• LinkedIn
  • OM FOODPROCESFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FoodprocesFOKUS

til aktører i den producerende fødevareindustri, herunder maskinbyggere og tekniske beslutningstagere som produktionschefer, kvalitetschefer, laboratoriechefer, it-chefer, produktudviklingschefer og indkøbere.

  • Automation og robotter
  • Branchenyt
  • Forskning
  • Fremtidens fødevareproduktion
  • Hygiejne og fødevaresikkerhed
  • Innovation
  • Klima og miljø
  • Konferencer og messer
  • Laboratorieteknik
  • Madspildsløsninger
  • Navnenyt
  • Nye føde- og drikkevarer
  • Pakke- og fyldemaskiner samt emballage
  • Primær produktion
  • Procesudstyr
  • Produktionsudstyr
  • Uddannelse
  • Vand- og energibesparende teknologier

BranchenytPakke- og fyldemaskiner samt emballage03. 12. 2024 | Helle Friemann Nielsen

Genanvendelig emballage bliver adgangstegn til detailkædernes kølediske

På en stor del af landets fødevarevirksomheder er man i vildrede om, hvilke nye EU-krav til genanvendelig emballage man egentlig skal opfylde, og hvornår de træder i kraft. Ifølge et minirundspørge foretaget af Nemco Machinery A/S, der leverer løsninger til fødevareindustrien, er en tredjedel af virksomhederne inden for branchen usikre på, hvad de skal gøre for at være klar, når de nye regler bliver indført.

Business director Michael Borch hos Nemco Machinery A/S.

Kravene vil indgå i det såkaldte producentansvar, som ifølge Miljøministeriet implementeres i dansk lovgivning fra den 1. oktober 2025. Men selv om ingen ved med sikkerhed, hvordan myndighederne herhjemme vil udlægge teksten fra EU, anbefaler business director Michael Borch fra Nemco, at man går i gang med det samme.
-Vi oplever, at de danske myndigheder er meget længe om at få konkretiseret, hvilke krav man skal leve op til. Men hvis man vil have sine produkter ind på hylderne hos de store europæiske detailkæder, nytter det ikke, at man tøver. De store kæder i lande som Tyskland, Storbritannien og Sverige sætter agendaen lige nu. Nogle af dem er begyndt at stille krav om, at fødevarer er pakket i emballage af genanvendelige materialer. De venter ikke på, at den danske lovgivning bliver ændret, siger Michael Borch.
Han tilføjer, at kravene fra de store kæder inden for retail ikke alene skyldes, at man i mange andre lande er længere fremme end Danmark med at implementere producentansvaret.
-Det handler også om, at kæderne har konkrete ESG-mål, som bl.a. indebærer, at deres private label-produkter skal være pakket i genanvendelig emballage, siger han.

Hjælp at hente
Nogle af de fødevarevirksomheder, som Nemco er i kontakt med, er i gang med at forberede sig på de nye krav, bl.a. med tanke på at der skal være gennemført en total transformation til genanvendelige materialer senest i 2030.
-Nogle virksomheder har testet med en anden leverandør, hvorefter de har henvendt sig til os med den besked, at de ikke kan køre genanvendelige materialer på deres nuværende maskiner. Men man skal ikke give op, hvis den første test viser, at det ikke fungerer. De genanvendelige materialer er mere følsomme end de traditionelle, men de kan køre på mange maskiner. Der kan dog være brug for tilpasninger, og det kan Nemco bistå med, siger Michael Borch.
På nogle af fødevarevirksomhederne ved man simpelthen ikke, hvordan man skal komme i gang. Her kan Nemco hjælpe med at teste og lave testrapporter, enten ved at tage kunden med til en producent af genanvendelige materialer eller ved at komme ud til kundens produktion.
Virksomheden forhandler såvel materialer, der kan genanvendes, som maskiner der kan bruges til disse materialer.
-Vores producent Wipak har investeret mange millioner euro i nye extrusion-linjer til PE- og PP-folier. Derved opnår vi 100 procent kontrol med vores kvalitet. Desuden har vi certifikater på genanvendelsesprocenten på de materialer, vi sender på markedet. I forhold til bl.a. de store detailkæder er det utrolig vigtigt, at man har dokumentation fra tredjepart på, at materialerne kan genanvendes.

35 procent er usikre
På årets Scanpack-messe gennemførte Nemco et minirundspørge for at afdække, i hvor høj grad man på fødevarevirksomhederne er i gang med omstillingen til genanvendelig emballage. 35 pct. svarede, at de er noget usikre på, hvad de skal gøre. 65 pct. svarede, at de er godt i gang.
-Selv om man er usikker, er der ingen grund til panik. Omstillingen kan virke uoverskuelig, men opgaven er til at løse, og vi kan rådgive om den rigtige løsning for den enkelte kunde, fastslår Michael Borch.

Seneste nyt fra redaktionen

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

ForskningProcesudstyrProduktionsudstyrTop10. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan [...]

Ny løsning baner vej for brug af AI i fødevareindustrien

AktueltAutomation og robotter10. 11. 2025

Tetra Pak Factory OS giver fødevare- og drikkevareproducenter et samlet driftsoverblik i realtid og omsætter data til handlingsrettede indsigter for at øge effektiviteten, reducere spild og udnytte potentialet i AI. Tetra Pak præsenterer Tetra Pak Factory OS, der er virksomhedens nye løsning [...]

Første fødevarevirksomhed i frivilligt bredskabsnetværk

AktueltBranchenytNavnenyt10. 11. 2025

Arla har en vigtig rolle i at sikre tilstrækkeligt med fødevarer for den danske befolkning. Derfor er Arla gået med i et samarbejde med en række andre danske virksomheder, der skal sikre Danmark i tilfælde af en krise. Som den første fødevarevirksomhed har Arla Foods tilsluttet sig [...]

Rawbite udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Navnenyt10. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer – Rawbite - har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske [...]

Aftale skal sikre produktion af dansk frugt og grønt i fremtiden

BranchenytPrimær produktion10. 11. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har sammen med partierne bag ”Aftale om Grøn skattereform for industri mv.” indgået en aftale, som skal sikre stabile rammevilkår for danske gartnerier. Den skal være med til at sikre, at forbrugerne også fremover kan finde danske kvalitetsprodukter i [...]

Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

NavnenytTop04. 11. 2025

FrontMedia ApS har overtaget TechMedia A/S – forlaget bag blandt andet FoodprocesFokus.dk og Plus Proces - og styrker hermed positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende form. FrontMedia ApS er et [...]

Fødevaregiganten gearer op i Danmark

AktueltNavnenyt04. 11. 2025

Den svenske fødevarevirksomhed Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 pct. sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske [...]

EU truer kvaliteten af vores mad

AktueltBranchenytKlima og miljø04. 11. 2025

Et nyt lovforslag fra EU kan resultere i færre sorter af korn, grøntsager og frugt, og på længere sigt kan fald i den dyrkede biodiversitet blive et problem for fødevaresikkerheden. Mens Danmark har EU-formandskabet i sidste halvdel af 2025, forhandles den nye lovgivning om salg og bytte af [...]

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

Navnenyt04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 [...]

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

BranchenytNavnenyt04. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser – herunder prisen på oksekød – er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan [...]

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    10.11.2025

  • Ny løsning baner vej for brug af AI i fødevareindustrien

    10.11.2025

  • Første fødevarevirksomhed i frivilligt bredskabsnetværk

    10.11.2025

  • Rawbite udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    10.11.2025

  • Aftale skal sikre produktion af dansk frugt og grønt i fremtiden

    10.11.2025

  • Nyt fra egne rækker – FrontMedia ApS har købt Techmedia A/S

    04.11.2025

  • Fødevaregiganten gearer op i Danmark

    04.11.2025

  • EU truer kvaliteten af vores mad

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    04.11.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

Annoncering i trykte magasiner:

Plus Proces LevnedsMiddelBladet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik