhn’s vikingen Rune Sten, som både er frontfigur for produkterne og ambassadør for samarbejdet med Børnetelefonen, fortsætter også. Rune Sten, som er blevet taget rigtig godt imod af danskerne, er senest kommet på Instagram, hvor han gør en solid indsats for at sprede glæde, smil og samtidig udbrede viden om Børnetelefonen.
På produktionsområdet fortsætter Stryhns Gruppen med at optimere, blandt andet ved at færdiggøre Go Green-projektet på Gråsten-fabrikken, som forventes at reducere produktspild med 155 tons årligt. Denne indsats er en del af fødevarevirksomhedens bæredygtighedsstrategi, som sigter mod at opnå CO2-neutralitet i egen produktion inden 2030.

Stryhns Gruppens hovedkvarter ligger i Roskilde, hvor der også er leverpostejproduktion.

Herudover arbejder Stryhns Gruppen på at leve op til de nye rammebetingelser inden for bæredygtighed, som eksempelvis udvidet producentansvar, bæredygtighedsrapportering og CO2-afgifter. Stryhns Gruppen har fortsat ambitiøse vækstmål for det seneste opkøb, foodserviceforretningen Delitaste, og arbejder på at vækste hurtigere end foodservicemarkedet generelt.

Fremtiden byder på både muligheder og udfordringer
Stryhns Gruppen forventer en gradvis normalisering af markedet, men ser også ind i et marked med dårlig sigtbarhed og nye omkostninger. Samtidig stiger forbrugernes fokus på sundhed, bæredygtighed og lækker mad, der er klar på kort tid – trends, som fødevarevirksomheden er klar til at imødekomme.
-Vi er klar til at gribe de muligheder, der opstår, men vi forbliver realistiske omkring de udfordringer, vi står over for i 2025. Vi har fortsat ambitioner om at være danskernes foretrukne valg inden for vores kategorier. Det arbejder vi for gennem kombinationen af vores stærke mærker, samarbejde i organisationen og med vores kunder, samtidig med at vi arbejder for at bidrage positivt til samfund og miljø, siger Kristian Kornerup Jensen afslutningsvis.

Seneste nyt fra redaktionen

Millioninvestering til lancering af ny naturlig rød farve til fødevarer

InnovationNavnenytProcesudstyrTop25. 11. 2025

Den danske biotekvirksomhed Chromologics fremstiller effektive, naturlige og bæredygtige farver til fødevarer ved hjælp af fermenteringsteknologi. Sammen med bl.a. Novo Holdings investerer EIFO i virksomheden. Med den nye finansiering kan Chromologics tage de sidste skridt mod lancering af deres [...]

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

AktueltNavnenytProduktionsudstyr25. 11. 2025

I sidste uge modtog Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, [...]

Nye termoformere er en gamechanger inden for pakkemaskiner

AktueltPakke- og fyldemaskiner samt emballage25. 11. 2025

Nemco Machinery A/S lancerer en ny serie af "selvtænkende" termoformere, der kontinuerligt analyserer egne processer. Serien repræsenterer ikke alene et stort skridt i den teknologiske udvikling; den understøtter også den grønne omstilling – og spås at blive en gamechanger for [...]

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Fremtidens fødevareproduktionMadspildsløsningerNavnenyt25. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden og med Teknologisk Institut i front, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship [...]

Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast

Pakke- og fyldemaskiner samt emballage25. 11. 2025

I sidste uge tog Coop endnu et skridt mod mindre plastaffald i hverdagen. Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie, ”Coop”, produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle plastlåg. Det drejer sig om 4,7 millioner bægre og giver en årlig reduktion på 15 ton [...]

Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

ForskningProcesudstyrTop18. 11. 2025

I jagten på nye måder at producere protein på, har forskere på Aalborg Universitet forvandlet restprodukter fra ølproduktion til et proteinrigt produkt, som kan erstatte almindeligt kød i fx pølser; takket være en indonesisk svamp. Resultatet er både velsmagende, bæredygtigt og økonomisk [...]

Ny fabrik til fremtidens pant- og retursystem

AktueltNavnenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage18. 11. 2025

Danskerne panter flere og flere dåser og flasker, der skal sorteres og genanvendes til nye. I november 2025 indviede Dansk Retursystem en ny fabrik i Fredericia, der bliver et vigtigt knudepunkt i Danmarks cirkulære infrastruktur. Fabrikken bliver den største i Danmark og skal håndtere de ca. tre [...]

Ultraforarbejdede fødevarer – eksperter efterlyser fokus på ernæring

AktueltBranchenytKonferencer og messer18. 11. 2025

På årets fødevarekonference, Fremtidens Fødevarer, hos Teknologisk Institut, der blev afholdt i starten af november, blev der sat fokus på ultraforarbejdede fødevarer. Bekymringerne er reelle - men NOVA-klassifikation om ultraforarbejdede fødevarer peger i forkert retning, lyder det fra Teknologisk [...]

DanePork slutter sig til FødevareDanmark

Navnenyt18. 11. 2025

Et af landets største svineslagterier, DanePork, indtræder nu i brancheorganisationen FødevareDanmark. FødevareDanmark er dermed lykkedes med at samle alle de private slagterier i én samlet organisation. Det gav genklang i branchen, da slagterigiganten Tican for nylig meldte sig ind i [...]

Dansk BælgBoost: 13,8 mio. kr. til dansk bælgfrugt værdikæde – fra mark til offentlige køkkener

BranchenytFremtidens fødevareproduktionNavnenyt18. 11. 2025

Gule ærter, kidneybønner, kikærter og linser – de såkaldte bælgfrugter – spiser danskerne i gennemsnit kun 10 gram af om dagen. Det er langt fra de 100 g om dagen, som de officielle Kostråd anbefaler for både sundhed og klima. Det vil projekt ”Dansk BælgBoost” ændre på. Målet er at gøre bl.a. danske [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Millioninvestering til lancering af ny naturlig rød farve til fødevarer

    25.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    25.11.2025

  • Nye termoformere er en gamechanger inden for pakkemaskiner

    25.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    25.11.2025

  • Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast

    25.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    18.11.2025

  • Ny fabrik til fremtidens pant- og retursystem

    18.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer – eksperter efterlyser fokus på ernæring

    18.11.2025

  • DanePork slutter sig til FødevareDanmark

    18.11.2025

  • Dansk BælgBoost: 13,8 mio. kr. til dansk bælgfrugt værdikæde – fra mark til offentlige køkkener

    18.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik