• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltNavnenyt07. 01. 2025 | Helle Friemann Nielsen

Prisbelønnet øl-iværksætter skruer ned for promillen

“I’m no hero – Just Doing Zero”. Sådan lyder mottoet for stifteren af øl-mærket Doing Zero, Kim Christensen, som siden 2018 har knoklet med opskriften på en velsmagende alkoholfri øl, som anmelderne elsker: God smag uden rus er nemlig en trend, som kun ventes at blive forstærket i 2025.

Kim Christensen gik i gang med at brygge på opskriften på Doing Zero i 2018. Målet var at udvikle en øl, som folk vælger til på smagen og ikke fordi man både kan køre, dyrke sport og tage ansvar, selvom man har nydt et glas øl. Fotograf: Malene Nelting.

2025 bliver startskuddet til et år, hvor danskerne efter alt at dømme kommer til at skrue endnu mere ned for promillerne, når der skal festes. Som etnolog og trendforsker Julia Lahme fortalte i Aftenshowet på DR, da hun var gæst i december, så er den mere alkoholfrie livsstil, hun selv har valgt, en ny tendens i tiden, som flere søger.
Det inspirerede øl-entusiast og iværksætter Kim Christensen.
For det er præcis det, der har drevet ham i hans mission med at udbrede sit øl-mærke Doing Zero siden lanceringen af den gode øl i 2022. Doing Zero er Danmarks eneste helt alkoholfrie øl-brand. De er nemlig lykkes med at brygge en meget velsmagende øl til den stadig større flok, som vil nyde livet uden tømmermænd.
Doing Zero er netop blevet kåret af dagligvarekæden MENY som én af årets tre danske madskatte: En flot konklusion efter et år med stjerneregn fra anmelderne i både Børsen og Jyllandsposten.

Det handler ikke om at være hellig
-Så så jeg Aftenshowet på DR, hvor Julia Lahme talte om tendensen med flere, der vælger alkoholfri drikke, udtaler Kim Christensen, der især bed mærke i en formulering fra trendforskeren:
-Det handler ikke om at undvære, men om at vælge noget til. Det var kernen i hendes budskab, og det er jeg meget enig i. Vi skal jo vælge at drikke det, vi nyder, fordi det smager godt og samtidig beholde vores fulde sanser, siger Kim Christensen:
-Det fik mig også til at tænke på vores motto i Doing Zero ApS: “I’m no hero – I’m just doing zero.” For det handler ikke om at være hellig og lave store ofre. Det er små valg, der gør en forskel: Som for eksempel at skære ned på alkoholen for at være lidt mere til stede og huske de små pauser i hverdagen, fortæller øl-iværksætteren.
Kim Christensen kan da også mærke, at danskerne skruer op for købet af alkoholfrie øl. Siden den første Doing Zero blev sat i handlen i 2022, er salget tidoblet.

Doing Zero stifter Kim Christensen mener at 2025 for alvor bliver året, hvor vi bevæger os væk fra drukkulturen og ind i en nydelseskultur med fokus på vigtigheden af pausen og tilstedeværelsen i den pause. Fotograf: Malene Nelting

Og ifølge tal fra Bryggeriforeningen er der da også generelt gang i salget af alkoholfrie øl: Bryggeriforeningens medlemmer sælger i hvert fald nu omkring fire gange så mange alkoholfrie øl som for 10 år siden.

Det lækre valg
Kim Christensen, der har en baggrund i restaurationsbranchen, fik ideen til at udvikle en alkoholfri øl i 2018, hvor han startede fra bunden og brugte de første tre år på at finde den helt rigtige opskrift i samarbejde med flere forskellige brygmestre:
-Jeg arbejder for at gøre det nemt og lækkert at vælge alkoholfrit. Vi skal ikke gå på kompromis med smagen, når vi skal holde nytårsfest eller fejre fødselsdag i en hvid januar-måned.
I 2013 blev det vedtaget, at den alkoholfrie øl måtte have en promille på maksimalt 0,5 – en smule højere end grænseværdien før, hvilket har givet nye muligheder for at skabe velsmag i ølbrygningen:
-Det er dog vigtigt at huske, når vi taler om alkoholpromiller i øl, at der for eksempel både kan måles promiller i den størrelse i alt fra chokoladeskildpadder til frugt. Bare lige så man forstår, at det kemiske indhold fortsat er meget lavt, forklarer han.

Sjælelige pauser
Men Doing Zero er mere end bare en øl. Brandet er også en filosofi om afslapning uden rus, forklarer Kim Christensen:
-Jeg har givet øllen det her navn, fordi vi skal huske at lave ingenting. Det gælder ikke mindst i julen og til nytår, at vi skal tage os sjælelige pauser, hvor vi bare nyder livet, siger han og fortsætter:
-Og som Julie Lahme er inde på, så har vi ikke brug for at drikke MERE alkohol. Det er ikke fordi, jeg vil prædike total afholdenhed i det nye år. Det, der er pointen, er, at mange lige nu mærker behov for et nyt fokus på balance, nydelse og bevidsthed.
-Det er den bølge, vi er en del af. Væk fra drukkulturen og ind i en nydelseskultur med fokus på vigtigheden af pausen og tilstedeværelsen i den pause.

Lovprist øl
Kim Christensen vandt i 2023 en pris for bedste drikkevare i kokke- og fødevarekonkurrencen “Sol over Gudhjem” på Bornholm, og når Ane Cortzen i et klip delt på sociale medier sætter sig til at smage øllen i podcasten “Alkoholfrie Brødre”, ender det da også med, at hun giver den blå IPA Hazy Lazy fra Doing Zero 6 ud af 6 stjerner.
For alle kan smage, at det er en øl, bryggerne virkelig har kræset for:
-Vi ved, hvordan det skal smage. Vi går op i kvalitet. Vi skal ikke som så mange andre mikrobryggerier lave niche-øl. Vi står for at lave læskende og ukompliceret øl, der bare smager godt. Så man vælger den til, og ikke andre fra, slutter Kim Christensen.

Seneste nyt fra redaktionen

Aasted A/S solgt til italiensk industrikoncern

NavnenytProduktionsudstyrTop17. 06. 2026

Hos Aasted A/S i Farum handler alt om chokolade – eller rettere om de forskellige maskiner til at producere chokolade, konfekture og bageriprodukter. Virksomheden har eksisteret siden 1917 – og det er her, nutidens procesudstyr til chokoladetemperering i industriel skala blev opfundet. Nu har [...]

Ny glutenfri, fermenteret binder til industribagerier

AktueltInnovation16. 06. 2026

FERM FOOD ApS lancerer en glutenfri, fermenteret binder til industribagerier. Den nye binder løser velkendte udfordringer i glutenfri brødproduktion - fra løs struktur og smuldring til brug af mange separate tilsætningsstoffer. Binderen, der består af fermenteret boghvede og hestebønner, forenkler [...]

Danske digitaliseringsløsninger til fødevareindustrien vinder pris

AktueltAutomation og robotterNavnenyt16. 06. 2026

Aptean, som er global leverandør af specialdesignede ERP-løsninger til fødevareindustrien, har kåret den danske virksomhed KOLLAB som deres bedste europæiske partner i 2025. I begrundelsen for kåringen lyder det, at prisen gives for en uhyre målrettet indsats og fokus på Food & [...]

Tetra Pak styrker fødevaresystemernes robusthed og reducerer klimaaftrykket

Klima og miljøNavnenyt16. 06. 2026

Tetra Pak har offentliggjort sin 27. bæredygtighedsrapport, som beskriver fremskridt med at reducere drivhusgasudledninger på tværs af værdikæden og i virksomhedens egne aktiviteter. Virksomheden udviklede og lancerede i 2025 en integreret vurdering af klima- og naturrelaterede risici og muligheder [...]

Royal Unibrew A/S udvider hovedsæde i Faxe

Navnenyt16. 06. 2026

Royal Unibrew A/S udvider hovedsædet i Faxe på Sydsjælland med en ny administrationsbygning, der skal skabe bedre plads og mere tidssvarende rammer for medarbejderne. Bygningen opføres i direkte tilknytning til virksomhedens eksisterende hovedkontor og forventes at stå klar i sommeren 2028. Med [...]

Sikkerheden skal følge med nye fødevarer

Fremtidens fødevareproduktionHygiejne og fødevaresikkerhedNavnenytTop09. 06. 2026

Nye fødevarer - de såkaldte novel foods - kan blive en vigtig brik i den grønne omstilling, men vejen fra idé til marked kan tage flere år, fordi produkterne kræver grundige sikkerhedsvurderinger i EU. Derfor skal DTU Fødevareinstituttet nu hjælpe Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, [...]

AI ruller ind i bageriet

AktueltAutomation og robotter09. 06. 2026

Bageriernes økonomi har fået en udstrakt teknologisk hånd. I samarbejde med Alexandra Instituttet vil softwarevirksomheden Baker POS forbedre bageriernes spinkle marginer ved at forudsige salget med AI. Det danske bagersoftware skifter således mavefornemmelsen ud med præcise forudsigelser. De [...]

Ny fødevarealliance samler 5.000 virksomheder

AktueltBranchenytNavnenyt09. 06. 2026

Bekymringen over udviklingen i dansk landbrug breder sig nu til resten af fødevareerhvervet. Virksomheder på tværs af branchen frygter, at nye politiske indgreb vil koste arbejdspladser og investeringer. De har derfor samlet sig i Fødevarealliancen. Mens den nye regering forhandlede sit [...]

Kapitalfond køber Them Andelsmejeri

Navnenyt09. 06. 2026

I en handel, der stadig afventer myndighedsgodkendelser, køber kapitalfonden Erhvervsinvest Them Andelsmejeri. Them Andelsmejeri opkøbes af den danske kapitalfond Erhvervsinvest. Alle 12 andelshavere fortsætter efter salget uændret med at levere råmælk til osteproduktionen i Them Mejeri A/S. [...]

L&F: En svær opgave vi står overfor

Branchenyt09. 06. 2026

Det nye regeringsgrundlag er fremlagt og det er svær læsning for landbruget. Sådan lyder det fra Landbrug og Fødevarer. Den nye regering har lagt sit regeringsgrundlag frem. Og det er svær læsning for landbruget.-I landbruget ønsker vi også en grøn omstilling, god dyrevelfærd og rent [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Aasted A/S solgt til italiensk industrikoncern

    17.06.2026

  • Ny glutenfri, fermenteret binder til industribagerier

    16.06.2026

  • Danske digitaliseringsløsninger til fødevareindustrien vinder pris

    16.06.2026

  • Tetra Pak styrker fødevaresystemernes robusthed og reducerer klimaaftrykket

    16.06.2026

  • Royal Unibrew A/S udvider hovedsæde i Faxe

    16.06.2026

  • Sikkerheden skal følge med nye fødevarer

    09.06.2026

  • AI ruller ind i bageriet

    09.06.2026

  • Ny fødevarealliance samler 5.000 virksomheder

    09.06.2026

  • Kapitalfond køber Them Andelsmejeri

    09.06.2026

  • L&F: En svær opgave vi står overfor

    09.06.2026

Alle nyheder ›

Læs Plus Process gratis online:

Annoncering i Plus Process:

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik