• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

Branchenyt18. 02. 2025 | Helle Friemann Nielsen

Mad på Farten 2.0 – undersøgelse bekræfter behovet for flere plantebaserede alternativer i takeaway-branchen

En ny rapport fra DTU viser, at takeaway-mad i Danmark fortsat har et for højt indhold af fedt og salt samt for få kostfibre og grøntsager. Samtidig er danskernes forbrug af takeaway steget markant de seneste år. Dette understreger behovet for et bedre udbud af plantebaseret takeaway. Et samarbejde mellem branchen og grønne organisationer viser vejen. Projektet har fået navnet: Mad på Farten 2.0.

Et studie fra Oxford viser, at plantebaserede versioner af animalske produkter er sundere og reducerer dødeligheden. Foto: Deborah Ryan.

En ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttets viser, at mange takeaway-måltider har et højt indhold af mættet fedt og salt, mens andelen af grøntsager og kostfibre er lav. En typisk pizza med kebab og dressing kan dække størstedelen af en voksens daglige energibehov, og nogle måltider indeholder langt mere salt, end hvad der anbefales på en hel dag.
Samtidig viser et nyt studie fra Oxford University, at plantebaserede alternativer til kød og mejeriprodukter ikke bare er bedre for klimaet, men også kan reducere risikoen for tidlig død og forebygge livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme. Selv forarbejdede plantebaserede produkter er sundere end de animalske produkter, de erstatter.
-Takeaway er blevet en fast del af mange danskeres hverdag, men udbuddet af sundere grønne alternativer halter bagefter. Vi ved fra undersøgelser gennemført af Plantebaseret Videnscenter, at flere forbrugere efterspørger plantebaserede muligheder, men takeaway-markedet har endnu ikke tilpasset sig denne udvikling. Derfor arbejder vi for, at plantebaserede retter bliver en naturlig del af takeaway-menuerne, så det bliver lettere for danskerne at vælge sundere og mindre klimabelastende måltider, fortæller Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening.

Branchen har brug for hjælp til at omstille sig
Dansk Vegetarisk Forening, Plantebranchen og Danmarks Restauranter & Caféer har i samarbejde lanceret projektet Mad på Farten 2.0, der skal hjælpe takeaway-steder og caféer med at udvikle og tilbyde velsmagende plantebaserede måltider.
-Mange takeaway-steder vil gerne tilbyde flere grønne retter, men de mangler ofte viden, inspiration og de rette produkter. Med Mad på Farten 2.0 tilbyder vi konkret hjælp til at udvikle plantebaserede retter, der kan konkurrere med de klassiske favoritter på smag, mæthed og pris, siger Claire Demontreuil, projektleder i Dansk Vegetarisk Forening.
Projektet omfatter blandt andet test af plantebaserede retter, inspirationsdage for branchen og prisuddelingen Plantebaserede Takeaway Awards, der sætter fokus på de bedste grønne initiativer i branchen.

Forbrugerne er klar – nu skal branchen følge med
Forbrugernes interesse for plantebaserede alternativer vokser hurtigt, og virksomheder, der går forrest, vil have en konkurrencefordel.
-Den plantebaserede udvikling sker hurtigt. Fra politisk hånd har man med Den Grønne Trepart forpligtet sig til at arbejde for en EU-handlingsplan for plantebaserede fødevarer, og detailhandlen er også godt på vej, men takeaway-branchen i Danmark er desværre stadig bagefter. Forbrugerne efterspørger sunde og velsmagende alternativer med lav klimabelastning, og de virksomheder, der tilpasser sig denne udvikling, vil stå stærkere i fremtiden, afslutter Rune-Christoffer Dragsdahl.
Med et stigende fokus på sundhed og bæredygtighed er plantebaserede måltider ikke bare et supplement, men en nødvendighed for fremtidens takeaway-marked.

Takeaway, sundhed og plantebaserede alternativer
• DTU-undersøgelsen viser, at mange takeaway-måltider har for meget fedt og salt og for få grøntsager og kostfibre.
• En typisk pizza med kebab kan indeholde næsten en hel dags energiindtag for en voksen.
• Oxford-studiet viser, at en plantebaseret kost kan reducere risikoen for tidlig død og mindske risikoen for hjertekarsygdomme.
• Oxford-studiet viser også, at plantebaserede alternativer er sundere end deres animalske modstykker, selv når de er forarbejdede.
• Forbrugernes efterspørgsel på plantebaserede alternativer vokser hurtigt – fleksitarer og semi-fleksitarer står for 80 pct. af alle kødfrie måltider i Danmark.
• Salget af forarbejdede plantebaserede produkter er steget med 52 % siden 2019, hvilket vidner om en stærkt stigende interesse for grønne alternativer.
• Mad på Farten 2.0 hjælper takeaway-branchen med at udvikle flere plantebaserede måltider og gøre grøn mad mere tilgængelig.

Seneste nyt fra redaktionen

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

ForskningProcesudstyrProduktionsudstyrTop10. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan [...]

Ny løsning baner vej for brug af AI i fødevareindustrien

AktueltAutomation og robotter10. 11. 2025

Tetra Pak Factory OS giver fødevare- og drikkevareproducenter et samlet driftsoverblik i realtid og omsætter data til handlingsrettede indsigter for at øge effektiviteten, reducere spild og udnytte potentialet i AI. Tetra Pak præsenterer Tetra Pak Factory OS, der er virksomhedens nye løsning [...]

Første fødevarevirksomhed i frivilligt bredskabsnetværk

AktueltBranchenytNavnenyt10. 11. 2025

Arla har en vigtig rolle i at sikre tilstrækkeligt med fødevarer for den danske befolkning. Derfor er Arla gået med i et samarbejde med en række andre danske virksomheder, der skal sikre Danmark i tilfælde af en krise. Som den første fødevarevirksomhed har Arla Foods tilsluttet sig [...]

Rawbite udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Navnenyt10. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer – Rawbite - har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske [...]

Aftale skal sikre produktion af dansk frugt og grønt i fremtiden

BranchenytPrimær produktion10. 11. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har sammen med partierne bag ”Aftale om Grøn skattereform for industri mv.” indgået en aftale, som skal sikre stabile rammevilkår for danske gartnerier. Den skal være med til at sikre, at forbrugerne også fremover kan finde danske kvalitetsprodukter i [...]

Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

NavnenytTop04. 11. 2025

FrontMedia ApS har overtaget TechMedia A/S – forlaget bag blandt andet FoodprocesFokus.dk og Plus Proces - og styrker hermed positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende form. FrontMedia ApS er et [...]

Fødevaregiganten gearer op i Danmark

AktueltNavnenyt04. 11. 2025

Den svenske fødevarevirksomhed Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 pct. sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske [...]

EU truer kvaliteten af vores mad

AktueltBranchenytKlima og miljø04. 11. 2025

Et nyt lovforslag fra EU kan resultere i færre sorter af korn, grøntsager og frugt, og på længere sigt kan fald i den dyrkede biodiversitet blive et problem for fødevaresikkerheden. Mens Danmark har EU-formandskabet i sidste halvdel af 2025, forhandles den nye lovgivning om salg og bytte af [...]

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

Navnenyt04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 [...]

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

BranchenytNavnenyt04. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser – herunder prisen på oksekød – er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    10.11.2025

  • Ny løsning baner vej for brug af AI i fødevareindustrien

    10.11.2025

  • Første fødevarevirksomhed i frivilligt bredskabsnetværk

    10.11.2025

  • Rawbite udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    10.11.2025

  • Aftale skal sikre produktion af dansk frugt og grønt i fremtiden

    10.11.2025

  • Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

    04.11.2025

  • Fødevaregiganten gearer op i Danmark

    04.11.2025

  • EU truer kvaliteten af vores mad

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    04.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik