• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltBranchenyt29. 10. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Klimahandling kan booste eksporten af danske fødevarer

På tre af Danmarks centrale eksportmarkeder – Japan, Sydkorea og Storbritannien – bliver danske landbrugs- og fødevarevirksomheder fremhævet som leveringsdygtige af produkter og løsninger, der kan bidrage til klimahandling. En ny analyse udført af Epinion for Food Nation viser, at der kan være eksportvækst at hente for virksomheder med produkter og løsninger, der kan bidrage til at accelerere konkret klimahandling på specifikke områder. Samtidig understreger rapporten behovet for målrettet markedsføring, hvis udenlandske indkøbere fortsat skal vælge danske produkter og løsninger.


-Med denne analyse kan vi dokumentere, at klimahandling er en yderst efterspurgt styrkeposition, der med stor fordel kan anvendes aktivt i eksportfremmende aktiviteter. Den danske fødevareklynge har i forvejen længe været anerkendt for et højt niveau, især inden for kvalitet og fødevaresikkerhed. Det er sektorens solide fundament, og det skal vi være stolte af, fastholde og udbygge med klimahandling, fortæller Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Danmark kan med fordel øge international branding
Årets Insight Report dokumenterer et fortsat behov for international markedsføring for at sikre danske fødevarevirksomheder en position som attraktive handelspartnere. Ifølge indkøberne er oprindelseslandet nemlig afgørende, når der skal vælges leverandør. Tre ud af fire af indkøberne fra de undersøgte markeder mener at oprindelseslandet er vigtigt, meget vigtigt eller afgørende.
Ifølge analysen nævner kun to pct. af de adspurgte indkøbere, Danmark som et af de fem mest relevante lande at handle med. Dette dokumenterer et stort behov for markedsføring og positionering internationalt.


Anerkendte styrkepositioner giver stærke salgsargumenter
Den nye Insight Report dokumenterer at kendte, danske styrkepositioner som kvalitet og fødevaresikkerhed fortsat er i høj kurs på de vigtige eksportmarkeder.
Den største konkurrent for danske eksporterende virksomheder er ofte hjemmemarkedet, og derfor er det interessant, at den nye analyse dokumenterer at danske produkter opfattes som bedre end indkøbernes hjemmemarkeder, når det gælder natural, low environmental impact, organic og animal welfare. Disse styrker kan med fordel fremhæves i markedsføringen af danske produkter på de adspurgte markeder, da efterspørgslen kan dokumenteres.

Klimahandling er efterspurgt
71 pct. af de adspurgte indkøbere er enige i at Danmark er ledende inden for landbrugs- og fødevareproduktion, og for Sydkorea er tallet hele 87 pct. I analysen svarer 24 pct. af indkøberne desuden, at de associerer danske fødevarer med en lav klimapåvirkning.
Derudover dokumenterer analysen at både japanske og sydkoreanske indkøbere opfatter danske produkter og løsninger som bedre på klimahandling end deres egne. Dette giver danske virksomheder en konkurrencefordel, som med fordel kan anvendes i markedsføring.


De adspurgte indkøbere identificerer initiativer som reduktion af madspild, genanvendelse og vedvarende energiløsninger, som de mest afgørende klimahandlinger for at reducere drivhusgasemissioner i landbrugs- og fødevaresektoren – endnu en vigtig viden for danske virksomheder, som ønsker at positionere deres produkter på de vigtige markeder.
Rapporten giver konkret input til hvordan danske virksomheder i Japan, Storbritannien og Sydkorea kan etablere en konkurrencefordel gennem fokuseret produktoptimering og markedsføring.

Om Insight Report 2024
Insight Report om Danmark som fødevarenation 2024 er baseret på en kvantitativ undersøgelse udført af Epinion for Food Nation fra marts til maj 2024. Undersøgelsen er gennemført med indkøbere, fx indkøbschefer, virksomhedsledere og andre, der har en beslutningskraft, når det kommer til at købe, sælge og handle med løsninger og produkter inden landbrugs- og fødevaresektoren i Japan, Sydkorea og Storbritannien.
Rapporten fokuserer på Danmarks image som en førende fødevarenation på disse vigtige markeder. I alt deltog 635 indkøbere inden for landbrugs- og fødevaresektoren. Temaet for årets rapport er klima, og hvordan landbrugs- og fødevaresektoren kan være med til at reducere udledningen af drivhusgasser.

Seneste nyt fra redaktionen

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

ForskningFremtidens fødevareproduktionNavnenytTop16. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens ”fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være [...]

Innovativ teknologi skaber vækstmuligheder for fødevareklyngen

AktueltBranchenytInnovation16. 12. 2025

Danmarks teknologiske styrker inden for landbrugs- og fødevaresektoren vinder genklang på vigtige eksportmarkeder, hvor bæredygtighed og produktivitet står højt på dagsordenen. En analyse offentliggjort i efteråret - udført af Operate for Food Nation - viser et betydeligt vækstpotentiale for danske [...]

FoodprocesFokus holder juleferie

AktueltBranchenyt16. 12. 2025

Jul og nytår står for døren og det er tid til juleferie – det gælder også FoodprocesFokus. Dette er således det sidste nyhedsbrev i år. Vi udkommer igen onsdag den 7. januar 2026. Vi ønsker en glædelig jul og et godt nytår til alle…-Redaktionen [...]

Ny teknologi vil forandre europæisk landbrug

BranchenytPrimær produktion16. 12. 2025

Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) er stolt af ny aftale, der sikrer muligheden for at bruge ny teknologi i den europæiske landbrugsproduktion. Det baner vejen for mere robuste, bæredygtige afgrøder og en stærkere europæisk fødevareforsyning. I en tid med store [...]

Verdens første papirbaserede barriere til juicekartoner

InnovationNavnenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage16. 12. 2025

Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión den første papirbaserede barriereteknologi til juicekartoner – et vigtigt skridt mod at reducere afhængigheden af fossilbaseret materiale. Sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión har Tetra Pak [...]

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

ForskningFremtidens fødevareproduktionInnovationTop09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og restaurantens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere [...]

Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltNavnenyt09. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri – Bad Seed Brewing – løb med prisen for Årets Danske Bryggeri 2025. Bryggeriet hædres for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene Bad Seed Brewing løb med hver [...]

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

AktueltBranchenytKonferencer og messer09. 12. 2025

I starten af december samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, [...]

Tetra Pak køber Bioreactors.net for at accelerere løsninger inden for nye fødevarer

NavnenytProcesudstyr09. 12. 2025

Tetra Pak Processing Equipment SIA har købt Bioreactors.net - en lettisk virksomhed med næsten tre årtiers erfaring inden for design og fremstilling af bioreaktorløsninger til blandt andet produktion af en række proteiner. Bioreactors.net, der blev grundlagt i 1996, er et specialiseret [...]

Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

Produktionsudstyr09. 12. 2025

Nemco Machinery A/S lancerer en skæremaskine til plantebaserede fødevarer på det danske marked. Der er tale om Maxx 200 HMT-maskinen fra den anerkendte tyske producent holac Maschinenbau. Maxx 200 HMT indgår i en serie af innovative skæremaskiner, som er specialdesignet til produktion af [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    16.12.2025

  • Innovativ teknologi skaber vækstmuligheder for fødevareklyngen

    16.12.2025

  • FoodprocesFokus holder juleferie

    16.12.2025

  • Ny teknologi vil forandre europæisk landbrug

    16.12.2025

  • Verdens første papirbaserede barriere til juicekartoner

    16.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Årets Danske Bryggeri 2025

    09.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    09.12.2025

  • Tetra Pak køber Bioreactors.net for at accelerere løsninger inden for nye fødevarer

    09.12.2025

  • Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

    09.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Plus Process gratis online:

Annoncering i Plus Process:

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik