• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltBranchenyt29. 10. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Klimahandling kan booste eksporten af danske fødevarer

På tre af Danmarks centrale eksportmarkeder – Japan, Sydkorea og Storbritannien – bliver danske landbrugs- og fødevarevirksomheder fremhævet som leveringsdygtige af produkter og løsninger, der kan bidrage til klimahandling. En ny analyse udført af Epinion for Food Nation viser, at der kan være eksportvækst at hente for virksomheder med produkter og løsninger, der kan bidrage til at accelerere konkret klimahandling på specifikke områder. Samtidig understreger rapporten behovet for målrettet markedsføring, hvis udenlandske indkøbere fortsat skal vælge danske produkter og løsninger.


-Med denne analyse kan vi dokumentere, at klimahandling er en yderst efterspurgt styrkeposition, der med stor fordel kan anvendes aktivt i eksportfremmende aktiviteter. Den danske fødevareklynge har i forvejen længe været anerkendt for et højt niveau, især inden for kvalitet og fødevaresikkerhed. Det er sektorens solide fundament, og det skal vi være stolte af, fastholde og udbygge med klimahandling, fortæller Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Danmark kan med fordel øge international branding
Årets Insight Report dokumenterer et fortsat behov for international markedsføring for at sikre danske fødevarevirksomheder en position som attraktive handelspartnere. Ifølge indkøberne er oprindelseslandet nemlig afgørende, når der skal vælges leverandør. Tre ud af fire af indkøberne fra de undersøgte markeder mener at oprindelseslandet er vigtigt, meget vigtigt eller afgørende.
Ifølge analysen nævner kun to pct. af de adspurgte indkøbere, Danmark som et af de fem mest relevante lande at handle med. Dette dokumenterer et stort behov for markedsføring og positionering internationalt.


Anerkendte styrkepositioner giver stærke salgsargumenter
Den nye Insight Report dokumenterer at kendte, danske styrkepositioner som kvalitet og fødevaresikkerhed fortsat er i høj kurs på de vigtige eksportmarkeder.
Den største konkurrent for danske eksporterende virksomheder er ofte hjemmemarkedet, og derfor er det interessant, at den nye analyse dokumenterer at danske produkter opfattes som bedre end indkøbernes hjemmemarkeder, når det gælder natural, low environmental impact, organic og animal welfare. Disse styrker kan med fordel fremhæves i markedsføringen af danske produkter på de adspurgte markeder, da efterspørgslen kan dokumenteres.

Klimahandling er efterspurgt
71 pct. af de adspurgte indkøbere er enige i at Danmark er ledende inden for landbrugs- og fødevareproduktion, og for Sydkorea er tallet hele 87 pct. I analysen svarer 24 pct. af indkøberne desuden, at de associerer danske fødevarer med en lav klimapåvirkning.
Derudover dokumenterer analysen at både japanske og sydkoreanske indkøbere opfatter danske produkter og løsninger som bedre på klimahandling end deres egne. Dette giver danske virksomheder en konkurrencefordel, som med fordel kan anvendes i markedsføring.


De adspurgte indkøbere identificerer initiativer som reduktion af madspild, genanvendelse og vedvarende energiløsninger, som de mest afgørende klimahandlinger for at reducere drivhusgasemissioner i landbrugs- og fødevaresektoren – endnu en vigtig viden for danske virksomheder, som ønsker at positionere deres produkter på de vigtige markeder.
Rapporten giver konkret input til hvordan danske virksomheder i Japan, Storbritannien og Sydkorea kan etablere en konkurrencefordel gennem fokuseret produktoptimering og markedsføring.

Om Insight Report 2024
Insight Report om Danmark som fødevarenation 2024 er baseret på en kvantitativ undersøgelse udført af Epinion for Food Nation fra marts til maj 2024. Undersøgelsen er gennemført med indkøbere, fx indkøbschefer, virksomhedsledere og andre, der har en beslutningskraft, når det kommer til at købe, sælge og handle med løsninger og produkter inden landbrugs- og fødevaresektoren i Japan, Sydkorea og Storbritannien.
Rapporten fokuserer på Danmarks image som en førende fødevarenation på disse vigtige markeder. I alt deltog 635 indkøbere inden for landbrugs- og fødevaresektoren. Temaet for årets rapport er klima, og hvordan landbrugs- og fødevaresektoren kan være med til at reducere udledningen af drivhusgasser.

Seneste nyt fra redaktionen

Dansk teknologi beskytter forbrugere mod livsfarlig listeria i fødevarer

Hygiejne og fødevaresikkerhedProduktionsudstyrTop09. 09. 2025

Forbrugerne kan blive beskyttet mod den livsfarlige bakterie listeria, som udgør en stigende risiko i fødevarer, af den energibesparende teknologi raslysering fra danske Lyras A/S. Listeria var årsag til mindst 340 dødsfald i Europa i 2023 og er lige nu skyld i, at store mængder franske fødevarer [...]

Drinktec 2025 samler industrien for drikkevarer og flydende fødevarer

AktueltKonferencer og messer09. 09. 2025

Siden 1951 har drinktec-messen samlet den internationale industri for drikkevarer og flydende fødevarer. I år sker dette fra den 15. til 19. september i München. Messen dækker hele værdikæden fra råvarer og ingredienser over procesteknologi og maskiner til påfyldning og emballering til [...]

Lav antibiotikaresistens i dansk kød – men import vækker bekymring

AktueltBranchenytHygiejne og fødevaresikkerhed09. 09. 2025

Den nyeste DANMAP-rapport fra DTU Fødevareinstitut og Statens Serum Institut viser, at antibiotikaresistens i E. coli bakterier fra dansk kyllingekød fortsat ligger på et lavt niveau – særligt for stoffer, der er afgørende for behandling af mennesker. Til gengæld peger rapporten på en bekymrende [...]

Fødevarepriserne stiger – men ikke for laks og ørred

Branchenyt09. 09. 2025

Debatten om stigende fødevarepriser fylder meget i både medier og samfund. Forklaringen er - ifølge Dansk Akvakultur Producentorganisation - sammensat, men i korte træk handler det om, at den globale efterspørgsel stiger hurtigere end udbuddet. Verdens befolkning nærmer sig otte milliarder, og [...]

Konference om brand og sikkerhed i Danmark – med oplæg fra en dansk fødevarevirksomhed

Konferencer og messer09. 09. 2025

Sikkerhed og beredskab har aldrig været vigtigere end i dag. Branden i Børsen og det ændrede sikkerhedsbillede internationalt betyder en ny sikkerhedsmæssig virkelighed for danske virksomheder anno 2025. På konferencen fortæller en stor dansk fødevarevirksomhed om, hvordan de arbejder med [...]

Laboratoriemessen LabDays 2025 Aarhus sætter ny rekord

Konferencer og messerLaboratorieteknikTop03. 09. 2025

Den 10. og 11. september byder smilets by, Aarhus, velkommen til LabDays Aarhus 2025 i Aarhus Congress Center. Messen sætter ny rekord med 97 udstillere – og den tegner således til at blive årets største event for den skandinaviske laboratoriebranche. I næste afholdes LabDays Aarhus 2025 – [...]

Fermenteret smag, nordiske råvarer og ansvarlig innovation

AktueltFremtidens fødevareproduktionNavnenyt03. 09. 2025

Den danske fødevarevirksomhed Nocla udvider sit strategiske fundament med et stærkere fokus på ingredienser og videnssamarbejde. Fermenteret smag, nordiske råvarer og ansvarlig innovation er i centrum, når Nocla tager næste skridt i sin vækstrejse: Ny kategori. Klar struktur. Og nye ingredienser på [...]

Ny rapport: tre store salmonellaudbrud i 2024

AktueltHygiejne og fødevaresikkerhed02. 09. 2025

I 2024 blev der registreret 55 fødevarebårne sygdomsudbrud i Den Centrale Udbrudsgruppe, som består af DTU Fødevareinstituttet, Fødevarestyrelsen og Statens Serum Institut. Året var især præget af tre store salmonellaudbrud fra henholdsvis salat og kød. Det fremgår af den nye årlige zoonoserapport, [...]

SEGES Innovation og Datalogisk slår kræfterne sammen

Navnenyt02. 09. 2025

SEGES Innovation og datterselskabet Datalogisk samler nu kræfterne i ét fællesskab. Målet er at blive Nordeuropas største leverandør af planteprogrammer til landbruget. Innovationsvirksomheden SEGES Innovation overtog i 2024 det fulde ejerskab af it-virksomheden Datalogisk, der hidtil har kørt [...]

Danskproduceret EI₂90-branddør til frostrum – ned til -30°C

Navnenyt02. 09. 2025

DAN-doors A/S præsenterer markedets første danskproduceret EI₂90-branddør til frostrum - ned til -30°C. Branddøren giver op til 90 minutters brandsikkerhed. DAN-doors A/S hæver barren i byggeriet med lanceringen af en ny 1-fløjet, hængslet EI₂90-branddør til frostrum. Døren er udviklet og [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Dansk teknologi beskytter forbrugere mod livsfarlig listeria i fødevarer

    09.09.2025

  • Drinktec 2025 samler industrien for drikkevarer og flydende fødevarer

    09.09.2025

  • Lav antibiotikaresistens i dansk kød – men import vækker bekymring

    09.09.2025

  • Fødevarepriserne stiger – men ikke for laks og ørred

    09.09.2025

  • Konference om brand og sikkerhed i Danmark – med oplæg fra en dansk fødevarevirksomhed

    09.09.2025

  • Laboratoriemessen LabDays 2025 Aarhus sætter ny rekord

    03.09.2025

  • Fermenteret smag, nordiske råvarer og ansvarlig innovation

    03.09.2025

  • Ny rapport: tre store salmonellaudbrud i 2024

    02.09.2025

  • SEGES Innovation og Datalogisk slår kræfterne sammen

    02.09.2025

  • Danskproduceret EI₂90-branddør til frostrum – ned til -30°C

    02.09.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik