• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

Navnenyt03. 09. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Halvårsregnskab: Arla opjusterer forventningerne

Arla forventer, at de volatile markedsforhold drevet af geopolitiske spændinger og usikkerhed vil fortsætte, samtidig med at selskabet forventer en fortsat stigning i efterspørgslen efter mejeriprodukter.

Arbejdet med klimareduktioner på gårdene fremhæves – og en række af bæredygtighedsaktiviteter samlet under overskriften FarmAhead Technology.

Arla-koncernen omsatte i første halvår 2024 for 6,6 mia. euro på basis af 7,0 mia. kg mælk. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse om mejeriselskabets halvårsresultat 2024
-Arla præsenterer et solidt halvårsresultat med en konkurrencedygtig mælkepris, der baner vejen for forbedrede bæredygtighedsindsatser i fremtiden, fortæller Peder Tuborgh, administrerende direktør, Arla Foods.
Den stigende mælkepris og de halvårlige tillægsbetalinger drives primært af stigende råvarepriser, Arlas transformation- og effektivitetsprogram Fund Our Future og en tilbagevenden vækst i strategiske mærkevarer.
Arlas strategiske mærker havde en volumendrevet omsætningsvækst på 4,1 pct. i første halvdel af 2024 sammenlignet med en nedgang på 6,0 pct. i første halvdel af 2023. Væksten er drevet af mærkerne Lurpak, Puck og Arla, som hver især øgede volumen med henholdsvis 7,9 pct., 4,4 pct. og 3,8 pct. i første halvdel af 2024.
En volatil markedssituation med faldende råvare- og kommercielle priser i løbet af 2023, hvor mejerimarkedet normaliserede sig efter historisk høje prisniveauer i 2022, resulterer dog i en lidt lavere Arla-indtjening og en lavere omsætning sammenlignet med halvårsrapporten for 2023.
Performanceprisen for de første seks måneder af 2024 var 47,5 eurocent/kg, og den samlede omsætning for koncernen var 6,6 milliarder euro.

Forventninger
Arla forventer, at de volatile markedsforhold, drevet af geopolitiske spændinger og usikkerhed, vil fortsætte i andet halvår 2024, men vurderer, at ”den positive tendens i forbrugernes købekraft for første halvdel af 2024 vil forsætte ind i anden halvdel, især i Europa, da inflationspresset forsætter med at aftage og lønningerne stiger”.
Det forventes at resultere i en fortsat stigning i efterspørgslen efter mejeriprodukter, selvom det er usikkert, hvordan forbrugerne vil reagere på de forventede højere detailpris niveauer som følge af stigninger i råvarepriserne. Usikkerheden understreges også af et mindre volumen af tilgængelig mælk på globalt plan.
Arla opjusterer samtidig sine forventninger til årets omsætning fra 13,2-13,7 milliarder euro til 13,4-13,9 milliarder euro. Arla har også justeret sine forventninger til omsætningsvækst baseret på strategiske mærkevarer, drevet af volumen fra 1,0-3,0 pct. til 3,0-4,0 pct.

Klima-resultater kommercialiseres
I pressemeddelelsen fremhæves arbejdet med klimareduktioner på gårdene – en række af bæredygtighedsaktiviteter samlet under overskriften FarmAhead Technology.
Det er Arlas ambition – og forventning – at reducere udledningen på gårdene med 30 pct. i 2030 med 63 pct. i scope1 og 2 og 30 pct. i scope 3 pr. kg mælk og valle.
Ved at knytte Arlas andelshaveres tiltag sammen med kundernes krav om mejeriprodukter med lavere CO2-aftryk, har Arla fortsat udviklingen af den kommercielle del af FarmAhead. Gennem FarmAhead Kundepartnerskab kan kunder investere i bæredygtighedstiltag på Arla-gårde ved at betale en højere pris for mejeriprodukter med dokumenterbare CO2e-reduktioner. Som en del af dette partnerskab får kunder adgang til årlige data om CO2e-udledning, som kan bruges i deres eget arbejde og rapportering. Sidste år blev flere britiske kunder en del af FarmAhead Kundepartnerskab, og i juni 2024 tilsluttede alle Arlas danske detail- og foodservicekunder sig.

Kilde: mejeri.dk.

Seneste nyt fra redaktionen

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

ForskningFremtidens fødevareproduktionNavnenytTop16. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens ”fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være [...]

Innovativ teknologi skaber vækstmuligheder for fødevareklyngen

AktueltBranchenytInnovation16. 12. 2025

Danmarks teknologiske styrker inden for landbrugs- og fødevaresektoren vinder genklang på vigtige eksportmarkeder, hvor bæredygtighed og produktivitet står højt på dagsordenen. En analyse offentliggjort i efteråret - udført af Operate for Food Nation - viser et betydeligt vækstpotentiale for danske [...]

FoodprocesFokus holder juleferie

AktueltBranchenyt16. 12. 2025

Jul og nytår står for døren og det er tid til juleferie – det gælder også FoodprocesFokus. Dette er således det sidste nyhedsbrev i år. Vi udkommer igen onsdag den 7. januar 2026. Vi ønsker en glædelig jul og et godt nytår til alle…-Redaktionen [...]

Ny teknologi vil forandre europæisk landbrug

BranchenytPrimær produktion16. 12. 2025

Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) er stolt af ny aftale, der sikrer muligheden for at bruge ny teknologi i den europæiske landbrugsproduktion. Det baner vejen for mere robuste, bæredygtige afgrøder og en stærkere europæisk fødevareforsyning. I en tid med store [...]

Verdens første papirbaserede barriere til juicekartoner

InnovationNavnenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage16. 12. 2025

Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión den første papirbaserede barriereteknologi til juicekartoner – et vigtigt skridt mod at reducere afhængigheden af fossilbaseret materiale. Sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión har Tetra Pak [...]

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

ForskningFremtidens fødevareproduktionInnovationTop09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og restaurantens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere [...]

Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltNavnenyt09. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri – Bad Seed Brewing – løb med prisen for Årets Danske Bryggeri 2025. Bryggeriet hædres for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene Bad Seed Brewing løb med hver [...]

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

AktueltBranchenytKonferencer og messer09. 12. 2025

I starten af december samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, [...]

Tetra Pak køber Bioreactors.net for at accelerere løsninger inden for nye fødevarer

NavnenytProcesudstyr09. 12. 2025

Tetra Pak Processing Equipment SIA har købt Bioreactors.net - en lettisk virksomhed med næsten tre årtiers erfaring inden for design og fremstilling af bioreaktorløsninger til blandt andet produktion af en række proteiner. Bioreactors.net, der blev grundlagt i 1996, er et specialiseret [...]

Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

Produktionsudstyr09. 12. 2025

Nemco Machinery A/S lancerer en skæremaskine til plantebaserede fødevarer på det danske marked. Der er tale om Maxx 200 HMT-maskinen fra den anerkendte tyske producent holac Maschinenbau. Maxx 200 HMT indgår i en serie af innovative skæremaskiner, som er specialdesignet til produktion af [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    16.12.2025

  • Innovativ teknologi skaber vækstmuligheder for fødevareklyngen

    16.12.2025

  • FoodprocesFokus holder juleferie

    16.12.2025

  • Ny teknologi vil forandre europæisk landbrug

    16.12.2025

  • Verdens første papirbaserede barriere til juicekartoner

    16.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Årets Danske Bryggeri 2025

    09.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    09.12.2025

  • Tetra Pak køber Bioreactors.net for at accelerere løsninger inden for nye fødevarer

    09.12.2025

  • Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

    09.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Plus Process gratis online:

Annoncering i Plus Process:

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik