• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltNavnenyt07. 01. 2025 | Helle Friemann Nielsen

Prisbelønnet øl-iværksætter skruer ned for promillen

“I’m no hero – Just Doing Zero”. Sådan lyder mottoet for stifteren af øl-mærket Doing Zero, Kim Christensen, som siden 2018 har knoklet med opskriften på en velsmagende alkoholfri øl, som anmelderne elsker: God smag uden rus er nemlig en trend, som kun ventes at blive forstærket i 2025.

Kim Christensen gik i gang med at brygge på opskriften på Doing Zero i 2018. Målet var at udvikle en øl, som folk vælger til på smagen og ikke fordi man både kan køre, dyrke sport og tage ansvar, selvom man har nydt et glas øl. Fotograf: Malene Nelting.

2025 bliver startskuddet til et år, hvor danskerne efter alt at dømme kommer til at skrue endnu mere ned for promillerne, når der skal festes. Som etnolog og trendforsker Julia Lahme fortalte i Aftenshowet på DR, da hun var gæst i december, så er den mere alkoholfrie livsstil, hun selv har valgt, en ny tendens i tiden, som flere søger.
Det inspirerede øl-entusiast og iværksætter Kim Christensen.
For det er præcis det, der har drevet ham i hans mission med at udbrede sit øl-mærke Doing Zero siden lanceringen af den gode øl i 2022. Doing Zero er Danmarks eneste helt alkoholfrie øl-brand. De er nemlig lykkes med at brygge en meget velsmagende øl til den stadig større flok, som vil nyde livet uden tømmermænd.
Doing Zero er netop blevet kåret af dagligvarekæden MENY som én af årets tre danske madskatte: En flot konklusion efter et år med stjerneregn fra anmelderne i både Børsen og Jyllandsposten.

Det handler ikke om at være hellig
-Så så jeg Aftenshowet på DR, hvor Julia Lahme talte om tendensen med flere, der vælger alkoholfri drikke, udtaler Kim Christensen, der især bed mærke i en formulering fra trendforskeren:
-Det handler ikke om at undvære, men om at vælge noget til. Det var kernen i hendes budskab, og det er jeg meget enig i. Vi skal jo vælge at drikke det, vi nyder, fordi det smager godt og samtidig beholde vores fulde sanser, siger Kim Christensen:
-Det fik mig også til at tænke på vores motto i Doing Zero ApS: “I’m no hero – I’m just doing zero.” For det handler ikke om at være hellig og lave store ofre. Det er små valg, der gør en forskel: Som for eksempel at skære ned på alkoholen for at være lidt mere til stede og huske de små pauser i hverdagen, fortæller øl-iværksætteren.
Kim Christensen kan da også mærke, at danskerne skruer op for købet af alkoholfrie øl. Siden den første Doing Zero blev sat i handlen i 2022, er salget tidoblet.

Doing Zero stifter Kim Christensen mener at 2025 for alvor bliver året, hvor vi bevæger os væk fra drukkulturen og ind i en nydelseskultur med fokus på vigtigheden af pausen og tilstedeværelsen i den pause. Fotograf: Malene Nelting

Og ifølge tal fra Bryggeriforeningen er der da også generelt gang i salget af alkoholfrie øl: Bryggeriforeningens medlemmer sælger i hvert fald nu omkring fire gange så mange alkoholfrie øl som for 10 år siden.

Det lækre valg
Kim Christensen, der har en baggrund i restaurationsbranchen, fik ideen til at udvikle en alkoholfri øl i 2018, hvor han startede fra bunden og brugte de første tre år på at finde den helt rigtige opskrift i samarbejde med flere forskellige brygmestre:
-Jeg arbejder for at gøre det nemt og lækkert at vælge alkoholfrit. Vi skal ikke gå på kompromis med smagen, når vi skal holde nytårsfest eller fejre fødselsdag i en hvid januar-måned.
I 2013 blev det vedtaget, at den alkoholfrie øl måtte have en promille på maksimalt 0,5 – en smule højere end grænseværdien før, hvilket har givet nye muligheder for at skabe velsmag i ølbrygningen:
-Det er dog vigtigt at huske, når vi taler om alkoholpromiller i øl, at der for eksempel både kan måles promiller i den størrelse i alt fra chokoladeskildpadder til frugt. Bare lige så man forstår, at det kemiske indhold fortsat er meget lavt, forklarer han.

Sjælelige pauser
Men Doing Zero er mere end bare en øl. Brandet er også en filosofi om afslapning uden rus, forklarer Kim Christensen:
-Jeg har givet øllen det her navn, fordi vi skal huske at lave ingenting. Det gælder ikke mindst i julen og til nytår, at vi skal tage os sjælelige pauser, hvor vi bare nyder livet, siger han og fortsætter:
-Og som Julie Lahme er inde på, så har vi ikke brug for at drikke MERE alkohol. Det er ikke fordi, jeg vil prædike total afholdenhed i det nye år. Det, der er pointen, er, at mange lige nu mærker behov for et nyt fokus på balance, nydelse og bevidsthed.
-Det er den bølge, vi er en del af. Væk fra drukkulturen og ind i en nydelseskultur med fokus på vigtigheden af pausen og tilstedeværelsen i den pause.

Lovprist øl
Kim Christensen vandt i 2023 en pris for bedste drikkevare i kokke- og fødevarekonkurrencen “Sol over Gudhjem” på Bornholm, og når Ane Cortzen i et klip delt på sociale medier sætter sig til at smage øllen i podcasten “Alkoholfrie Brødre”, ender det da også med, at hun giver den blå IPA Hazy Lazy fra Doing Zero 6 ud af 6 stjerner.
For alle kan smage, at det er en øl, bryggerne virkelig har kræset for:
-Vi ved, hvordan det skal smage. Vi går op i kvalitet. Vi skal ikke som så mange andre mikrobryggerier lave niche-øl. Vi står for at lave læskende og ukompliceret øl, der bare smager godt. Så man vælger den til, og ikke andre fra, slutter Kim Christensen.

Seneste nyt fra redaktionen

Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

NavnenytTop04. 11. 2025

FrontMedia ApS har overtaget TechMedia A/S – forlaget bag blandt andet FoodprocesFokus.dk og Plus Proces - og styrker hermed positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende form. FrontMedia ApS er et [...]

Fødevaregiganten gearer op i Danmark

AktueltNavnenyt04. 11. 2025

Den svenske fødevarevirksomhed Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 pct. sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske [...]

EU truer kvaliteten af vores mad

AktueltBranchenytKlima og miljø04. 11. 2025

Et nyt lovforslag fra EU kan resultere i færre sorter af korn, grøntsager og frugt, og på længere sigt kan fald i den dyrkede biodiversitet blive et problem for fødevaresikkerheden. Mens Danmark har EU-formandskabet i sidste halvdel af 2025, forhandles den nye lovgivning om salg og bytte af [...]

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

Navnenyt04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 [...]

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

BranchenytNavnenyt04. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser – herunder prisen på oksekød – er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan [...]

Millioninvestering i dansk produktion af plantebøffer

Fremtidens fødevareproduktionNavnenytTop28. 10. 2025

Med investeringer fra EIFO og Novo Holdings samt et matchende lån fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB) rejser den danske virksomhed MATR Foods den største samlede finansieringsrunde af sin slags for et foodtech-selskab i Danmark i år. Midlerne skal bruges til at udvide produktionen på ny fabrik [...]

Konservesprodukter udfordres af nye nitritkrav

AktueltBranchenytHygiejne og fødevaresikkerhed28. 10. 2025

En ny EU-forordning sænker grænsen for tilladte mængder nitrit i animalske fødevarer. For danske køleprodukter får det ingen betydning, men for konserves opbevaret ved stuetemperatur kan de nye regler have betydning for fødevaresikkerhed og holdbarhed. Sådan lyder det fra Teknologisk [...]

Konference om fremtidens bæredygtige proteiner

AktueltFremtidens fødevareproduktionKonferencer og messer28. 10. 2025

Hvordan kan alternative proteiner bidrage til en mere bæredygtig og robust fremtid for fødevaresystemet? Det er temaet for konferencen AltProteinX 2025, som holdes den 4. november 2025 på DTU og samler forskere, virksomheder og beslutningstagere til en dag med ny viden, diskussioner og netværk. [...]

Ny spiller på markedet for avancerede pakkeløsninger til agro-food industrien

NavnenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage28. 10. 2025

Manter Nordic er et nyt dansk-hollandsk joint venture med dét klare formål at styrke salg, installation og service af avancerede maskinløsninger til agro-food industrien i Danmark, Norge, Sverige og Island. Manter Nordic henvender sig primært til kartoffel- og løgproducenter. Bag initiativet [...]

Procudan A/S overtager aktiviteterne i Presmann ApS

Navnenyt28. 10. 2025

Fra 1. januar 2026 overtager Procudan A/S aktiviteterne i Presmann ApS, hvilket betyder, at Procudan udvider sortimentet af frugtprodukter til kunder i hele Norden. Efter snart 25 år i markedet overdrager Presmann alle forretningsaktiviteter og kunderelationer i Norden til Procudan.Overtagelsen [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

    04.11.2025

  • Fødevaregiganten gearer op i Danmark

    04.11.2025

  • EU truer kvaliteten af vores mad

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    04.11.2025

  • Millioninvestering i dansk produktion af plantebøffer

    28.10.2025

  • Konservesprodukter udfordres af nye nitritkrav

    28.10.2025

  • Konference om fremtidens bæredygtige proteiner

    28.10.2025

  • Ny spiller på markedet for avancerede pakkeløsninger til agro-food industrien

    28.10.2025

  • Procudan A/S overtager aktiviteterne i Presmann ApS

    28.10.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik