• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

AktueltBranchenyt29. 10. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Klimahandling kan booste eksporten af danske fødevarer

På tre af Danmarks centrale eksportmarkeder – Japan, Sydkorea og Storbritannien – bliver danske landbrugs- og fødevarevirksomheder fremhævet som leveringsdygtige af produkter og løsninger, der kan bidrage til klimahandling. En ny analyse udført af Epinion for Food Nation viser, at der kan være eksportvækst at hente for virksomheder med produkter og løsninger, der kan bidrage til at accelerere konkret klimahandling på specifikke områder. Samtidig understreger rapporten behovet for målrettet markedsføring, hvis udenlandske indkøbere fortsat skal vælge danske produkter og løsninger.


-Med denne analyse kan vi dokumentere, at klimahandling er en yderst efterspurgt styrkeposition, der med stor fordel kan anvendes aktivt i eksportfremmende aktiviteter. Den danske fødevareklynge har i forvejen længe været anerkendt for et højt niveau, især inden for kvalitet og fødevaresikkerhed. Det er sektorens solide fundament, og det skal vi være stolte af, fastholde og udbygge med klimahandling, fortæller Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Danmark kan med fordel øge international branding
Årets Insight Report dokumenterer et fortsat behov for international markedsføring for at sikre danske fødevarevirksomheder en position som attraktive handelspartnere. Ifølge indkøberne er oprindelseslandet nemlig afgørende, når der skal vælges leverandør. Tre ud af fire af indkøberne fra de undersøgte markeder mener at oprindelseslandet er vigtigt, meget vigtigt eller afgørende.
Ifølge analysen nævner kun to pct. af de adspurgte indkøbere, Danmark som et af de fem mest relevante lande at handle med. Dette dokumenterer et stort behov for markedsføring og positionering internationalt.


Anerkendte styrkepositioner giver stærke salgsargumenter
Den nye Insight Report dokumenterer at kendte, danske styrkepositioner som kvalitet og fødevaresikkerhed fortsat er i høj kurs på de vigtige eksportmarkeder.
Den største konkurrent for danske eksporterende virksomheder er ofte hjemmemarkedet, og derfor er det interessant, at den nye analyse dokumenterer at danske produkter opfattes som bedre end indkøbernes hjemmemarkeder, når det gælder natural, low environmental impact, organic og animal welfare. Disse styrker kan med fordel fremhæves i markedsføringen af danske produkter på de adspurgte markeder, da efterspørgslen kan dokumenteres.

Klimahandling er efterspurgt
71 pct. af de adspurgte indkøbere er enige i at Danmark er ledende inden for landbrugs- og fødevareproduktion, og for Sydkorea er tallet hele 87 pct. I analysen svarer 24 pct. af indkøberne desuden, at de associerer danske fødevarer med en lav klimapåvirkning.
Derudover dokumenterer analysen at både japanske og sydkoreanske indkøbere opfatter danske produkter og løsninger som bedre på klimahandling end deres egne. Dette giver danske virksomheder en konkurrencefordel, som med fordel kan anvendes i markedsføring.


De adspurgte indkøbere identificerer initiativer som reduktion af madspild, genanvendelse og vedvarende energiløsninger, som de mest afgørende klimahandlinger for at reducere drivhusgasemissioner i landbrugs- og fødevaresektoren – endnu en vigtig viden for danske virksomheder, som ønsker at positionere deres produkter på de vigtige markeder.
Rapporten giver konkret input til hvordan danske virksomheder i Japan, Storbritannien og Sydkorea kan etablere en konkurrencefordel gennem fokuseret produktoptimering og markedsføring.

Om Insight Report 2024
Insight Report om Danmark som fødevarenation 2024 er baseret på en kvantitativ undersøgelse udført af Epinion for Food Nation fra marts til maj 2024. Undersøgelsen er gennemført med indkøbere, fx indkøbschefer, virksomhedsledere og andre, der har en beslutningskraft, når det kommer til at købe, sælge og handle med løsninger og produkter inden landbrugs- og fødevaresektoren i Japan, Sydkorea og Storbritannien.
Rapporten fokuserer på Danmarks image som en førende fødevarenation på disse vigtige markeder. I alt deltog 635 indkøbere inden for landbrugs- og fødevaresektoren. Temaet for årets rapport er klima, og hvordan landbrugs- og fødevaresektoren kan være med til at reducere udledningen af drivhusgasser.

Seneste nyt fra redaktionen

Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

ForskningHygiejne og fødevaresikkerhedKlima og miljøTop14. 10. 2025

I et nyt projekt skal forskere fra AU Viborg og DTU Fødevareinstituttet undersøge, hvor meget PFAS som optages og ophobes i forskellige væv i grise, og hvad risikoen er for, at de såkaldte evighedskemikalier i sidste ende ender i kød på danskernes tallerkener. PFAS er en fællesbetegnelse for en [...]

Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

AktueltNavnenyt14. 10. 2025

Hanne Lakkenborg Kristensen er tiltrådt som professor i grøntsagsvidenskab ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet, og 31. oktober giver hun sin tiltrædelsesforelæsning i Agro Food Park for alle interesserede. Professoren er dog langt fra ny på instituttet, hvor hun i mange år har været [...]

Milepæl – varmepumpe til spraytørringsproces

AktueltKlima og miljøProcesudstyrVand- og energibesparende teknologier14. 10. 2025

For første gang har Arla Foods installeret elektrisk varmepumpeteknologi på spraytørringsprocessen på et mælkepulveranlæg – i stedet for at anvende naturgas. I dette tilfælde på AKAFA i Svenstrup. Og det har været en stor udfordring. Selvom Arla allerede bruger varmepumper på flere mejerier, [...]

Udstillere roser Foodexpos nye messekoncept

Konferencer og messer14. 10. 2025

Opbakningen til Foodexpos nye messekoncept er stor blandt udstillerne, der fremhæver de nye, branche-samlende zoner og den deraf optimerede mulighed for at møde alle de mest relevante kunder. Foodexpo 2026 finder sted i MCH Messecenter Herning 22.-24. marts. Når Foodexpo til marts atter fylder [...]

Makrel i frit fald – MSC opfordrer regeringer til at handle nu

Branchenyt14. 10. 2025

Den globale standard for bæredygtigt fiskeri, MSC, opfordrer nordatlantiske nationer til at indgå en retfærdig kvoteaftale for at beskytte fiskerier, marine økosystemer og lokalsamfund. Marine Stewardship Council (MSC) advarer om, at de nordøstatlantiske bestande af makrel, sild og blåhvilling [...]

Forskere genopliver yoghurt lavet af… myrer

ForskningFremtidens fødevareproduktionTop07. 10. 2025

En gammel opskrift på yoghurt lavet på myrer er blevet genskabt af forskere fra Københavns Universitet. I et studie viser de, hvordan myrer og de bakterier, der lever på dem, kan forvandle mælk til yoghurt. Det giver både ny viden om fortidens madtraditioner og en af nutidens store madtrends, og så [...]

Tre fine messedage i Herning tiltrak 20.424 besøgende

AktueltKonferencer og messer07. 10. 2025

HI-messen samlede atter industrien til tre fantastiske teknologidage i Herning. Hallerne var vanen tro fyldt med lækker teknologi, ingeniørkunst, glade mennesker og god stemning – også mejeribranchens altoverskyggende mødested, den kombinerede udstilling og konkurrence, International Food Contest, [...]

Danmark holder robotkurs – fødevarer driver væksten

AktueltAutomation og robotterBranchenyt07. 10. 2025

Danmark fortsætter som robotfrontløber trods europæisk afmatning. Det viser de nye robottal fra International Federation of Robotics (IFR). På trods af fald i antallet af nyinstallerede robotter klarer Danmark sig markant bedre end de fleste europæiske lande – især takket være og fødevare- og [...]

Hæder til dansk destilleri

Navnenyt07. 10. 2025

Copenhagen Distillery vinder priser for deres whisky ved det prestigefyldte Luxury Masters i England. Ved at udnytte de naturlige mælkesyrebakterier på dansk økologisk byg, har de formået at skabe et whiskyudtryk som slog benene væk under juryen. Det københavnske destilleri er netop vendt hjem [...]

ÆG eller æg? Nu ændrer fødevareministeren reglerne

BranchenytHygiejne og fødevaresikkerhed07. 10. 2025

FødevareDanmark glæder sig over, at fødevareministeren nu ændrer reglerne for fødevarekontrollen efter en sag, hvor en slagtermester blev idømt en bøde på 40.000 kr. for at skrive ”æg” med små bogstaver på pakke hjemmelavede frikadeller. Efter pres fra brancheorganisationen FødevareDanmark [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

    14.10.2025

  • Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

    14.10.2025

  • Milepæl – varmepumpe til spraytørringsproces

    14.10.2025

  • Udstillere roser Foodexpos nye messekoncept

    14.10.2025

  • Makrel i frit fald – MSC opfordrer regeringer til at handle nu

    14.10.2025

  • Forskere genopliver yoghurt lavet af… myrer

    07.10.2025

  • Tre fine messedage i Herning tiltrak 20.424 besøgende

    07.10.2025

  • Danmark holder robotkurs – fødevarer driver væksten

    07.10.2025

  • Hæder til dansk destilleri

    07.10.2025

  • ÆG eller æg? Nu ændrer fødevareministeren reglerne

    07.10.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik