• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltBranchenyt29. 10. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Klimahandling kan booste eksporten af danske fødevarer

På tre af Danmarks centrale eksportmarkeder – Japan, Sydkorea og Storbritannien – bliver danske landbrugs- og fødevarevirksomheder fremhævet som leveringsdygtige af produkter og løsninger, der kan bidrage til klimahandling. En ny analyse udført af Epinion for Food Nation viser, at der kan være eksportvækst at hente for virksomheder med produkter og løsninger, der kan bidrage til at accelerere konkret klimahandling på specifikke områder. Samtidig understreger rapporten behovet for målrettet markedsføring, hvis udenlandske indkøbere fortsat skal vælge danske produkter og løsninger.


-Med denne analyse kan vi dokumentere, at klimahandling er en yderst efterspurgt styrkeposition, der med stor fordel kan anvendes aktivt i eksportfremmende aktiviteter. Den danske fødevareklynge har i forvejen længe været anerkendt for et højt niveau, især inden for kvalitet og fødevaresikkerhed. Det er sektorens solide fundament, og det skal vi være stolte af, fastholde og udbygge med klimahandling, fortæller Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Danmark kan med fordel øge international branding
Årets Insight Report dokumenterer et fortsat behov for international markedsføring for at sikre danske fødevarevirksomheder en position som attraktive handelspartnere. Ifølge indkøberne er oprindelseslandet nemlig afgørende, når der skal vælges leverandør. Tre ud af fire af indkøberne fra de undersøgte markeder mener at oprindelseslandet er vigtigt, meget vigtigt eller afgørende.
Ifølge analysen nævner kun to pct. af de adspurgte indkøbere, Danmark som et af de fem mest relevante lande at handle med. Dette dokumenterer et stort behov for markedsføring og positionering internationalt.


Anerkendte styrkepositioner giver stærke salgsargumenter
Den nye Insight Report dokumenterer at kendte, danske styrkepositioner som kvalitet og fødevaresikkerhed fortsat er i høj kurs på de vigtige eksportmarkeder.
Den største konkurrent for danske eksporterende virksomheder er ofte hjemmemarkedet, og derfor er det interessant, at den nye analyse dokumenterer at danske produkter opfattes som bedre end indkøbernes hjemmemarkeder, når det gælder natural, low environmental impact, organic og animal welfare. Disse styrker kan med fordel fremhæves i markedsføringen af danske produkter på de adspurgte markeder, da efterspørgslen kan dokumenteres.

Klimahandling er efterspurgt
71 pct. af de adspurgte indkøbere er enige i at Danmark er ledende inden for landbrugs- og fødevareproduktion, og for Sydkorea er tallet hele 87 pct. I analysen svarer 24 pct. af indkøberne desuden, at de associerer danske fødevarer med en lav klimapåvirkning.
Derudover dokumenterer analysen at både japanske og sydkoreanske indkøbere opfatter danske produkter og løsninger som bedre på klimahandling end deres egne. Dette giver danske virksomheder en konkurrencefordel, som med fordel kan anvendes i markedsføring.


De adspurgte indkøbere identificerer initiativer som reduktion af madspild, genanvendelse og vedvarende energiløsninger, som de mest afgørende klimahandlinger for at reducere drivhusgasemissioner i landbrugs- og fødevaresektoren – endnu en vigtig viden for danske virksomheder, som ønsker at positionere deres produkter på de vigtige markeder.
Rapporten giver konkret input til hvordan danske virksomheder i Japan, Storbritannien og Sydkorea kan etablere en konkurrencefordel gennem fokuseret produktoptimering og markedsføring.

Om Insight Report 2024
Insight Report om Danmark som fødevarenation 2024 er baseret på en kvantitativ undersøgelse udført af Epinion for Food Nation fra marts til maj 2024. Undersøgelsen er gennemført med indkøbere, fx indkøbschefer, virksomhedsledere og andre, der har en beslutningskraft, når det kommer til at købe, sælge og handle med løsninger og produkter inden landbrugs- og fødevaresektoren i Japan, Sydkorea og Storbritannien.
Rapporten fokuserer på Danmarks image som en førende fødevarenation på disse vigtige markeder. I alt deltog 635 indkøbere inden for landbrugs- og fødevaresektoren. Temaet for årets rapport er klima, og hvordan landbrugs- og fødevaresektoren kan være med til at reducere udledningen af drivhusgasser.

Seneste nyt fra redaktionen

Den ydmyge frøanalyse er på vej ind i den digitale tidsalder

Automation og robotterInnovationTop27. 05. 2025

Fremtidens landbrug er ikke kun store traktorer og droner i luften. Nu er også den ydmyge frøanalyse på vej ind i den digitale tidsalder. Et nyt studie fra Aarhus Universitet og TystofteFonden viser, hvordan kunstig intelligens og billedgenkendelse kan revolutionere en af landbrugets mest manuelle [...]

Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

AktueltBranchenytNavnenyt27. 05. 2025

Dansk vin er en voksende branche med stolte rødder og høj kvalitet – og nu er Foreningen Dansk Vin – FDV – blevet en del af SMVdanmark. Dermed bliver FDV den syvende organisation, der har meldt sig ind under SMVdanmarks faner det seneste år. FDV repræsenterer både hobby- og erhvervsavlere i [...]

AI forudsiger bakteriers resistens mod rengøringsmidler

AktueltHygiejne og fødevaresikkerhed27. 05. 2025

Forskere fra bl.a. DTU Fødevareinstituttet har udviklet en metode, der ved hjælp af kunstig intelligens og DNA-afkodning kan forudsige, hvor godt sygdomsfremkaldende bakterier som fx listeria tåler rengøringsmidler. Forskningen kan blive et vigtigt våben mod farlige bakterier i [...]

Lineage udvider faciliteten i Vejle og styrker sit kølekædenetværk i Norden

Navnenyt27. 05. 2025

Lineage, Inc., der er verdens største globale temperaturkontrollerede lager-REIT, har i dag annonceret tilgængeligheden af større kapacitet på sit kølelager i Vejle, Lineages største lokation i Danmark. Udvidelsen i Vejle bringer den samlede kapacitet op på 93.500 EUR-paller, hvilket øger [...]

Nyt projekt skal kortlægge og mindske metan fra kalve

Klima og miljøNavnenyt27. 05. 2025

Danish Crown, SEGES, Aarhus Universitet og DLG er sammen med en række samarbejdspartnere lige nu ved at undersøge, hvordan metanproduktionen fra slagtekalve kan nedsættes. Dyresundhed og fødevaresikkerhed er topprioritet i projektet. Midler mod metanproduktion fra kreaturer bliver et vitalt [...]

Scanvaegt Systems A/S opkøber Bent Nygaard Elektronik ApS

NavnenytProcesudstyr27. 05. 2025

Scanvaegt Systems A/S har med virkning fra 1. maj 2025 erhvervet aktiemajoriteten i Bent Nygaard Elektronik ApS. Opkøbet markerer begyndelsen på et strategisk partnerskab, som er et vigtigt skridt i Scanvaegt-koncernens vækststrategi. Partnerskabet styrker Scanvaegt Systems’ position som [...]

AI-baseret system skal nudge til at spise grønnere og mere bæredygtigt

InnovationNavnenytTop20. 05. 2025

Forskere fra SDU, AU og KU vil udvikle en kunstig intelligens, der kan få forbrugere til at smide sundere og mere bæredygtige dagligvarer i deres indkøbskurve, når de handler online. Hvis du bruger Netflix, Spotify eller TikTok, kender du også til den anbefalelsesalgoritme, som baseret på dine [...]

Videnskabelig alliance skal styrke forskning i landbrug og fødevarer

AktueltForskningFremtidens fødevareproduktion20. 05. 2025

Fem af Europas førende forskningsinstitutioner inden for landbrug, fødevarer og life sciences lancerer the European Science Alliance for Agriculture and Food (ESAAF) som skal understøtte omstillingen af EU's landbrug- og fødevaresektor. Den nye forskningsalliance ESAAF sigter mod at bidrage til [...]

Foodexpo lancerer nyt messekoncept

AktueltKonferencer og messer20. 05. 2025

Et helt nyt messekoncept med 15 unikke zoner venter de besøgende på næste års Foodexpo, der med den nye konstruktion samler brancherne i hver deres zone. Nordens største event for fødevareprofessionelle finder sted 22.-24. marts 2026 i MCH Messecenter Herning. Udstillerne på næste års Foodexpo [...]

Multivac A/S introducerer nyt forretningsområde og nyt applikationscenter

Navnenyt20. 05. 2025

Multivac A/S' nye forretningsområde Multivac Ingredients tilbyder ingredienser samt produktudvikling for kunderne i det nyetablerede Applicationscenter Nordic i Vejle. Dette innovative applikationscenter består af et komplet bageri ”World of Bakery Nordic'” Protein FoodLab samt Pakkeri med samtlige [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Den ydmyge frøanalyse er på vej ind i den digitale tidsalder

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • AI forudsiger bakteriers resistens mod rengøringsmidler

    27.05.2025

  • Lineage udvider faciliteten i Vejle og styrker sit kølekædenetværk i Norden

    27.05.2025

  • Nyt projekt skal kortlægge og mindske metan fra kalve

    27.05.2025

  • Scanvaegt Systems A/S opkøber Bent Nygaard Elektronik ApS

    27.05.2025

  • AI-baseret system skal nudge til at spise grønnere og mere bæredygtigt

    20.05.2025

  • Videnskabelig alliance skal styrke forskning i landbrug og fødevarer

    20.05.2025

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Multivac A/S introducerer nyt forretningsområde og nyt applikationscenter

    20.05.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik